Metoda 4.kroků: Porovnání verzí
m (Stránka Metodika nácviku ERC přemístěna na stránku Metoda 4.kroků: Není to "metodika ERC", ale jen jedna z jejích částí) |
m |
||
(Není zobrazeno 7 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
− | '''Metoda 4 kroků''' je obecnou výukovou metodou Evropské Rady pro Resuscitaci (ERC), kterou používá na svých kurzech jako výukový prostředek k osvojení | + | '''Metoda 4 kroků''' je obecnou výukovou metodou Evropské Rady pro Resuscitaci (ERC), kterou používá na svých kurzech jako výukový prostředek k osvojení postupu u možného bezvědomí. Metodu je možné využít pro výuku libovolné dovednosti nebo postupu. |
− | '''Disclaimer:''' ''Tento text popisuje metodu 4.kroků z pohledu jejího možného využití | + | '''Disclaimer:''' ''Tento text popisuje metodu 4.kroků z pohledu jejího možného využití v zážitkovém kurzu. Cílem textu není přesné popsání metodiky ERC ani všech jejích pedagogických aspektů, pouze možnou aplikaci. Pro komplexnější seznámení s metodou doporučujeme absolvovat kurz BLS/AED Instruktor. '' |
− | = Metoda 4. | + | = obecně = |
− | * | + | * Pro efektivní využití je nezbytné naprosto přesné ukazování lektory. Zde je velké nebezpečí především pro kurzy s více lektory. Záklon hlavy je možné provést správně několika způsoby, ale lektoři ho musí ukazovat všichni stejně - u lektorů je nezbytné přesné provedení, u účastníků je třeba funkční provedení (nebazírujeme u nich na detailech). |
− | == | + | * Metoda je vynikající pro nadrilování postupu u bezvědomí a KPR. |
− | Předvedení | + | * Její slabinou je odtažitost od reality (nemanipulujeme s reálným člověkem, dýchání se ve skutečnosti nehodnotí, ...) |
+ | * Metoda je vhodná jak pro krátké kurzy (ERC ji používá ve 4 hodinách) tak jako součást dlouhých kurzů v jejich první fázi. | ||
+ | * ERC má spoustu dalších drobných vychytávek, které již přímo nesouvisí s touto metodou, ale strukturou přednášení obecně. Metodu je dobré nejprve vidět a zažít na vlastní kůži - doporučujeme absolvovat alespoň kurz BLS/AED Provider. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Předvedení postupu v reálném čase a bez komentáře == | ||
+ | |||
* Je nezbytné, aby lektor provedl ukázku zcela správně. | * Je nezbytné, aby lektor provedl ukázku zcela správně. | ||
* Ukázku je možné provést i před velkou skupinou, ale je nezbytné aby všichni dobře viděli. | * Ukázku je možné provést i před velkou skupinou, ale je nezbytné aby všichni dobře viděli. | ||
− | == | + | == Postup s komentářem a vysvětlením jednotlivých úkonů == |
− | + | Lektor předvádí postup, vysvětluje, odpovídá na dotazy. | |
− | * Je možné opět provádět i před | + | * Je možné opět provádět i před velkou skupinou. |
− | * Tato část může být nahrazena i " | + | * Tato část může být nahrazena i "klasickým" výkladem nebo jiným vhodným předáním informací proč/jak (např. video) |
+ | |||
+ | == Předvedením postupu lektorem v reálném čase s komentářem jednoho z účastníků == | ||
− | |||
− | |||
* Tento krok již vyžaduje malou skupinu (do 6ti osob). | * Tento krok již vyžaduje malou skupinu (do 6ti osob). | ||
* Účastníky je nutné seznámit s tím jak bude výuka dále probíhat a co se od nich bude chtít (pokud to již nebylo vysvětleno dříve). | * Účastníky je nutné seznámit s tím jak bude výuka dále probíhat a co se od nich bude chtít (pokud to již nebylo vysvětleno dříve). | ||
Řádek 23: | Řádek 29: | ||
* Po předvedení ukázky je vhodné zadat prostor na otázky. | * Po předvedení ukázky je vhodné zadat prostor na otázky. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | = | + | == Předvedení postupu účastníkem, další jej komentuje == |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | Účastník provádí ukázku, jeho postup je komentován dalším účastníkem (opakuje se do vystřídání všech účastníků skupiny) | ||
