Jak to dělat lépe
Následující řádky jsou vyjádřením našich snah učit první pomoc jinak a lépe. Jsou nadále otevřeny k diskuzi.
Co chceme a nechceme
- Chceme lidi motivovat k učení, nikoliv je naučit všechno. Motivace se dosahuje emočním působením simulované situace.
- Sebedůvěra je podmíněna profesionálním zpracováním zážitku, review, psychickou podporou a případnou krizovou intervencí. Kritický přístup "profesionála" může být zcela kontraproduktivní
- Dovednosti jsou dosahovány cyklickým střídáním nácviku a simulací. Cílem kurzu je trénink, nikoliv vršení nezažitých informací.
- Porozumění se dosahuje jednoduchou mluvou, češtinou a neustálým nasloucháním dotazům. Latina a protichůdná doporučení tvoří zmatek
- To, co se snadno učí, nemusí být důležité. Tématické priority je nutno zjišťovat v praxi, mít kontakt s akutní medicínou, dbát na garanci výuky.
- Stokrát opakovaný omyl se snadno stane věčnou pravdou. Ověřování informací je stálou součástí metodiky. Aktivní studium, oponentura materiálů.
Charakteristika programu, odlišnosti, inovace
- základním cílem je zvýšení důvěry v sebe sama v situacích ohrožení života
- znalosti a dovednosti jsou zaměřeny na život zachraňující úkony, nejedná se o výuku zdravovědy
- dovednosti jsou vysvětlovány i cvičeny prakticky
- dovednosti i znalosti jsou okamžitě konfrontovány v simulacích
- zážitek v simulacích je ihned rozebírán
- simulace je prostředek k fixaci dovedností a motivací k dalšímu studiu
- simulace není forma zkoušení, příležitost prožít si možné chyby je podporou pozdějšího správného postupu
- zpětná vazba lektorem je poskytována v co nejmenších skupinách
- klíčové dovednosti jsou účastníkem používány v simulacích opakovaně
- vzdělávací program je postaven na ročním cyklu obnovování dovedností a znalostí
Autor Robert Pleskot