Proč je obtížné učit první pomoc: Porovnání verzí

Z Metodika ZDrSEM
Přejít na: navigace, hledání
(přenos z intrawiki na metodiku)
 
m
 
(Není zobrazeno 7 mezilehlých verzí od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
 +
 +
Současný stav výuky první pomoci v ČR není uspokojující, chceme ho změnit. Cílovým stavem je systémová úprava systému vzdělávání. Nástrojem je tvorba standardů pro výuku první pomoci.
 +
 +
Přes deklarovanou povinnou výuku (6 hodin ročně během základní školy, 4 hodiny během autoškoly, pravidelná školení [[BOZP|BOZP]]) je obecná znalost první pomoci nízká. 80% lidí je přesvědčeno o své neschopnosti první pomoc poskytnout. Dle statistik záchranné služby, kdy první pomoc je na místě spontánně poskytována 10-30% přihlížejících.
 +
 +
Stav je způsoben:
 +
 +
*obcházením vyhlášek a zákonů (výuka není vůbec realizována, nebo je zcela formální)
 +
*nevhodnou formou realizované výuky (výlučně přednášková forma)
 +
*přílišným důrazem na znalosti (výuka biologie člověka a obecné zdravovědy)
 +
*malou praxí (nedostatečný nácvik, dovednosti nejsou zkoušeny)
 +
*nekompetencí lektorů (chybí pedagogické nebo odborné znalosti)
 +
*vyhasnutím dovedností (chybí zákonná norma k obnovování kvalifikace)
 +
*vysokou náročností výuky první pomoci
 +
 
Analýza náročnosti výuky první pomoci
 
Analýza náročnosti výuky první pomoci
  
 
Pro posluchače:
 
Pro posluchače:
 +
 
*Emočně - konfrontace se smrtí, obava z vlastní nedostatečnosti a nezkušenosti  
 
*Emočně - konfrontace se smrtí, obava z vlastní nedostatečnosti a nezkušenosti  
*Obsahově - složitá teoretická vysvětlení jednoduchých činností, malá zkušenost ve vlastním životě (nedostatek vlastních zážitků).
+
*Obsahově - složitá teoretická vysvětlení jednoduchých činností, malá zkušenost ve vlastním životě (nedostatek vlastních zážitků).  
*Formálně - praktická znalost vyžaduje velký prostor pro nácvik, opakování, zkoušení v zátěžových podmínkách a ověřování při zkoušce
+
*Formálně - praktická znalost vyžaduje velký prostor pro nácvik, opakování, zkoušení v zátěžových podmínkách a ověřování při zkoušce  
  
 
Pro lektory:
 
Pro lektory:
*Prakticky - vysoké nároky na praktické dovednosti prováděných postupů
+
 
*Teoreticky – složitá struktura biologických systémů, pro výuku je nutné zjednodušení zachovávající komplexnost problematiky
+
*Prakticky - vysoké nároky na praktické dovednosti prováděných postupů  
*Vzhledem k emoční náročnosti výuky je velmi vhodná základní znalost krizové intervence
+
*Teoreticky – složitá struktura biologických systémů, pro výuku je nutné zjednodušení zachovávající komplexnost problematiky  
 +
*Vzhledem k emoční náročnosti výuky je velmi vhodná základní znalost krizové intervence  
 +
 
 +
 
  
 
== Klasické pasti na lektora první pomoci ==
 
== Klasické pasti na lektora první pomoci ==
* past na šedé myši (výklad teoretickou formou bez vztahu k realitě)
 
* past na klasové želvy (učení pro učení, bez znalosti priorit)
 
* past na duhové draky ( profesionální vytahování bez ohledu na posluchače)
 
* past na odborné termity (používání žargonu a nejasných latinských pojmů)
 
 
  
Současný stav výuky první pomoci v ČR není uspokojující, chceme ho změnit. Cílovým stavem je systémová úprava systému vzdělávání. Nástrojem je tvorba standardů pro výuku první pomoci.
+
*past na šedé myši (výklad teoretickou formou bez vztahu k realitě)
 +
*past na klasové želvy (učení pro učení, bez znalosti priorit)
 +
*past na duhové draky ( profesionální vytahování bez ohledu na posluchače)
 +
*past na odporné termity (používání žargonu a nejasných latinských pojmů)
 +
*past na DrOntosaura (mé stáří mne opravňuje být chytřejší než všichni ostatní odborníci)
 +
*past na politiky (nabubřelá hesla bez obsahu. a upřesnění - "zajistíme životní funkce")
  
