Členění tématických kapitol
Každá tematická kapitola je členěna na tyto základní části:
- Souhrn - shrnutí tématu v několika větách, Na rozdíl od Posledního výstřelu je psán pro člověka, který o tématu nic neví. Takže srozumitelně a bez vtipných, emočně průrazných hesel. Nemusí být členěn do bodů.
- Dramaturgická poznámka pro lektora - význam tématu a jeho základní metodická charakteristika. Server metodika.zdrsem.cz je určen lektorům, a proto základní informace o metodice je předsazena seznámení s obsahem
- Osnova výkladu pro studenty
- Výklad pro studenty - to co je vhodné říci i v krátkém výkladu. U některých tématických kapitol je použita jednoduchá struktura:
- Jak to vypadá (příznaky)
- Jak k tomu přijdeme (příčina, vývoj stavu)
- Co s tím (první pomoc)
- Podklady pro odpovědi na dotazy studentů - to co je možné ponechat ve výkladu stranou. Při dostatku času lze začlenit do výkladu.
- Historky k výkladu - nepovinná kapitola, historky se budou doplňovat do knižního vydání. Když historka nikde není napsaná, tak začíná žít velmi bujarým životem.. Ty nejomílanější raději uvádíme.
- Základní informace pro lektory - informace, které se nepřednáší, ale lektor by je měl znát - patofyziologie, anatomie - prostě teoretický podklad. Pro některé kapitoly zatím není vypracována (někdy není nutná a někdy je velmi složitá k napsání i pro zdravotníka specialistu)
- Další informace pro zvídavé lektory - nepovinná kapitola, rozšiřující základní informace pro lektora, obsahuje spíše doplňující fakta. Souhrn teorie je v základu
- Metodika pro lektory
- Poslední výstřel a další výkřiky - vyjádření tématu maximálně 5 body (hesly). Proč pět - nejlepší jsou tři, ale je to tvrdé. Jenže už čtyři věci se zapamatovávají špatně.Body obsahují sdělení, která by se měla v lebkách Vašich posluchačů zachytit. Během delších přednášek tyto body píšeme je na flip, opakujeme v průběhu i na konci. Narozdíl od Souhrnu je v Poslední výstřel bodech a neočekává se, že by tyto body byly pochopitelné pro úplného laika
- Poslední výstřel je na na úplném konci kapitoly pro uzavření tématu jak pro lektora, tak i v pozdějším výkladu pro studenty
- Není to plně osnova výkladu, ale většinou se dá jako základ osnovy použít.