Pískoviště: Porovnání verzí
(Založena nová stránka: Pískoviště by nemělo chybět na žádné wiki :)) |
|||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
Pískoviště by nemělo chybět na žádné wiki :) | Pískoviště by nemělo chybět na žádné wiki :) | ||
+ | |||
+ | __NOTOC__ | ||
+ | |||
+ | <div style="background: #f0f0ff; border: 1px solid #333; padding: 5px; text-align:left; margin:1em 0"> | ||
+ | |||
+ | <div style="font-size:150%;border:none;margin: 0;padding:.1em;color:#000">První pomoc učte zážitkem!</div> | ||
+ | Vitejte na stránkách pro lektory, popisujících metody [http://www.zdrsem.cz/ projektu ZDrSEM]. Zkušenosti od roku 1996. | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | ''Některé externí odkazy vedou na interní web ZDrSEM, v tuto chvíli dostupné pouze autorům - na stránce se pracuje.'' | ||
+ | == Co učit v kurzech první pomoci? == | ||
+ | |||
+ | VŽDYCKY, základní nepominutelná součást kurzu první pomoci, spojeno s nácvikem | ||
+ | * [[Tři kroky - obecný postup první pomoci]] | ||
+ | * [[První krok - zhodnocení situace]] (Rozhlédni se) | ||
+ | * [[Druhý krok - prvotní vyšetření]] (Reaguj) | ||
+ | ** [[Druhý krok - bezvědomí až resuscitace]] | ||
+ | ** [[Druhý krok - cizí těleso v dýchacích cestách]] | ||
+ | ** [[Druhý krok - vnější krvácení]] | ||
+ | |||
+ | VĚTŠINOU, důležitá témata | ||
+ | * Třetí krok - druhotné vyšetření (Rozmýšlej) | ||
+ | * [[Resuscitace dítěte]] | ||
+ | * [[Popálení, opaření]] | ||
+ | * [[Bolest na hrudi - podezření na infarkt]] | ||
+ | * [[Obtížné dýchání]] | ||
+ | * [[Náhlá změna stavu - podezření na mrtvici]] | ||
+ | * [[Celotělové křeče]] | ||
+ | * [[Úraz hlavy]] | ||
+ | * [[Vnitřní krvácení]] | ||
+ | * [[Podezření na poranění páteře]] | ||
+ | * [[Dopravní nehoda]] | ||
+ | * [[Změna chování - "je divnej"]] | ||
+ | |||
+ | NĚKDY | ||
+ | * [[Volání tísňové linky]] | ||
+ | * [[Automatický externí defibrilátor]] | ||
+ | * [[Stabilizovaná poloha]] | ||
+ | * [[Poranění trupu]] | ||
+ | * Poranění končetin | ||
+ | * Rány obecně | ||
+ | * [[Cukrovka]] | ||
+ | * Bolest břicha | ||
+ | * Alergie | ||
+ | * Podchlazení | ||
+ | * Otravy (především CO) | ||
+ | |||
+ | NIKDY | ||
+ | Teoretická témata - informace, které je vhodné znát, i když je na kurzech nepřednášíme | ||
+ | * Porucha vědomí[http://wiki.zdrsem.cz/wiki/Porucha_v%C4%9Bdom%C3%AD] | ||
+ | * Dech proudí dovnitř a ven[http://wiki.zdrsem.cz/wiki/Shrnut%C3%AD_d%C3%BDch%C3%A1n%C3%AD_a_jeho_patologie] | ||
+ | * Krev proudí pořád dokola (pohyb krve, srdcoplicní osmička) | ||
+ | * Zatop pod kotlem (energetika organismu) | ||
+ | |||
+ | ''seznam neúplný -pracovní materiál'' | ||
+ | |||
+ | == První pomoc a její výuka == | ||
+ | : Proč vůbec umět první pomoc? [http://wiki.zdrsem.cz/wiki/Pro%C4%8D_v%C5%AFbec_um%C4%9Bt_prvn%C3%AD_pomoc] | ||
+ | :[[Smysl výuky PP]] | ||
+ | :[[Proč je obtížné učit první pomoc]] | ||
+ | :[[Jak to dělat lépe]] | ||
+ | :[[Návrh programu vzdělávání]] | ||
+ | :[[Dovednosti a znalosti absolventa 40 hod kurzu]] | ||
+ | |||
+ | == Jak používat zážitkové metody? == | ||
+ | : Proč používat zážitek? [http://wiki.zdrsem.cz/wiki/Pro%C4%8D_pou%C5%BE%C3%ADvat_z%C3%A1%C5%BEitek%3F] (city a rozum, strach ze smrti) | ||
