Hlavní strana: Porovnání verzí
(Není zobrazeno 11 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 4: | Řádek 4: | ||
[[File:LOGO KPZ 1.jpg|thumb|Podpořeno projektem]] | [[File:LOGO KPZ 1.jpg|thumb|Podpořeno projektem]] | ||
<div style="background: #f0f0ff; border: 1px solid #333; padding: 5px; text-align:left; margin:1em 0"><div style="font-size:150%; border:none; margin: 0; padding:.1em; color:#000">První pomoc učte zážitkem! <!----------NUTNÁ SOUČÁST - budou sem nahlížet z magistratusu - dRobert----------></div> | <div style="background: #f0f0ff; border: 1px solid #333; padding: 5px; text-align:left; margin:1em 0"><div style="font-size:150%; border:none; margin: 0; padding:.1em; color:#000">První pomoc učte zážitkem! <!----------NUTNÁ SOUČÁST - budou sem nahlížet z magistratusu - dRobert----------></div> | ||
− | + | Vítejte na stránkách pro lektory. Sdílíme zde obsah i metodiku výuky první pomoci ověřenou a používanou na kurzech neziskové organizace [http://www.zdrsem.cz/ ZDrSEM]. Naším cílem je zlepšovat kvalitu výuky první pomoci v ČR. Zkušenosti od roku 1996. | |
:[[Co_zde_naleznete|Pár slov o obsahu stránek]] | :[[Co_zde_naleznete|Pár slov o obsahu stránek]] | ||
:[[Metodika:Portál_Metodika|PORTÁL METODIKA - externí zdroje pro výuku]] | :[[Metodika:Portál_Metodika|PORTÁL METODIKA - externí zdroje pro výuku]] | ||
− | + | </div> | |
| | ||
+ | | ||
− | + | | |
− | |||
− | |||
== Co učit v kurzech první pomoci? == | == Co učit v kurzech první pomoci? == | ||
Řádek 28: | Řádek 27: | ||
**[[Druhý_krok_-_přístup_k_člověku_v_bezvědomí|Druhý krok - přístup k člověku v bezvědomí]] | **[[Druhý_krok_-_přístup_k_člověku_v_bezvědomí|Druhý krok - přístup k člověku v bezvědomí]] | ||
**[[Druhý_krok_-_přístup_k_člověku_v_bezvědomí_nácvik|Druhý krok - přístup k člověku v bezvědomí nácvik]] | **[[Druhý_krok_-_přístup_k_člověku_v_bezvědomí_nácvik|Druhý krok - přístup k člověku v bezvědomí nácvik]] | ||
− | **[[Druhý_krok_- | + | **[[Druhý_krok_-_gasping|Druhý krok - gasping]] |
**[[Druhý_krok_-_resuscitace|Druhý krok - resuscitace]] | **[[Druhý_krok_-_resuscitace|Druhý krok - resuscitace]] | ||
**[[Druhý_krok_-_cizí_těleso_v_dýchacích_cestách|Druhý krok - cizí těleso v dýchacích cestách]] | **[[Druhý_krok_-_cizí_těleso_v_dýchacích_cestách|Druhý krok - cizí těleso v dýchacích cestách]] | ||
Řádek 37: | Řádek 36: | ||
*[[Automatický_externí_defibrilátor|Automatický externí defibrilátor]] (AED) | *[[Automatický_externí_defibrilátor|Automatický externí defibrilátor]] (AED) | ||
*[[Resuscitace_dítěte|Resuscitace dítěte]] | *[[Resuscitace_dítěte|Resuscitace dítěte]] | ||
− | *Třetí krok - | + | *[[Třetí_krok_-Rozhodni/rozmýšlej|Třetí krok -Rozhodni/rozmýšlej]][http://wiki.zdrsem.cz/index.php?title=Rozmýšlej [1]] |
*[[Podezření_na_poranění_páteře|Podezření na poranění páteře]] | *[[Podezření_na_poranění_páteře|Podezření na poranění páteře]] | ||
*[[Úraz_hlavy|Úraz hlavy]] | *[[Úraz_hlavy|Úraz hlavy]] | ||
Řádek 52: | Řádek 51: | ||
*[[Volání_tísňové_linky|Volání tísňové linky]] | *[[Volání_tísňové_linky|Volání tísňové linky]] | ||
− | |||
*[[Stabilizovaná_poloha|Stabilizovaná poloha]] | *[[Stabilizovaná_poloha|Stabilizovaná poloha]] | ||
*[[Poranění_trupu|Poranění trupu]] | *[[Poranění_trupu|Poranění trupu]] | ||
Řádek 62: | Řádek 60: | ||
*Alergie [http://wiki.zdrsem.cz/index.php?title=Alergie [3]] | *Alergie [http://wiki.zdrsem.cz/index.php?title=Alergie [3]] | ||
*Podchlazení | *Podchlazení | ||
− | *Otravy (především CO) | + | *Otravy (především [[CO|CO]]) |
+ | *[[Mdloba]] | ||
NĚKDY | NĚKDY | ||
Řádek 70: | Řádek 69: | ||
NIKDY | NIKDY | ||
− | :Teoretická témata - informace, které je vhodné znát, i když je na kurzech nepřednášíme | + | :[[Teoretická_témata_PP|Teoretická témata PP]] - informace, které je vhodné znát, i když je na kurzech nepřednášíme |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== První pomoc a její výuka == | == První pomoc a její výuka == |
Aktuální verze z 19. 2. 2025, 15:32
Vítejte na stránkách pro lektory. Sdílíme zde obsah i metodiku výuky první pomoci ověřenou a používanou na kurzech neziskové organizace ZDrSEM. Naším cílem je zlepšovat kvalitu výuky první pomoci v ČR. Zkušenosti od roku 1996.
