Volání tísňové linky

Z Metodika ZDrSEM
Přejít na: navigace, hledání

Autor Robert Pleskot

Souhrn

Volání na 155 je často jedinou první pomocí, která má u závažných stavů smysl. Medicína v divočině nemá pro většinu život ohrožujících stavů řešení.

  • Nezavěšuj první
  • Poslouchej a odpovídej
  • Koho nenajdou, nezachrání (kritická místa lokalizace)
  • Kde, co se stalo, mechanismus úrazu, dýchá normálně?


Dramaturgická poznámka

Volání linky 155 není třeba vykládat. Krátká zmínka stačí, zbytek se student naučí při nácviku. Nadbytečná diskuze je vždy o technickém zabezpečení linek, případně pár veselodrsných historek.


Výklad

obsah slidů dole na str 15 a uprostřed na str 20

Jaké číslo volat?

Vždy na 155, pokud selhává technika zkuste 112.

Kdy vlastně voláme 155? Můžeme ve všech třech krocích. V prvním, pokud je mechanismus úrazu zcela jasný a stav pacienta v dané situaci obtížně zjistitelný (kvůli množství pacientů nebo hrozícímu nebezpečí). V druhém, pokud jsou změny v dýchání nebo vědomí. Ve třetím kroku voláme 155, pokud jsme odhalili závažný stav i když (dosud) nejsou změny v dýchání nebo vědomí.

Co říci do telefonu?

Nejprve říci KDE, pak teprve CO. A nikdy NEZAVĚŠUJEME PRVNÍ.

Jak popsat místo?

adresou a popisem přístupu od tabulky s adresou
nevíte-li, kde přesně jste, popisem okolí (dispečer někdy zná a vždy má mapy)
ve městě číslo na sloupech veřejného osvětlení všude? i v Evropě?


Návrh rozhovoru:

- představit se
- říci město, adresu, patro, jaká je na dveřích vizitka, zajistit otevřené dveře, vyslat někoho před dům čekat na sanitku
- jméno (muž x žena, věk, vnímá x nevnímá, mluví x nemluví, co ho/jí bolí … nemusíme říkat diagnózy
- je-li člověk nedýchající, zahajujeme resuscitaci po skončení volání. Je vhodné přepojit na hlasitý odposlech.
- NEZAVĚŠUJ PRVNÍ

Nepřednáším epos, spíše telegram (shrnutí): pohlaví, věk, (jeho jméno), co mu je, kde je. To stačí.

Okamžik vyslání vozu není okamžikem ukončení hovoru, dispečerka předává adresu do systému, záchranáři vybíhají a jedou a rozhovor může stále pokračovat.

Je dobré sdělit zdravotníkům mechanismus úrazu. Ono totiž zní o dost jinak tvrzení:

a)„On tady spadnul a teď tu leží na trávníku.“
b)„On tady spadnul z 6. patra a teď tu leží na trávníku."
c)"Bolelo ho na hrudi a najednou spadnul a teď tu leží na trávníku.“


Po zavolání:

fyzicky otevřít přístupové dveře a něčím je zajistit v otevřené poloze.
kontrolovat zraněného/nemocného. Volám-li sanitku, když člověk ještě dýchá a pak přestane, je dobré sanitku volat znovu s novými informacemi.



Podklad pro dotazy studentů

Kdy jede i doktor (záchranáři ve velkém voze samozřejmě také):

z hlediska tří kroků
ROZHLÉDNI SE - jasný mechanismus a hromadné neštěstí;
REAGUJ - zástava srdce, závažná dušnost, masivní nekontrolované krvácení;
ROZHODUJ (ROZMÝŠLEJ) - příznaky infarktu srdce či mrtvice, závažný úraz, anafylaktická reakce;
Detailně v kritériích pro rozpoznání první naléhavosti během příjmu tísňového volání

155 - v současnosti volat jako první volbu, pokud neselhává technika

nedochází ke zdržením jako v případě volání 112 (přepojování, vykládání téhož)
zdravotničtí profesionálové, někde Vás mohou i nadále instruovat, v případě nejistoty o volání poradí

112 - volat při nedostupné Vaší síti, nebo při jazykových problémech

má vysokou technickou podporu, v případě přetížené, nebo špatně dostupné sítě, může dojít k neprůchodnosti všech volání vyjma volání na 112
operátorky hasičů, delší doba čekání
funguje bez kreditu, SIM karty a při zamčené klávesnici
linka pro cizince, u nás pouze přepojuje na 155, je možné, že všechno „odvyprávíte“ a přepojí Vás na 155, kde budete všechny podrobnosti vykládat znovu

112 může v nouzi zaměřit mobilní telefon ( od ± 200 m ve městě až k 11 km v terénu).Pokud nevím, kde jsem, volám 155 i v tomto případě. Vyšlou záchranku do oblasti a vyzvou nás k zavolání 112, kteří nás lokalizují (signál mobilního telefonu) a zpřesní trasu sanitky.

Více o technice lokalizace na mobilmania.cz

GPS navigace lze rovněž použít při určování místa. Jen některé dispečinky najdou místo dle souřadnic, je potřeba se dohodnout s dispečerem. Zatím se spíše osvědčuje popis místa.

Metodická část

Nemá smysl vykládat tuto kapitolu rozvláčně, v kurzu na ní dáváme cca 5 minut, zbytek zabere diskuse, která se opakovaně vrací. Důraz je nutno dát na nácvik, rozhodující je profesionálnost "dispečera"

  • lektor, který hraje dispečera, musí znát alespoň přepisy hovorů, ideální je absolvování kurzu TANR pražské ZZS
  • formální představení (Zdravotnická Záchranná Služba, tísňová linka, dobrý den)
  • správně pokládané dotazy (kde se nacházíte? co vidíte? takže je to ulice u ...? co se stalo? dívá se na Vás? dýchá? zdvihá se mu pravidelně hrudník? řekněte mi až se nadechne?
  • během hovoru záměrně neudržujeme oční kontakt a přijímáme a komentujeme informace jen sdělené "po telefonu"
  • pokud nechcete poskytovat informace při opakovaném volání (zachránce začíná resuscitovat), řekněte účastníkovi "vybil se Ti mobil"


Vždy nechte účastníky v úvodních simulacích prožít zadání špatné adresy a neumožnění přístupu


Rozhovor s Ondřejem Fraňkem, šéfem pražského dispečinku



Nahrávky TANR na lince 155

Nahrávky projektu PPomoc.cz Nahrávky vznikaly ve studiu, ale operátorky jsou skutečné operátorky ze záchranky, aktéři jsou najatí herci, doplněné efekty.

Přepisy hovorů

Poslední výstřel

Volej 155 a nezavěšuj první


Autor Robert Pleskot