+ | : [[Zážitková pedagogika]] | ||
+ | :Prostředek, nikoliv cíl [http://wiki.zdrsem.cz/wiki/Prost%C5%99edek,_nikoliv_c%C3%ADl] | ||
+ | :[[Tvorba, uvedení a rozbor simulace]] | ||
+ | :Zpracování a rozbor zážitku, review, sharing ''(zčásti výše)'' | ||
+ | :[[Pravidla simulací]] (uvedení první simulace a její rizika) | ||
+ | :[[Druhy zážitkových technik]] | ||
+ | :[[Dramaturgie krátkého kurzu]] | ||
+ | :[[Faktory ovlivňující psychickou náročnost simulací]] | ||
+ | : Nevýhody zážitku ( čas, vzdělání, neřiditelnost, interakce, emoce, krize)[http://wiki.zdrsem.cz/wiki/Rizika_z%C3%A1%C5%BEitku] | ||
+ | :[[Krizová intervence]] | ||
+ | |||
+ | == Přílohy == | ||
+ | [[Maskování]] | ||
+ | |||
+ | Scénáře různě dlouhých kurzů | ||
+ | : [[Kurz na pět minut]] | ||
+ | |||
+ | Popisy velkých a tématicky nezacílených simulací (např kolotoče) | ||
+ | |||
+ | Odkazy, zdroje, pracovní listy (až uslyšíš hvízdání, simulantské karty, ...) |
Verze z 24. 4. 2012, 16:15
Pískoviště by nemělo chybět na žádné wiki :)
První pomoc učte zážitkem!
Vitejte na stránkách pro lektory, popisujících metody projektu ZDrSEM. Zkušenosti od roku 1996.
Některé externí odkazy vedou na interní web ZDrSEM, v tuto chvíli dostupné pouze autorům - na stránce se pracuje.
Co učit v kurzech první pomoci?
VŽDYCKY, základní nepominutelná součást kurzu první pomoci, spojeno s nácvikem
- Tři kroky - obecný postup první pomoci
- První krok - zhodnocení situace (Rozhlédni se)
- Druhý krok - prvotní vyšetření (Reaguj)
VĚTŠINOU, důležitá témata
- Třetí krok - druhotné vyšetření (Rozmýšlej)
- Resuscitace dítěte
- Popálení, opaření
- Bolest na hrudi - podezření na infarkt
- Obtížné dýchání
- Náhlá změna stavu - podezření na mrtvici
- Celotělové křeče
- Úraz hlavy
- Vnitřní krvácení
- Podezření na poranění páteře
- Dopravní nehoda
- Změna chování - "je divnej"
NĚKDY
- Volání tísňové linky
- Automatický externí defibrilátor
- Stabilizovaná poloha
- Poranění trupu
- Poranění končetin
- Rány obecně
- Cukrovka
- Bolest břicha
- Alergie
- Podchlazení
- Otravy (především CO)
NIKDY Teoretická témata - informace, které je vhodné znát, i když je na kurzech nepřednášíme
- Porucha vědomí[1]
- Dech proudí dovnitř a ven[2]
- Krev proudí pořád dokola (pohyb krve, srdcoplicní osmička)
- Zatop pod kotlem (energetika organismu)
seznam neúplný -pracovní materiál
První pomoc a její výuka
- Proč vůbec umět první pomoc? [3]
- Smysl výuky PP
- Proč je obtížné učit první pomoc
- Jak to dělat lépe
- Návrh programu vzdělávání
- Dovednosti a znalosti absolventa 40 hod kurzu
Jak používat zážitkové metody?
- Proč používat zážitek? [4] (city a rozum, strach ze smrti)
- Zážitková pedagogika
- Prostředek, nikoliv cíl [5]
- Tvorba, uvedení a rozbor simulace
- Zpracování a rozbor zážitku, review, sharing (zčásti výše)
- Pravidla simulací (uvedení první simulace a její rizika)
- Druhy zážitkových technik
- Dramaturgie krátkého kurzu
- Faktory ovlivňující psychickou náročnost simulací
- Nevýhody zážitku ( čas, vzdělání, neřiditelnost, interakce, emoce, krize)[6]
- Krizová intervence
Přílohy
Scénáře různě dlouhých kurzů
Popisy velkých a tématicky nezacílených simulací (např kolotoče)
Odkazy, zdroje, pracovní listy (až uslyšíš hvízdání, simulantské karty, ...)