Co učit v kurzech první pomoci?
seznam neúplný -pracovní materiál
VŽDYCKY, základní nepominutelná součást kurzu první pomoci, spojeno s nácvikem
- Tři kroky - obecný postup první pomoci
- modifikace DrABC pro zdravotnické profesionály
- První krok - zhodnocení situace (Rozhlédni se)
- Druhý krok - úvod (Reaguj)
VĚTŠINOU, důležitá témata
- Automatický externí defibrilátor (AED)
- Resuscitace dítěte
- Třetí krok -Rozhodni/rozmýšlej[1]
- Podezření na poranění páteře
- Úraz hlavy
- Vnitřní krvácení
- Dopravní nehoda
- Popálení, opaření
- Bolest na hrudi - podezření na infarkt
- Obtížné dýchání
- Náhlá změna stavu - podezření na mrtvici
- Celotělové křeče
- Změna chování - "je divnej"
ČASTO
- Volání tísňové linky
- Stabilizovaná poloha
- Poranění trupu
- Poranění končetin
- Rány obecně
- Cukrovka
- Bolest břicha
- Tonutí [2]
- Alergie [3]
- Podchlazení
- Otravy (především CO)
- Mdloba
NĚKDY
- to spektrum od puchejřů k hadům tady vypisovat nebudeme
NIKDY
- Teoretická témata PP - informace, které je vhodné znát, i když je na kurzech nepřednášíme
První pomoc a její výuka
- Proč vůbec umět první pomoc? [1]
- Co učit v kurzech první pomoci?
- Smysl výuky PP
- Proč je obtížné učit první pomoc
- Jak to dělat lépe
- Kdo má první pomoc učit? [2]
- Návrh programu vzdělávání
- Dovednosti a znalosti absolventa 40 hod kurzu
- Výhody a úskalí výuky dle příznaků
- Metoda nácviku dovedností ve čtyřech krocích (používaná na kurzech Evropské Rady pro Resuscitaci-ERC)
- Evaluace kurzu první pomoci[3]
Jak používat zážitkové metody?
- Proč používat zážitek? [1] (city a rozum, strach ze smrti)
- Zážitková pedagogika
- Souhrn metodiky (výuky první pomoci zážitkem)
- Pohoda a pravidla
- Prostředek, nikoliv cíl [2]
- Výuka, nikoliv zkouška [3]
- Tvorba, uvedení a rozbor simulace
- Zpracování a rozbor zážitku (review, sharing, zpětná vazba)
- Pravidla simulací (uvedení první simulace a její rizika)
- Druhy zážitkových technik
- Faktory ovlivňující psychickou náročnost simulací
- Nevýhody zážitku ( čas, vzdělání, neřiditelnost, interakce, emoce, krize) [4]
- Krizová intervence
- Dramaturgie krátkého kurzu
Přílohy
Scénáře různě dlouhých kurzů
Popisy velkých a tématicky nezacílených simulací (např kolotoče)
Portál metodika- odkazy a zdroje pro výuku
pracovní listy (až uslyšíš hvízdání, simulantské karty, ...)
Pozor BETAVERZE !!! Tento server je ve zkušebním provozu a všechny texty vyžadují korekturu, která kontinuálně probíhá. Autoři doposud nepřijímají zodpovědnost za užití těchto textů jinak než v interním vzdělávání s odborným lektorem z oblasti urgentní medicíny.
Některé externí odkazy vedou na interní web ZDrSEM, v tuto chvíli dostupné pouze autorům - na stránce se pracuje.