Volání tísňové linky: Porovnání verzí
(přenos z Intrawiki) |
(drobnosti a doplnění odkazu na nahrávky) |
||
Řádek 15: | Řádek 15: | ||
''obsah slidů dole na str 15 a uprostřed na str 20'' | ''obsah slidů dole na str 15 a uprostřed na str 20'' | ||
− | + | Jaké číslo volat? | |
+ | :Vždy na 155, pokud selhává technika zkuste 112. | ||
Jak popsat místo? | Jak popsat místo? | ||
Řádek 76: | Řádek 77: | ||
Vždy nechte účastníky v úvodních simulacích prožít zadání špatné adresy a neumožnění přístupu | Vždy nechte účastníky v úvodních simulacích prožít zadání špatné adresy a neumožnění přístupu | ||
+ | == Nahrávky 155 == | ||
+ | http://www.ppomoc.cz/nahravky-155/ Nahrávky vznikaly ve studiu, ale operátorky jsou skutečné operátorky ze záchranky, aktéři jsou najatí herci, doplněné efekty. | ||
== Přepisy hovorů == | == Přepisy hovorů == |
Verze z 24. 4. 2012, 16:09
Obsah
[skrýt]Souhrn
Volání na 155 je často jedinou první pomocí, která má u závažných stavů smysl. Medicína v divočině nemá pro většinu život ohrožujících stavů řešení.
- Nezavěšuj první
- Poslouchej a odpovídej
- Koho nenajdou, nezachrání (kritická místa lokalizace)
- Kde, co se stalo, mechanismus úrazu, dýchá normálně?
Dramaturgická poznámka
Volání linky 155 není třeba vykládat. Krátká zmínka stačí, zbytek se student naučí při nácviku. Hlavní diskuze je vždy o technickém zabezpečení linek, případně pár veselodrsných historek.
Výklad
obsah slidů dole na str 15 a uprostřed na str 20
Jaké číslo volat?
- Vždy na 155, pokud selhává technika zkuste 112.
Jak popsat místo?
- adresou a popisem přístupu od tabulky s adresou
- nevíte-li, kde přesně jste, popisem okolí (dispečer někdy zná a vždy má mapy)
- ve městě číslo na sloupech veřejného osvětlení všude? i v Evropě?
Co říci do telefonu?
- Nejprve říci KDE, pak teprve CO. A nikdy NEZAVĚŠUJEME PRVNÍ.
Návrh rozhovoru:
- - představit se
- - říci město, adresu, patro, jaká je na dveřích vizitka, zajistit otevřené dveře, vyslat někoho před dům čekat na sanitku
- - muž x žena, vnímá x nevnímá, mluví x nemluví, co ho/jí bolí … nemusíme říkat diagnózy
- - je-li člověk nedýchající, zahajujeme resuscitaci po skončení volání.
- - NEZAVĚŠUJ PRVNÍ
Nepřednáším epos, spíše telegram (shrnutí): pohlaví, věk, (jeho jméno), co mu je, kde je. To stačí.
Okamžik vyslání vozu není okamžikem ukončení hovoru, dispečerka předává adresu do systému, záchranáři vybíhají a jedou a rozhovor může stále pokračovat. platí to i v malých ZZS???("v Táboře platí a dispečer volajícího několikrát ujistí, že sanita je během hovoru už na cestě -Alena")
Je dobré sdělit zdravotníkům mechanismus úrazu. Ono totiž zní o dost jinak tvrzení:
- a)„On tady spadnul a teď tu leží na trávníku“
- b)„On tady spadnul z 6. patra a teď tu leží na trávníku.
Po zavolání:
- fyzicky otevřít přístupové dveře a něčím je zajistit v otevřené poloze.
- kontrolovat zraněného/nemocného. Volám-li sanitku, když člověk ještě dýchá a pak přestane, je dobré sanitku volat znovu s novými informacemi.
Podklad pro dotazy studentů
155 - v současnosti volat jako první volbu, pokud neselhává technika
- nedochází ke zdržením jako v případě volání 112 (přepojování, vykládání téhož)
- zdravotničtí profesionálové, někde Vás mohou i nadále instruovat, v případě nejistoty o volání poradí
112 - volat při nedostupné Vaší síti, nebo při jazykových problémech
- má vysokou technickou podporu, v případě přetížené, nebo špatně dostupné sítě, může dojít k neprůchodnosti všech volání vyjma volání na 112
- operátorky hasičů, delší doba čekání
- funguje bez kreditu, SIM karty a při zamčené klávesnici
- linka pro cizince, u nás pouze přepojuje na 155, je možné, že všechno „odvyprávíte“ a přepojí Vás na 155, kde budete všechny podrobnosti vykládat znovu
112 může v nouzi zaměřit mobilní telefon ( od ± 200 m ve městě až k 11 km v terénu).Pokud nevím, kde jsem, volám 155 i v tomto případě. Vyšlou záchranku do oblasti a vyzvou nás k zavolání 112, kteří nás lokalizují (signál mobilního telefonu) a zpřesní trasu sanitky.
Více o technice lokalizace na mobilmania.cz
Nerudné dispečerky?
- asi třetina rozhovorů na tísňových linkách jsou tzv. "krátké hovory". Je to nejčastěji jednovětá výzva k oralnímu sexu s vulgárním oslovením dispečerky. „Vy*** mi, ty p***!“
GPS navigace lze rovněž použít při určování místa. Jen některé dispečinky najdou místo dle souřadnic, je potřeba se dohodnout s dispečerem. Zatím se spíše osvědčuje popis místa.
Metodická část
Nemá smysl vykládat tuto kapitolu rozvláčně, v kurzu na ní dáváme cca 5 minut, zbytek zabere diskuse, která se opakovaně vrací. Důraz je nutno dát na nácvik, rozhodující je profesionálnost "dispečera"
- formální představení (Zdravotnická Záchranná Služba, tísňová linka, dobrý den)
- správně pokládané dotazy (kde se nacházíte? co vidíte? takže je to ulice u ...? co se stalo? dívá se na Vás? dýchá? zdvihá se mu pravidelně hrudník? řekněte mi až se nadechne?
- během hovoru záměrně neudržujeme oční kontakt a přijímáme a komentujeme informace jen sdělené "po telefonu"
- lektor, který hraje dispečera, musí znát alespoň přepisy hovorů, ideální je absolvování kurzu TANR pražské ZZS
- pokud nechcete poskytovat informace při opakovaném volání (zachránce začíná resuscitovat), řekněte účastníkovi "vybil se Ti mobil"
Vždy nechte účastníky v úvodních simulacích prožít zadání špatné adresy a neumožnění přístupu
Nahrávky 155
http://www.ppomoc.cz/nahravky-155/ Nahrávky vznikaly ve studiu, ale operátorky jsou skutečné operátorky ze záchranky, aktéři jsou najatí herci, doplněné efekty.
Přepisy hovorů
- Vzorové rozhovory v přílohách příručky NAPLNO
- Dopravní nehoda, instruktivní je proces upřesňování místa v terénu
- Dehydratované dítě, velmi dobrý přepis rozhovoru, hlídání dechu, lokalizace místa ve městě
- Krvácení do střev, instruktivní je doporučení při možném zhoršení stavu
Poslední výstřel
Volej 155 a nezavěšuj první