Diskuse:Jak to dělat lépe: Porovnání verzí

Z Metodika ZDrSEM
Přejít na: navigace, hledání
(souhrn pro Huttu)
 
m
Řádek 1: Řádek 1:
První pomoc je téměř nepoužívaná dovednost, která má být správně provedena ve vysoce stressujících podmínkách. Její výuka musí reflektovat tyyto charakteristiky a upřednostňovat aktivní formy vzdělávání před pasivním příjmem znalostí.  Zážitkový kurz neslouží k sdělení informací, ale k jejich opakovanému fixování prostřednictvím nácviku a simulovaných událostí, ve kterých je student nucen vystoupit ze své komfortní zóny. Dochází k cyklickému upevňování získaných dovedností a zvyšuje se motivace k použití nacvičených dovedností.
+
[http://wiki.zdrsem.cz/wiki/V%C3%BDuka_prvn%C3%AD_pomoci_z%C3%A1%C5%BEitkem Zpět na intrawiki]
 +
 
 +
== doporučení ke grantovému projektu ==
 +
První pomoc je téměř nepoužívaná dovednost, která má být správně provedena ve vysoce stresujících podmínkách. Její výuka musí reflektovat tyto charakteristiky a upřednostňovat aktivní formy vzdělávání před pasivním příjmem znalostí.  Zážitkový kurz neslouží k sdělení informací, ale k jejich opakovanému fixování prostřednictvím nácviku a simulovaných událostí, ve kterých je student nucen vystoupit ze své komfortní zóny. Dochází k cyklickému upevňování získaných dovedností a zvyšuje se motivace k použití nacvičených dovedností.
  
  

Verze z 11. 1. 2013, 00:21

Zpět na intrawiki

doporučení ke grantovému projektu

První pomoc je téměř nepoužívaná dovednost, která má být správně provedena ve vysoce stresujících podmínkách. Její výuka musí reflektovat tyto charakteristiky a upřednostňovat aktivní formy vzdělávání před pasivním příjmem znalostí. Zážitkový kurz neslouží k sdělení informací, ale k jejich opakovanému fixování prostřednictvím nácviku a simulovaných událostí, ve kterých je student nucen vystoupit ze své komfortní zóny. Dochází k cyklickému upevňování získaných dovedností a zvyšuje se motivace k použití nacvičených dovedností.


Výuka první pomoci je náročná pro posluchače:

Emočně - konfrontace se smrtí, obava z vlastní nedostatečnosti a nezkušenosti

Obsahově - složitá teoretická vysvětlení jednoduchých činností, malá zkušenost ve vlastním životě (nedostatek vlastních zážitků).

Formálně - praktická znalost vyžaduje velký prostor pro nácvik, opakování, zkoušení v zátěžových podmínkách a ověřování při zkoušce


Výuka první pomoci je náročná pro lektory:

Prakticky - vysoké nároky na praktické dovednosti prováděných postupů

Teoreticky – složitá struktura biologických systémů, pro výuku je nutné zjednodušení zachovávající komplexnost problematiky

Organizačně - nutná je práce v malých skupinách, optimálně s stejně vzdělanými lektory.

Vzhledem k emoční náročnosti výuky je velmi vhodná základní znalost krizové intervence


Cíle výuky

Základní důraz je nutno klást na změnu postoje. Soubor dovedností, který má posluchač ovládat, je nutno používat v kontextu neočekávané situace pod velkým emočním tlakem. Znalosti, podmiňující správné provedení činnosti, nejsou pro samotné poskytování první pomoci rozhodující. Usnadňují vštípení dovednosti a obohacují rutinní nácvik, ale sebedůvěra v schopnost první pomoc poskytnout se nezakládá na množství informací. Postoj poskytob

vatele první pomoci je především ovlivněn opakovaným použitím dovedností. Priority v oblasti dovedností je nutno stanovovat s ohledem na jejich význam z hlediska záchrany života. Časová dotace jakéhokoliv kurzu musí upřednostnit opakovaný nácvik postupu v bezvědomí a techniku resuscitace před obvazovou techniokou a improvizovaným transportem.


Prostředky k dosažení cílů

kvalitní, individuálně vedený nácvik, s dostatečnou časovou dotací pro každou činnost.

základním cílem je zvýšení důvěry v sebe sama v situacích ohrožení života

dovednosti jsou zaměřeny na život zachraňující úkony, nejedná se o výuku zdravovědy

dovednosti jsou vysvětlovány i cvičeny prakticky

dovednosti i znalosti jsou okamžitě konfrontovány v simulacích

zážitek v simulacích je ihned rozebírán

simulace je prostředek k fixaci dovedností a motivací k dalšímu studiu

simulace není forma zkoušení, příležitost prožít si možné chyby je podporou pozdějšího správného postupu

zpětná vazba lektorem je poskytována v co nejmenších skupinách

klíčové dovednosti jsou účastníkem používány v simulacích opakovaně

vzdělávací program je postaven na ročním cyklu obnovování dovedností a znalostí


Forma výuky

Optimální je pobytový vícedenní kurz. V rámci skupinové dynamiky se zvyšuje motivace jednotlivců, při opakovaném sdílení pochybností a nejistot dochází k jejich odbourávání. Přijetí zážitkových technik jako způsobu výuky je velmi obtížné až nemožné u nehomogenní skupiny bez vytvořené základní důvěry. Emoční náročnost výuky a vlastní zapojení posluchače se realizuje v bezpečných hranicích. Krátké, nepobytové kurzy prudce snižují efektivitu zážitkových technik. Může dojít i odmítnutí aktivní účasti ve snaze zachovat tradiční, přednáškovou formu výuky. Vytrácí se motivace ke změně postoje - ochotě "hrát si" a současně být opakovaně konfrontován s vlasní neznalostí. Výsledný efekt krátkých kurzů je v oblasti je nízký v oblasti nácviku a především výsledné sebedůvěry. Běžné kurzy pro laiky i profesionály se v současnosti pohybují mezi 20 - 90 hodinami. Použití simulovaných situacíi je integrální součástí výuky.