Diskuse:Jak to dělat lépe: Porovnání verzí
(souhrn pro Huttu) |
m |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
− | První pomoc je téměř nepoužívaná dovednost, která má být správně provedena ve vysoce | + | [http://wiki.zdrsem.cz/wiki/V%C3%BDuka_prvn%C3%AD_pomoci_z%C3%A1%C5%BEitkem Zpět na intrawiki] |
+ | |||
+ | == doporučení ke grantovému projektu == | ||
+ | První pomoc je téměř nepoužívaná dovednost, která má být správně provedena ve vysoce stresujících podmínkách. Její výuka musí reflektovat tyto charakteristiky a upřednostňovat aktivní formy vzdělávání před pasivním příjmem znalostí. Zážitkový kurz neslouží k sdělení informací, ale k jejich opakovanému fixování prostřednictvím nácviku a simulovaných událostí, ve kterých je student nucen vystoupit ze své komfortní zóny. Dochází k cyklickému upevňování získaných dovedností a zvyšuje se motivace k použití nacvičených dovedností. | ||
Verze z 11. 1. 2013, 00:21
doporučení ke grantovému projektu
První pomoc je téměř nepoužívaná dovednost, která má být správně provedena ve vysoce stresujících podmínkách. Její výuka musí reflektovat tyto charakteristiky a upřednostňovat aktivní formy vzdělávání před pasivním příjmem znalostí. Zážitkový kurz neslouží k sdělení informací, ale k jejich opakovanému fixování prostřednictvím nácviku a simulovaných událostí, ve kterých je student nucen vystoupit ze své komfortní zóny. Dochází k cyklickému upevňování získaných dovedností a zvyšuje se motivace k použití nacvičených dovedností.
Výuka první pomoci je náročná pro posluchače:
Emočně - konfrontace se smrtí, obava z vlastní nedostatečnosti a nezkušenosti
Obsahově - složitá teoretická vysvětlení jednoduchých činností, malá zkušenost ve vlastním životě (nedostatek vlastních zážitků).
Formálně - praktická znalost vyžaduje velký prostor pro nácvik, opakování, zkoušení v zátěžových podmínkách a ověřování při zkoušce
Výuka první pomoci je náročná pro lektory:
Prakticky - vysoké nároky na praktické dovednosti prováděných postupů
Teoreticky – složitá struktura biologických systémů, pro výuku je nutné zjednodušení zachovávající komplexnost problematiky
Organizačně - nutná je práce v malých skupinách, optimálně s stejně vzdělanými lektory.
Vzhledem k emoční náročnosti výuky je velmi vhodná základní znalost krizové intervence
Cíle výuky
Základní důraz je nutno klást na změnu postoje. Soubor dovedností, který má posluchač ovládat, je nutno používat v kontextu neočekávané situace pod velkým emočním tlakem. Znalosti, podmiňující správné provedení činnosti, nejsou pro samotné poskytování první pomoci rozhodující. Usnadňují vštípení dovednosti a obohacují rutinní nácvik, ale sebedůvěra v schopnost první pomoc poskytnout se nezakládá na množství informací. Postoj poskytob
vatele první pomoci je především ovlivněn opakovaným použitím dovedností. Priority v oblasti dovedností je nutno stanovovat s ohledem na jejich význam z hlediska záchrany života. Časová dotace jakéhokoliv kurzu musí upřednostnit opakovaný nácvik postupu v bezvědomí a techniku resuscitace před obvazovou techniokou a improvizovaným transportem.
Prostředky k dosažení cílů
kvalitní, individuálně vedený nácvik, s dostatečnou časovou dotací pro každou činnost.
základním cílem je zvýšení důvěry v sebe sama v situacích ohrožení života
dovednosti jsou zaměřeny na život zachraňující úkony, nejedná se o výuku zdravovědy
dovednosti jsou vysvětlovány i cvičeny prakticky
dovednosti i znalosti jsou okamžitě konfrontovány v simulacích
zážitek v simulacích je ihned rozebírán
simulace je prostředek k fixaci dovedností a motivací k dalšímu studiu
simulace není forma zkoušení, příležitost prožít si možné chyby je podporou pozdějšího správného postupu
zpětná vazba lektorem je poskytována v co nejmenších skupinách
klíčové dovednosti jsou účastníkem používány v simulacích opakovaně
vzdělávací program je postaven na ročním cyklu obnovování dovedností a znalostí
Forma výuky
Optimální je pobytový vícedenní kurz. V rámci skupinové dynamiky se zvyšuje motivace jednotlivců, při opakovaném sdílení pochybností a nejistot dochází k jejich odbourávání. Přijetí zážitkových technik jako způsobu výuky je velmi obtížné až nemožné u nehomogenní skupiny bez vytvořené základní důvěry. Emoční náročnost výuky a vlastní zapojení posluchače se realizuje v bezpečných hranicích. Krátké, nepobytové kurzy prudce snižují efektivitu zážitkových technik. Může dojít i odmítnutí aktivní účasti ve snaze zachovat tradiční, přednáškovou formu výuky. Vytrácí se motivace ke změně postoje - ochotě "hrát si" a současně být opakovaně konfrontován s vlasní neznalostí. Výsledný efekt krátkých kurzů je v oblasti je nízký v oblasti nácviku a především výsledné sebedůvěry. Běžné kurzy pro laiky i profesionály se v současnosti pohybují mezi 20 - 90 hodinami. Použití simulovaných situacíi je integrální součástí výuky.