Diskuse:Zážitková pedagogika: Porovnání verzí
(Skupina v zážitkové výchově) |
(Osnova prednasky pro školitele:) |
||
Řádek 2: | Řádek 2: | ||
hledání vztahu - bakalářská práce Eliška Prokešová]: | hledání vztahu - bakalářská práce Eliška Prokešová]: | ||
:Při hledání shod mezi skupinovou psychoterapií a zážitkovou pedagogikou nelze opomenout společnou oblast, kterou je orientace na skupinu. Skupina je tu pojímána jako model společnosti či mikrosvet. I to je důvod, proč skupinu využívá skupinová psychoterapie. Podstatné je však to, že poskytuje bezpečný prostor pro sociální učení (oprava chyb v chování k druhým a nácvik nového a účelnějšího jednání), interakci, sebevyjádření a sdílení pocitů a zážitků. Skupina může poskytovat citovou podporu a posilovat povědomí, že člověk není v nepříznivé situaci sám. Skupina je také okamžitým poskytovatelem zpětné vazby (vědomě i nevědomě). Skupinová psychoterapie využívá skupiny také proto, aby jedinec mohl lépe pracovat sám na sobě prostřednictvím druhých. Podobné důvody orientace na skupinu shledávám i u zážitkové pedagogiky. Skupina tu rovněž plní místo možnosti sociálního učení (například vyzkoušení si nových rolí a svých možností), sdílení zážitků či poskytování zpětné vazby. Funkční skupina poskytuje natolik silnou podporu a motivaci, že její členové jsou schopni podat maximální někdy i životní výkon, který by bez této podpory nedokázali. Kromě toho je práce ve skupině dynamičtější, zábavnější a umožňuje poznávat nové lidi(Prokešová 2009) | :Při hledání shod mezi skupinovou psychoterapií a zážitkovou pedagogikou nelze opomenout společnou oblast, kterou je orientace na skupinu. Skupina je tu pojímána jako model společnosti či mikrosvet. I to je důvod, proč skupinu využívá skupinová psychoterapie. Podstatné je však to, že poskytuje bezpečný prostor pro sociální učení (oprava chyb v chování k druhým a nácvik nového a účelnějšího jednání), interakci, sebevyjádření a sdílení pocitů a zážitků. Skupina může poskytovat citovou podporu a posilovat povědomí, že člověk není v nepříznivé situaci sám. Skupina je také okamžitým poskytovatelem zpětné vazby (vědomě i nevědomě). Skupinová psychoterapie využívá skupiny také proto, aby jedinec mohl lépe pracovat sám na sobě prostřednictvím druhých. Podobné důvody orientace na skupinu shledávám i u zážitkové pedagogiky. Skupina tu rovněž plní místo možnosti sociálního učení (například vyzkoušení si nových rolí a svých možností), sdílení zážitků či poskytování zpětné vazby. Funkční skupina poskytuje natolik silnou podporu a motivaci, že její členové jsou schopni podat maximální někdy i životní výkon, který by bez této podpory nedokázali. Kromě toho je práce ve skupině dynamičtější, zábavnější a umožňuje poznávat nové lidi(Prokešová 2009) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Osnova prednasky pro školitele: | ||
+ | #Rozum a city, strach ze smrti | ||
+ | #Komfortní zóna, tělo, okolnosti | ||
+ | #Nejprve bezpečí a pak až informace. | ||
+ | #Mluví jeden | ||
+ | #Otevřené dveře
| ||
+ | #Stopka
| ||
+ | #Názory a dotazy | ||
+ | #Vyki, Tyki
, oslovovat jménem | ||
+ | # Pochopení stačí
, i když ne souhlasíš | ||
+ | #Zpětná vazba
, na požádání | ||
+ | # Struktura času, presnost
| ||
+ | # U flipu je zodpovednost | ||
+ | # Jídlo a pití
| ||
+ | # Pohodlí
| ||
+ | # Mluvím o prítomném, nebo 4 steny | ||
+ | # Vypněte ty podělané mobily |
Verze z 27. 9. 2013, 20:44
Zajímavý zdroj [http://is.muni.cz/th/231592/ff_b/BP.txt Psychoterapie a zážitková pedagogika hledání vztahu - bakalářská práce Eliška Prokešová]:
- Při hledání shod mezi skupinovou psychoterapií a zážitkovou pedagogikou nelze opomenout společnou oblast, kterou je orientace na skupinu. Skupina je tu pojímána jako model společnosti či mikrosvet. I to je důvod, proč skupinu využívá skupinová psychoterapie. Podstatné je však to, že poskytuje bezpečný prostor pro sociální učení (oprava chyb v chování k druhým a nácvik nového a účelnějšího jednání), interakci, sebevyjádření a sdílení pocitů a zážitků. Skupina může poskytovat citovou podporu a posilovat povědomí, že člověk není v nepříznivé situaci sám. Skupina je také okamžitým poskytovatelem zpětné vazby (vědomě i nevědomě). Skupinová psychoterapie využívá skupiny také proto, aby jedinec mohl lépe pracovat sám na sobě prostřednictvím druhých. Podobné důvody orientace na skupinu shledávám i u zážitkové pedagogiky. Skupina tu rovněž plní místo možnosti sociálního učení (například vyzkoušení si nových rolí a svých možností), sdílení zážitků či poskytování zpětné vazby. Funkční skupina poskytuje natolik silnou podporu a motivaci, že její členové jsou schopni podat maximální někdy i životní výkon, který by bez této podpory nedokázali. Kromě toho je práce ve skupině dynamičtější, zábavnější a umožňuje poznávat nové lidi(Prokešová 2009)
Osnova prednasky pro školitele:
- Rozum a city, strach ze smrti
- Komfortní zóna, tělo, okolnosti
- Nejprve bezpečí a pak až informace.
- Mluví jeden
- Otevřené dveře
- Stopka
- Názory a dotazy
- Vyki, Tyki , oslovovat jménem
- Pochopení stačí , i když ne souhlasíš
- Zpětná vazba , na požádání
- Struktura času, presnost
- U flipu je zodpovednost
- Jídlo a pití
- Pohodlí
- Mluvím o prítomném, nebo 4 steny
- Vypněte ty podělané mobily