Proč je obtížné učit první pomoc: Porovnání verzí
m (→Klasické pasti na lektora první pomoci) |
(past na politiky (prázdná hesla "zajistíme životní funkce")) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | |||
Současný stav výuky první pomoci v ČR není uspokojující, chceme ho změnit. Cílovým stavem je systémová úprava systému vzdělávání. Nástrojem je tvorba standardů pro výuku první pomoci. | Současný stav výuky první pomoci v ČR není uspokojující, chceme ho změnit. Cílovým stavem je systémová úprava systému vzdělávání. Nástrojem je tvorba standardů pro výuku první pomoci. | ||
− | Přes deklarovanou povinnou výuku (6 hodin ročně během základní školy, | + | Přes deklarovanou povinnou výuku (6 hodin ročně během základní školy, 4 hodiny během autoškoly, pravidelná školení [[BOZP|BOZP]]) je obecná znalost první pomoci nízká. 80% lidí je přesvědčeno o své neschopnosti první pomoc poskytnout. Dle statistik záchranné služby, kdy první pomoc je na místě spontánně poskytována 10-30% přihlížejících. |
+ | |||
+ | Stav je způsoben: | ||
− | + | *obcházením vyhlášek a zákonů (výuka není vůbec realizována, nebo je zcela formální) | |
− | *obcházením vyhlášek a zákonů (výuka není vůbec realizována, nebo je zcela formální) | + | *nevhodnou formou realizované výuky (výlučně přednášková forma) |
− | *nevhodnou formou realizované výuky (výlučně přednášková forma) | ||
*přílišným důrazem na znalosti (výuka biologie člověka a obecné zdravovědy) | *přílišným důrazem na znalosti (výuka biologie člověka a obecné zdravovědy) | ||
*malou praxí (nedostatečný nácvik, dovednosti nejsou zkoušeny) | *malou praxí (nedostatečný nácvik, dovednosti nejsou zkoušeny) | ||
− | *nekompetencí lektorů (chybí | + | *nekompetencí lektorů (chybí pedagogické nebo odborné znalosti) |
− | *vyhasnutím dovedností (chybí zákonná norma k obnovování kvalifikace) | + | *vyhasnutím dovedností (chybí zákonná norma k obnovování kvalifikace) |
− | *vysokou náročností výuky první pomoci | + | *vysokou náročností výuky první pomoci |
Analýza náročnosti výuky první pomoci | Analýza náročnosti výuky první pomoci | ||
Pro posluchače: | Pro posluchače: | ||
+ | |||
*Emočně - konfrontace se smrtí, obava z vlastní nedostatečnosti a nezkušenosti | *Emočně - konfrontace se smrtí, obava z vlastní nedostatečnosti a nezkušenosti | ||
− | *Obsahově - složitá teoretická vysvětlení jednoduchých činností, malá zkušenost ve vlastním životě (nedostatek vlastních zážitků). | + | *Obsahově - složitá teoretická vysvětlení jednoduchých činností, malá zkušenost ve vlastním životě (nedostatek vlastních zážitků). |
− | *Formálně - praktická znalost vyžaduje velký prostor pro nácvik, opakování, zkoušení v zátěžových podmínkách a ověřování při zkoušce | + | *Formálně - praktická znalost vyžaduje velký prostor pro nácvik, opakování, zkoušení v zátěžových podmínkách a ověřování při zkoušce |
Pro lektory: | Pro lektory: | ||
− | *Prakticky - vysoké nároky na praktické dovednosti prováděných postupů | + | |
− | *Teoreticky – složitá struktura biologických systémů, pro výuku je nutné zjednodušení zachovávající komplexnost problematiky | + | *Prakticky - vysoké nároky na praktické dovednosti prováděných postupů |
− | *Vzhledem k emoční náročnosti výuky je velmi vhodná základní znalost krizové intervence | + | *Teoreticky – složitá struktura biologických systémů, pro výuku je nutné zjednodušení zachovávající komplexnost problematiky |
+ | *Vzhledem k emoční náročnosti výuky je velmi vhodná základní znalost krizové intervence | ||
== Klasické pasti na lektora první pomoci == | == Klasické pasti na lektora první pomoci == | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | *past na šedé myši (výklad teoretickou formou bez vztahu k realitě) | ||
+ | *past na klasové želvy (učení pro učení, bez znalosti priorit) | ||
+ | *past na duhové draky ( profesionální vytahování bez ohledu na posluchače) | ||
+ | *past na odporné termity (používání žargonu a nejasných latinských pojmů) | ||
+ | *past na DrOntosaura (mé stáří mne opravňuje být chytřejší než všichni ostatní odborníci) | ||
+ | *past na politiky (nabubřelá hesla bez obsahu - "zajistíme životní funkce") | ||
''Autor [[Uživatel:DRobert|Robert Pleskot]]'' | ''Autor [[Uživatel:DRobert|Robert Pleskot]]'' | ||
− | [[ | + | [[Category:Obecně o výuce]] [[Category:Bez korektury]] [[Category:2013]] |
− | [[ | ||
− | [[ |
Verze z 7. 1. 2023, 23:00
Současný stav výuky první pomoci v ČR není uspokojující, chceme ho změnit. Cílovým stavem je systémová úprava systému vzdělávání. Nástrojem je tvorba standardů pro výuku první pomoci.
Přes deklarovanou povinnou výuku (6 hodin ročně během základní školy, 4 hodiny během autoškoly, pravidelná školení BOZP) je obecná znalost první pomoci nízká. 80% lidí je přesvědčeno o své neschopnosti první pomoc poskytnout. Dle statistik záchranné služby, kdy první pomoc je na místě spontánně poskytována 10-30% přihlížejících.
Stav je způsoben:
- obcházením vyhlášek a zákonů (výuka není vůbec realizována, nebo je zcela formální)
- nevhodnou formou realizované výuky (výlučně přednášková forma)
- přílišným důrazem na znalosti (výuka biologie člověka a obecné zdravovědy)
- malou praxí (nedostatečný nácvik, dovednosti nejsou zkoušeny)
- nekompetencí lektorů (chybí pedagogické nebo odborné znalosti)
- vyhasnutím dovedností (chybí zákonná norma k obnovování kvalifikace)
- vysokou náročností výuky první pomoci
Analýza náročnosti výuky první pomoci
Pro posluchače:
- Emočně - konfrontace se smrtí, obava z vlastní nedostatečnosti a nezkušenosti
- Obsahově - složitá teoretická vysvětlení jednoduchých činností, malá zkušenost ve vlastním životě (nedostatek vlastních zážitků).
- Formálně - praktická znalost vyžaduje velký prostor pro nácvik, opakování, zkoušení v zátěžových podmínkách a ověřování při zkoušce
Pro lektory:
- Prakticky - vysoké nároky na praktické dovednosti prováděných postupů
- Teoreticky – složitá struktura biologických systémů, pro výuku je nutné zjednodušení zachovávající komplexnost problematiky
- Vzhledem k emoční náročnosti výuky je velmi vhodná základní znalost krizové intervence
Klasické pasti na lektora první pomoci
- past na šedé myši (výklad teoretickou formou bez vztahu k realitě)
- past na klasové želvy (učení pro učení, bez znalosti priorit)
- past na duhové draky ( profesionální vytahování bez ohledu na posluchače)
- past na odporné termity (používání žargonu a nejasných latinských pojmů)
- past na DrOntosaura (mé stáří mne opravňuje být chytřejší než všichni ostatní odborníci)
- past na politiky (nabubřelá hesla bez obsahu - "zajistíme životní funkce")
Autor Robert Pleskot