Proč je obtížné učit první pomoc: Porovnání verzí

Z Metodika ZDrSEM
Přejít na: navigace, hledání
m (p)
(pokus o usmyslení :)))))
Řádek 1: Řádek 1:
 +
Současný stav výuky první pomoci v ČR není uspokojující, chceme ho změnit. Cílovým stavem je systémová úprava systému vzdělávání. Nástrojem je tvorba standardů pro výuku první pomoci.
 +
 +
Přes deklarovanou povinnou výuku (6 hodin ročně během základní školy,  4 hodiny během autoškoly, pravidelná školení [[BOZP]]) je obecná znalost první pomoci nízká. 80% lidí je přesvědčeno o své neschopnosti první  pomoc poskytnout. Dle statistik záchranné služby, kdy první pomoc je na místě spontánně poskytována 10-30% přihlížejících.
 +
 +
Stav je způsoben:
 +
*obcházením vyhlášek a zákonů (výuka není vůbec realizována, nebo je zcela formální)
 +
*nevhodnou formou realizované výuky (výlučně přednášková forma)
 +
*přílišným důrazem na znalosti (výuka biologie člověka a obecné zdravovědy)
 +
*malou praxí (nedostatečný nácvik, dovednosti nejsou zkoušeny)
 +
*nekompetencí lektorů (chybí  pedagogické nebo odborné znalosti)
 +
*vyhasnutím dovedností (chybí zákonná norma k obnovování kvalifikace)
 +
*vysokou náročností výuky první pomoci
 +
 
Analýza náročnosti výuky první pomoci
 
Analýza náročnosti výuky první pomoci
  
Řádek 18: Řádek 31:
  
  
Současný stav výuky první pomoci v ČR není uspokojující, chceme ho změnit. Cílovým stavem je systémová úprava systému vzdělávání. Nástrojem je tvorba standardů pro výuku první pomoci.
 
 
Přes deklarovanou povinnou výuku (6 hodin ročně během základní školy,  4 hodiny během autoškoly, pravidelná školení [[BOZP]]) je obecná znalost první pomoci nízká. 80% lidí je přesvědčeno o své neschopnosti první  pomoc poskytnout. Dle statistik záchranné služby, kdy první pomoc je na místě spontánně poskytována 10-30% přihlížejících.
 
  
Stav je způsoben:
 
*obcházením vyhlášek a zákonů (výuka není vůbec realizována, nebo je zcela formální)
 
*nevhodnou formou realizované výuky (výlučně přednášková forma)
 
*přílišným důrazem na znalosti (výuka biologie člověka a obecné zdravovědy)
 
*malou praxí (nedostatečný nácvik, dovednosti nejsou zkoušeny)
 
*nekompetencí lektorů (chybí  pedagogické nebo odborné znalosti)
 
*vyhasnutím dovedností (chybí zákonná norma k obnovování kvalifikace)
 
*vysokou náročností výuky první pomoci
 
  
[http://wiki.zdrsem.cz/wiki/Stav_v%C3%BDuky_prvn%C3%AD_pomoci Zpět na intrawiki]
 
  
 
''Autor [[Uživatel:DRobert|Robert Pleskot]]''
 
''Autor [[Uživatel:DRobert|Robert Pleskot]]''
Řádek 37: Řádek 38:
 
[[Kategorie:Obecně o výuce]]
 
[[Kategorie:Obecně o výuce]]
 
[[Kategorie:Bez korektury]]
 
[[Kategorie:Bez korektury]]
 +
[[Kategorie:2013]]

Verze z 11. 1. 2013, 00:54

Současný stav výuky první pomoci v ČR není uspokojující, chceme ho změnit. Cílovým stavem je systémová úprava systému vzdělávání. Nástrojem je tvorba standardů pro výuku první pomoci.

Přes deklarovanou povinnou výuku (6 hodin ročně během základní školy, 4 hodiny během autoškoly, pravidelná školení BOZP) je obecná znalost první pomoci nízká. 80% lidí je přesvědčeno o své neschopnosti první pomoc poskytnout. Dle statistik záchranné služby, kdy první pomoc je na místě spontánně poskytována 10-30% přihlížejících.

Stav je způsoben:

  • obcházením vyhlášek a zákonů (výuka není vůbec realizována, nebo je zcela formální)
  • nevhodnou formou realizované výuky (výlučně přednášková forma)
  • přílišným důrazem na znalosti (výuka biologie člověka a obecné zdravovědy)
  • malou praxí (nedostatečný nácvik, dovednosti nejsou zkoušeny)
  • nekompetencí lektorů (chybí pedagogické nebo odborné znalosti)
  • vyhasnutím dovedností (chybí zákonná norma k obnovování kvalifikace)
  • vysokou náročností výuky první pomoci

Analýza náročnosti výuky první pomoci

Pro posluchače:

  • Emočně - konfrontace se smrtí, obava z vlastní nedostatečnosti a nezkušenosti
  • Obsahově - složitá teoretická vysvětlení jednoduchých činností, malá zkušenost ve vlastním životě (nedostatek vlastních zážitků).
  • Formálně - praktická znalost vyžaduje velký prostor pro nácvik, opakování, zkoušení v zátěžových podmínkách a ověřování při zkoušce

Pro lektory:

  • Prakticky - vysoké nároky na praktické dovednosti prováděných postupů
  • Teoreticky – složitá struktura biologických systémů, pro výuku je nutné zjednodušení zachovávající komplexnost problematiky
  • Vzhledem k emoční náročnosti výuky je velmi vhodná základní znalost krizové intervence

Klasické pasti na lektora první pomoci

  • past na šedé myši (výklad teoretickou formou bez vztahu k realitě)
  • past na klasové želvy (učení pro učení, bez znalosti priorit)
  • past na duhové draky ( profesionální vytahování bez ohledu na posluchače)
  • past na odborné termity (používání žargonu a nejasných latinských pojmů)



Autor Robert Pleskot