+ | *Ukázku provádí vždy ten účastník, který u předchozí komentoval; začíná ten, kdo komentoval ukázku lektora. | ||
+ | *Ostatní účastníci skupiny sledují zasahujícího, na výzvu pasivně asistují zasahujícímu (''...potřebuji vaši pomoc, zavolejte na 155...''). | ||
+ | *Před zahájením zásahu popiše účastníkovi zadání situace (''Jste na zastávce, vidíte staršího muže jak se zapotácel a sesunul k zemi'') - ERC vyžaduje "scénář" pro každého účastníka - bylo by možné zadat jeden společný na začátku, ale i tak je vhodné ho připomenout každému znovu. Zadání a odsouhlasení jeho "pochopení" je zároveň jasným oddělením a odstartováním dalšího "zásahu". | ||
+ | *V okamžiku, kdy se účastník dostane do bodu, kde ukázka končí mu poděkujeme, ukončíme ukázku a pošleme ho si sednout na své místo. | ||
+ | *Po posazení následuje krátká zpětná vazba k zásahu: | ||
+ | **Je třeba snížení lektora na úroveň očí účastníka, adekvátní vzdálenost. | ||
+ | **Zpětná vazba musí být jasná, stručná krátká. | ||
+ | **2-3 pozitivní informace, co udělal účastník dobře | ||
+ | **1-2 doporučení/návrhy na zlepšení pro příště. | ||
+ | **Nejsou-li chyby doporučení nedáváme | ||
+ | **Pozitivní informace je zároveň "opakováním" pro ostatní členy skupiny - je vhodné tedy "střídat" za co chválíme, aby se postupně ve zpětné vazbě objevily všechny prvky cvičeného postupu. (typicky je většina úkonů správně a proto si můžeme vybírat za co budeme chválit) | ||
+ | *Zásah před dalšími 5ti lidmi je pro účastníka stresující - podobně jako simulace nebo zkoušení posunuje tímto vlastní "drilování" do větší reálnosti, co se týše psychické zátěže. | ||
+ | *Zásah účastníka přerušujeme pouze při fatálních chybách (utvářel by se chybné vzorce). | ||
+ | *Během zásahu lektor určuje/upravuje realitu (''dýchá, jednou se nadechl,...''). | ||
+ | *U delšího zásahu, opakující činnosti je možné účatníka korigovat jednoduchými instrukcemi (''rychleji, zpomal, hlouběji, větší záklon,...''). Složitější instrukce nebo instrukce v krátkém zásahu vedou spíše k zastavení účastníka a soustředěním se na instrukce - proto je lepší se jim vyvarovat. | ||
+ | *Případné dotazy odsouváme na konec bloku, až se všichni vystřídají - zodpovídání v průběhu zbytečně rozbíjí výuku a soustředění účastníků (je třeba udržet jejich pozornost plně na učený postup; většina dotazů se netýká techniky a jsou v době nácviku zbytné) | ||
− | [[ | + | [[Category:Témata]] [[Category:K úpravám]] |
− | [[ |
Aktuální verze z 14. 7. 2024, 14:31
Metoda 4 kroků je obecnou výukovou metodou Evropské Rady pro Resuscitaci (ERC), kterou používá na svých kurzech jako výukový prostředek k osvojení postupu u možného bezvědomí. Metodu je možné využít pro výuku libovolné dovednosti nebo postupu.
Disclaimer: Tento text popisuje metodu 4.kroků z pohledu jejího možného využití v zážitkovém kurzu. Cílem textu není přesné popsání metodiky ERC ani všech jejích pedagogických aspektů, pouze možnou aplikaci. Pro komplexnější seznámení s metodou doporučujeme absolvovat kurz BLS/AED Instruktor.
Obsah
[skrýt]obecně
- Pro efektivní využití je nezbytné naprosto přesné ukazování lektory. Zde je velké nebezpečí především pro kurzy s více lektory. Záklon hlavy je možné provést správně několika způsoby, ale lektoři ho musí ukazovat všichni stejně - u lektorů je nezbytné přesné provedení, u účastníků je třeba funkční provedení (nebazírujeme u nich na detailech).
- Metoda je vynikající pro nadrilování postupu u bezvědomí a KPR.
- Její slabinou je odtažitost od reality (nemanipulujeme s reálným člověkem, dýchání se ve skutečnosti nehodnotí, ...)
