Diskuse:Zážitková pedagogika: Porovnání verzí

Z Metodika ZDrSEM
Přejít na: navigace, hledání
(Skupina v zážitkové výchově)
 
(Osnova prednasky pro školitele:)
Řádek 2: Řádek 2:
 
hledání vztahu - bakalářská práce Eliška Prokešová]:
 
hledání vztahu - bakalářská práce Eliška Prokešová]:
 
:Při hledání shod mezi skupinovou psychoterapií a zážitkovou pedagogikou nelze opomenout společnou oblast, kterou je orientace na skupinu. Skupina je tu pojímána jako model společnosti či mikrosvet. I to je důvod, proč skupinu využívá skupinová psychoterapie. Podstatné je však to, že poskytuje bezpečný prostor pro sociální učení (oprava chyb v chování k druhým a nácvik nového a účelnějšího jednání), interakci, sebevyjádření a sdílení pocitů a zážitků. Skupina může poskytovat citovou podporu a posilovat povědomí, že člověk není v nepříznivé situaci sám. Skupina je také okamžitým poskytovatelem zpětné vazby (vědomě i nevědomě). Skupinová psychoterapie využívá skupiny také proto, aby jedinec mohl lépe pracovat sám na sobě prostřednictvím druhých. Podobné důvody orientace na skupinu shledávám i u zážitkové pedagogiky. Skupina tu rovněž plní místo možnosti sociálního učení (například vyzkoušení si nových rolí a svých možností), sdílení zážitků či poskytování zpětné vazby. Funkční skupina poskytuje natolik silnou podporu a motivaci, že její členové jsou schopni podat maximální někdy i životní výkon, který by bez této podpory nedokázali. Kromě toho je práce ve skupině dynamičtější, zábavnější a umožňuje poznávat nové lidi(Prokešová 2009)
 
:Při hledání shod mezi skupinovou psychoterapií a zážitkovou pedagogikou nelze opomenout společnou oblast, kterou je orientace na skupinu. Skupina je tu pojímána jako model společnosti či mikrosvet. I to je důvod, proč skupinu využívá skupinová psychoterapie. Podstatné je však to, že poskytuje bezpečný prostor pro sociální učení (oprava chyb v chování k druhým a nácvik nového a účelnějšího jednání), interakci, sebevyjádření a sdílení pocitů a zážitků. Skupina může poskytovat citovou podporu a posilovat povědomí, že člověk není v nepříznivé situaci sám. Skupina je také okamžitým poskytovatelem zpětné vazby (vědomě i nevědomě). Skupinová psychoterapie využívá skupiny také proto, aby jedinec mohl lépe pracovat sám na sobě prostřednictvím druhých. Podobné důvody orientace na skupinu shledávám i u zážitkové pedagogiky. Skupina tu rovněž plní místo možnosti sociálního učení (například vyzkoušení si nových rolí a svých možností), sdílení zážitků či poskytování zpětné vazby. Funkční skupina poskytuje natolik silnou podporu a motivaci, že její členové jsou schopni podat maximální někdy i životní výkon, který by bez této podpory nedokázali. Kromě toho je práce ve skupině dynamičtější, zábavnější a umožňuje poznávat nové lidi(Prokešová 2009)
 +
 +
 +
Osnova prednasky pro školitele:
 +
#Rozum a city, strach ze smrti
 +
#Komfortní zóna, tělo, okolnosti
 +
#Nejprve bezpečí a pak až informace.
 +
#Mluví jeden
 +
#Otevřené dveře 

 +
#Stopka 

 +
#Názory a dotazy
 +
#Vyki, Tyki
, oslovovat jménem
 +
# Pochopení stačí
, i když ne souhlasíš
 +
#Zpětná vazba
, na požádání
 +
# Struktura času, presnost

 +
# U flipu je zodpovednost
 +
# Jídlo a pití

 +
# Pohodlí

 +
# Mluvím o prítomném, nebo 4 steny
 +
# Vypněte ty podělané mobily

Verze z 27. 9. 2013, 20:44

Zajímavý zdroj [http://is.muni.cz/th/231592/ff_b/BP.txt Psychoterapie a zážitková pedagogika hledání vztahu - bakalářská práce Eliška Prokešová]:

Při hledání shod mezi skupinovou psychoterapií a zážitkovou pedagogikou nelze opomenout společnou oblast, kterou je orientace na skupinu. Skupina je tu pojímána jako model společnosti či mikrosvet. I to je důvod, proč skupinu využívá skupinová psychoterapie. Podstatné je však to, že poskytuje bezpečný prostor pro sociální učení (oprava chyb v chování k druhým a nácvik nového a účelnějšího jednání), interakci, sebevyjádření a sdílení pocitů a zážitků. Skupina může poskytovat citovou podporu a posilovat povědomí, že člověk není v nepříznivé situaci sám. Skupina je také okamžitým poskytovatelem zpětné vazby (vědomě i nevědomě). Skupinová psychoterapie využívá skupiny také proto, aby jedinec mohl lépe pracovat sám na sobě prostřednictvím druhých. Podobné důvody orientace na skupinu shledávám i u zážitkové pedagogiky. Skupina tu rovněž plní místo možnosti sociálního učení (například vyzkoušení si nových rolí a svých možností), sdílení zážitků či poskytování zpětné vazby. Funkční skupina poskytuje natolik silnou podporu a motivaci, že její členové jsou schopni podat maximální někdy i životní výkon, který by bez této podpory nedokázali. Kromě toho je práce ve skupině dynamičtější, zábavnější a umožňuje poznávat nové lidi(Prokešová 2009)


Osnova prednasky pro školitele:

  1. Rozum a city, strach ze smrti
  2. Komfortní zóna, tělo, okolnosti
  3. Nejprve bezpečí a pak až informace.
  4. Mluví jeden
  5. Otevřené dveře 

  6. Stopka 

  7. Názory a dotazy
  8. Vyki, Tyki
, oslovovat jménem
  9. Pochopení stačí
, i když ne souhlasíš
  10. Zpětná vazba
, na požádání
  11. Struktura času, presnost

  12. U flipu je zodpovednost
  13. Jídlo a pití

  14. Pohodlí

  15. Mluvím o prítomném, nebo 4 steny
  16. Vypněte ty podělané mobily