Metoda 4.kroků: Porovnání verzí

Z Metodika ZDrSEM
Přejít na: navigace, hledání
(body z metodiky popsané J Ptáčkem)
 
(save..)
Řádek 1: Řádek 1:
Metoda 4 kroků. Jedná se o obecnou výukovou metodu JAK naučit nějakou manuální dovednost. Je možné
+
'''Metoda 4 kroků''' je obecnou výukovou metodou Evropské Rady pro Resuscitaci (ERC), kterou používá na svých kurzech jako výukový prostředek k osvojení univerzálního algoritmu pro poskytnutí základní neodkladné resuscitace. Metodu je možné využít pro výuku libovolné dovednosti nebo postupu.  
aplikovat na libovolné téma.
 
  
KROK 1 – instruktor provede ukázku v reálném čase, bez komentáře
 
Instruktor provede ukázku bez komentáře. Ukázka musí být provedena správným
 
způsobem.
 
  
KROK 2 – Instruktor provede ukázku znovu a doprovodí ji komentářem
+
'''Disclaimer:''' ''Tento text popisuje metodu 4.kroků z pohledu jejího možného využití na v zážitkovém kurzu. Cílem textu není přesné popsání metodiky ERC ani všech jejích pedagogických apesktů, pouze možnou aplikaci. Pro komplexní seznámení s metodou je třeba absolvovat kurz BLS/AED Instruktor. ''
Instruktor provede ukázku s vysvětlením jednotlivých úkonů.
 
  
KROK 3 – Instruktor znovu provede ukázku a účastník ho komentuje
+
= Metoda 4.kroků =
V této části má účastník kurzu možnost vstřebat a utřídit všechny informace tvořící
+
* Před použitím je dobré účastníky informovat o tom jak bude nyní výuka probíhat - to se týká zejména posledních dvou kroků, které vyžadují aktivní zapojení účastníků.
vzorec postupu. Po tomto kroku je vhodné vyzvat k dotazům
+
== 1.krok ==
 +
Předvedení ukázky v reálném čase a bez komentáře.
 +
* Je nezbytné, aby lektor provedl ukázku zcela správně.
 +
* Ukázku je možné provést i před velkou skupinou, ale je nezbytné aby všichni dobře viděli.
  
KROK 4 – Účastníci provádí kompletní ukázku, jejich postup komentují ostatní
+
== 2.krok ==
účastníci. (vždy ten co komentoval tak jde ukazovat a další komentuje, atd..)
+
Ukázka s komentářem a vysvětlením jednotlivých úkonů.
 +
* Je možné opět provádět i před velku skupinou.
 +
* Tato část může být nahrazena i "klasickýcm" výkladem nebo jiným vhodným předáním informací proč/jak (např. video)
 +
 
 +
== 3.krok ==
 +
Předvedením ukázky lektorem v reálném čase s komentářem jednoho z účastníků.
 +
* Tento krok již vyžaduje malou skupinu (do 6ti osob).
 +
* Účastníky je nutné seznámit s tím jak bude výuka dále probíhat a co se od nich bude chtít (pokud to již nebylo vysvětleno dříve).
 +
* Účastník komentuje to, co lektor předvádí svými vlastními slovy.
 +
* Po předvedení ukázky je vhodné zadat prostor na otázky.
 +
 
 +
== 4.krok ==
 +
Účastník provádí ukázku, jeho postup je komentován dalšm účastníkem (opakuje se do vystřídání všech účastníků skupiny)
 +
* Ukázku provádí vždy ten účastník, který u předchozí komentoval; začíná ten, kdo komentoval ukázku lektora.
 +
* Ostatní účastníci skupiny sledují zasahujícího, na výzvu pasivně asistují zasahujícímu (''...potřebuji vaši pomoc, zavolejte na 155...'').
 +
* Před zahájením zásahu popiše účastníkovi zadání situace (''Jste na zastávce, vidíte staršího muže jak se zapotácel a sesunul k zemi'') - ERC vyžaduje "scénář" pro každého účastníka - bylo by možné zadat jeden společný na začátku, ale i tak je vhodné ho připomenout každému znovu. Zadání a odsouhlasení jeho "pochopení" je zároveň jasným oddělením a odstartováním dalšího "zásahu".
 +
* V okamžiku, kdy se účastník dostane do bodu, kde ukázka končí mu poděkujeme, ukončíme ukázku a pošleme ho si sednout na své místo.
 +
* Po posazení následuje krátká zpětná vazba k zásahu:
 +
** Je třeba snížení lektora na úroveň očí účastníka, adekvátní vzdálenost.
 +
** Zpětná vazba musí být jasná, stručná krátká.
 +
** 2-3 pozitivní informace, co udělal účastník dobře
 +
** 1-2 doporučení/návrhy na zlepšení pro příště.
 +
** Nejsou-li chyby doporučení nedáváme
 +
** Pozitivní informace je zároveň "opakováním" pro ostatní členy skupiny - je vhodné tedy "střídat" za co chválíme, aby se postupně ve zpětné vazbě objevily všechny prvky cvičeného postupu. (typicky je většina úkonů správně a proto si můžeme vybírat za co bdueme chválit)
 +
* Zásah před dalšími 5ti lidmi je pro účastníka stresující - podobně jako simulace nebo zkoušení posunuje tímto vlastní "drilování" do větší reálnosti, co se týše psychické zátěže.
 +
* Zásah účastníka přerušujeme pouze při fatálních chybách (utvářel by se chybné vzorce).
 +
* Během zásahu lektor určuje/upravuje realitu (''dýchá, jednou se nadechl,...'').
 +
* U delšího zásahu, opakující činnosti je možné účatníka korigovat jednoduchými instrukcemi (''rychleji, zpomal, hlouběji, větší záklon,...''). Složitější instrukce nebo instrukce v krátkém zásahu vedou spíše k zastavení účastníka a soustředěním se na instrukce - proto je lepší se jim vyvarovat.
  