- Metoda je vhodná jak pro krátké kurzy (ERC ji používá ve 4 hodinách) tak jako součást dlouhých kurzů v jejich první fázi.
- ERC má spoustu dalších drobných vychytávek, které již přímo nesouvisí s touto metodou, ale strukturou přednášení obecně. Metodu je dobré nejprve vidět a zažít na vlastní kůži - doporučujeme absolvovat alespoň kurz BLS/AED Provider.
Předvedení postupu v reálném čase a bez komentáře
- Je nezbytné, aby lektor provedl ukázku zcela správně.
- Ukázku je možné provést i před velkou skupinou, ale je nezbytné aby všichni dobře viděli.
Postup s komentářem a vysvětlením jednotlivých úkonů
Lektor předvádí postup, vysvětluje, odpovídá na dotazy.
- Je možné opět provádět i před velkou skupinou.
- Tato část může být nahrazena i "klasickým" výkladem nebo jiným vhodným předáním informací proč/jak (např. video)
Předvedením postupu lektorem v reálném čase s komentářem jednoho z účastníků
- Tento krok již vyžaduje malou skupinu (do 6ti osob).
- Účastníky je nutné seznámit s tím jak bude výuka dále probíhat a co se od nich bude chtít (pokud to již nebylo vysvětleno dříve).
- Účastník komentuje to, co lektor předvádí svými vlastními slovy.
- Po předvedení ukázky je vhodné zadat prostor na otázky.
Předvedení postupu účastníkem, další jej komentuje
Účastník provádí ukázku, jeho postup je komentován dalším účastníkem (opakuje se do vystřídání všech účastníků skupiny)
- Ukázku provádí vždy ten účastník, který u předchozí komentoval; začíná ten, kdo komentoval ukázku lektora.
- Ostatní účastníci skupiny sledují zasahujícího, na výzvu pasivně asistují zasahujícímu (...potřebuji vaši pomoc, zavolejte na 155...).
- Před zahájením zásahu popiše účastníkovi zadání situace (Jste na zastávce, vidíte staršího muže jak se zapotácel a sesunul k zemi) - ERC vyžaduje "scénář" pro každého účastníka - bylo by možné zadat jeden společný na začátku, ale i tak je vhodné ho připomenout každému znovu. Zadání a odsouhlasení jeho "pochopení" je zároveň jasným oddělením a odstartováním dalšího "zásahu".
- V okamžiku, kdy se účastník dostane do bodu, kde ukázka končí mu poděkujeme, ukončíme ukázku a pošleme ho si sednout na své místo.
- Po posazení následuje krátká zpětná vazba k zásahu:
- Je třeba snížení lektora na úroveň očí účastníka, adekvátní vzdálenost.
- Zpětná vazba musí být jasná, stručná krátká.
- 2-3 pozitivní informace, co udělal účastník dobře
- 1-2 doporučení/návrhy na zlepšení pro příště.
- Nejsou-li chyby doporučení nedáváme
- Pozitivní informace je zároveň "opakováním" pro ostatní členy skupiny - je vhodné tedy "střídat" za co chválíme, aby se postupně ve zpětné vazbě objevily všechny prvky cvičeného postupu. (typicky je většina úkonů správně a proto si můžeme vybírat za co budeme chválit)
- Zásah před dalšími 5ti lidmi je pro účastníka stresující - podobně jako simulace nebo zkoušení posunuje tímto vlastní "drilování" do větší reálnosti, co se týše psychické zátěže.
- Zásah účastníka přerušujeme pouze při fatálních chybách (utvářel by se chybné vzorce).
- Během zásahu lektor určuje/upravuje realitu (dýchá, jednou se nadechl,...).
- U delšího zásahu, opakující činnosti je možné účatníka korigovat jednoduchými instrukcemi (rychleji, zpomal, hlouběji, větší záklon,...). Složitější instrukce nebo instrukce v krátkém zásahu vedou spíše k zastavení účastníka a soustředěním se na instrukce - proto je lepší se jim vyvarovat.
- Případné dotazy odsouváme na konec bloku, až se všichni vystřídají - zodpovídání v průběhu zbytečně rozbíjí výuku a soustředění účastníků (je třeba udržet jejich pozornost plně na učený postup; většina dotazů se netýká techniky a jsou v době nácviku zbytné)