Přes deklarovanou povinnou výuku (6 hodin ročně během základní školy,  4 hodiny během autoškoly, pravidelná školení [[BOZP]]) je obecná znalost první pomoci nízká. 80% lidí je přesvědčeno o své neschopnosti první  pomoc poskytnout. Dle statistik záchranné služby, kdy první pomoc je na místě spontánně poskytována 10-30% přihlížejících.
+
''Autor [[Uživatel:DRobert|Robert Pleskot]]''
  
Stav je způsoben:
+
Pár sklapnutých pastí - spíše lektorské povahy
*obcházením vyhlášek a zákonů (výuka není vůbec realizována, nebo je zcela formální)
 
*nevhodnou formou realizované výuky (výlučně přednášková forma)
 
*přílišným důrazem na znalosti (výuka biologie člověka a obecné zdravovědy)
 
*malou praxí (nedostatečný nácvik, dovednosti nejsou zkoušeny)
 
*nekompetencí lektorů (chybí  pedagogické nebo odborné znalosti)
 
*vyhasnutím dovedností (chybí zákonná norma k obnovování kvalifikace)
 
*vysokou náročností výuky první pomoci
 
  
[http://wiki.zdrsem.cz/wiki/Stav_v%C3%BDuky_prvn%C3%AD_pomoci Zpět na intrawiki]
+
* [https://ppp.zshk.cz/vyuka/synkopa.aspx video o mdlobě]
 +
* [https://www.youtube.com/watch?v=cJg2cuSK5CE jiné video omdlobě]
 +
* [https://www.youtube.com/watch?v=2s83D3uYAcM třetí mdloba - od 30 vteřiny]
  
[[Kategorie:Obecně o výuce]]
+
[[Category:Obecně o výuce]] [[Category:Bez korektury]] [[Category:2013]]
[[Kategorie:Bez korektury]]
 

Aktuální verze z 23. 1. 2025, 11:01

Současný stav výuky první pomoci v ČR není uspokojující, chceme ho změnit. Cílovým stavem je systémová úprava systému vzdělávání. Nástrojem je tvorba standardů pro výuku první pomoci.

Přes deklarovanou povinnou výuku (6 hodin ročně během základní školy, 4 hodiny během autoškoly, pravidelná školení BOZP) je obecná znalost první pomoci nízká. 80% lidí je přesvědčeno o své neschopnosti první pomoc poskytnout. Dle statistik záchranné služby, kdy první pomoc je na místě spontánně poskytována 10-30% přihlížejících.

Stav je způsoben:

  • obcházením vyhlášek a zákonů (výuka není vůbec realizována, nebo je zcela formální)
  • nevhodnou formou realizované výuky (výlučně přednášková forma)
  • přílišným důrazem na znalosti (výuka biologie člověka a obecné zdravovědy)
  • malou praxí (nedostatečný nácvik, dovednosti nejsou zkoušeny)
  • nekompetencí lektorů (chybí pedagogické nebo odborné znalosti)
  • vyhasnutím dovedností (chybí zákonná norma k obnovování kvalifikace)
  • vysokou náročností výuky první pomoci

Analýza náročnosti výuky první pomoci

Pro posluchače:

  • Emočně - konfrontace se smrtí, obava z vlastní nedostatečnosti a nezkušenosti
  • Obsahově - složitá teoretická vysvětlení jednoduchých činností, malá zkušenost ve vlastním životě (nedostatek vlastních zážitků).
  • Formálně - praktická znalost vyžaduje velký prostor pro nácvik, opakování, zkoušení v zátěžových podmínkách a ověřování při zkoušce

Pro lektory:

  • Prakticky - vysoké nároky na praktické dovednosti prováděných postupů
  • Teoreticky – složitá struktura biologických systémů, pro výuku je nutné zjednodušení zachovávající komplexnost problematiky
  • Vzhledem k emoční náročnosti výuky je velmi vhodná základní znalost krizové intervence


Klasické pasti na lektora první pomoci

  • past na šedé myši (výklad teoretickou formou bez vztahu k realitě)
  • past na klasové želvy (učení pro učení, bez znalosti priorit)
  • past na duhové draky ( profesionální vytahování bez ohledu na posluchače)
  • past na odporné termity (používání žargonu a nejasných latinských pojmů)
  • past na DrOntosaura (mé stáří mne opravňuje být chytřejší než všichni ostatní odborníci)
  • past na politiky (nabubřelá hesla bez obsahu. a upřesnění - "zajistíme životní funkce")

Autor Robert Pleskot

Pár sklapnutých pastí - spíše lektorské povahy