Ukázka = jeden účastník zasahuje, další to komentuje a ostatní to sledují. Celé to probíhá ve
 
skupinkách po max 6ti účastnících.
 
  
 
vyvarujte se, abyste předávali zpětnou vazbu u modelu nebo ve stoje - nechte ho znovu sednout.
 
vyvarujte se, abyste předávali zpětnou vazbu u modelu nebo ve stoje - nechte ho znovu sednout.

Verze z 26. 11. 2012, 12:45

Metoda 4 kroků je obecnou výukovou metodou Evropské Rady pro Resuscitaci (ERC), kterou používá na svých kurzech jako výukový prostředek k osvojení univerzálního algoritmu pro poskytnutí základní neodkladné resuscitace. Metodu je možné využít pro výuku libovolné dovednosti nebo postupu.


Disclaimer: Tento text popisuje metodu 4.kroků z pohledu jejího možného využití na v zážitkovém kurzu. Cílem textu není přesné popsání metodiky ERC ani všech jejích pedagogických apesktů, pouze možnou aplikaci. Pro komplexní seznámení s metodou je třeba absolvovat kurz BLS/AED Instruktor.

Metoda 4.kroků

  • Před použitím je dobré účastníky informovat o tom jak bude nyní výuka probíhat - to se týká zejména posledních dvou kroků, které vyžadují aktivní zapojení účastníků.

1.krok

Předvedení ukázky v reálném čase a bez komentáře.

  • Je nezbytné, aby lektor provedl ukázku zcela správně.
  • Ukázku je možné provést i před velkou skupinou, ale je nezbytné aby všichni dobře viděli.

2.krok

Ukázka s komentářem a vysvětlením jednotlivých úkonů.

  • Je možné opět provádět i před velku skupinou.
  • Tato část může být nahrazena i "klasickýcm" výkladem nebo jiným vhodným předáním informací proč/jak (např. video)

3.krok

Předvedením ukázky lektorem v reálném čase s komentářem jednoho z účastníků.

  • Tento krok již vyžaduje malou skupinu (do 6ti osob).
  • Účastníky je nutné seznámit s tím jak bude výuka dále probíhat a co se od nich bude chtít (pokud to již nebylo vysvětleno dříve).
  • Účastník komentuje to, co lektor předvádí svými vlastními slovy.
  • Po předvedení ukázky je vhodné zadat prostor na otázky.

4.krok

Účastník provádí ukázku, jeho postup je komentován dalšm účastníkem (opakuje se do vystřídání všech účastníků skupiny)

  • Ukázku provádí vždy ten účastník, který u předchozí komentoval; začíná ten, kdo komentoval ukázku lektora.
  • Ostatní účastníci skupiny sledují zasahujícího, na výzvu pasivně asistují zasahujícímu (...potřebuji vaši pomoc, zavolejte na 155...).
  • Před zahájením zásahu popiše účastníkovi zadání situace (Jste na zastávce, vidíte staršího muže jak se zapotácel a sesunul k zemi) - ERC vyžaduje "scénář" pro každého účastníka - bylo by možné zadat jeden společný na začátku, ale i tak je vhodné ho připomenout každému znovu. Zadání a odsouhlasení jeho "pochopení" je zároveň jasným oddělením a odstartováním dalšího "zásahu".
  • V okamžiku, kdy se účastník dostane do bodu, kde ukázka končí mu poděkujeme, ukončíme ukázku a pošleme ho si sednout na své místo.
  • Po posazení následuje krátká zpětná vazba k zásahu:
    • Je třeba snížení lektora na úroveň očí účastníka, adekvátní vzdálenost.
    • Zpětná vazba musí být jasná, stručná krátká.
    • 2-3 pozitivní informace, co udělal účastník dobře
    • 1-2 doporučení/návrhy na zlepšení pro příště.
    • Nejsou-li chyby doporučení nedáváme
    • Pozitivní informace je zároveň "opakováním" pro ostatní členy skupiny - je vhodné tedy "střídat" za co chválíme, aby se postupně ve zpětné vazbě objevily všechny prvky cvičeného postupu. (typicky je většina úkonů správně a proto si můžeme vybírat za co bdueme chválit)
  • Zásah před dalšími 5ti lidmi je pro účastníka stresující - podobně jako simulace nebo zkoušení posunuje tímto vlastní "drilování" do větší reálnosti, co se týše psychické zátěže.
  • Zásah účastníka přerušujeme pouze při fatálních chybách (utvářel by se chybné vzorce).
  • Během zásahu lektor určuje/upravuje realitu (dýchá, jednou se nadechl,...).
  • U delšího zásahu, opakující činnosti je možné účatníka korigovat jednoduchými instrukcemi (rychleji, zpomal, hlouběji, větší záklon,...). Složitější instrukce nebo instrukce v krátkém zásahu vedou spíše k zastavení účastníka a soustředěním se na instrukce - proto je lepší se jim vyvarovat.


vyvarujte se, abyste předávali zpětnou vazbu u modelu nebo ve stoje - nechte ho znovu sednout. Snižte se na jeho úroveň očí.Účastníka nehodnotíme na vzdálenost, ale musíme stát blízko u něj, abyste to mohli kvalitně zhodnotit

Ukazujeme vždy pouze správné provedení a ukazujeme ho opakovaně - tím se eliminuje provádění chyb, chyby pouze opravujeme a znovu ukazujeme JAK je to správně.