|
|
(Není zobrazeno 10 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.) |
Řádek 1: |
Řádek 1: |
| | | |
− |
| + | = Metodika = |
| | | |
− | = <span style="font-size:20pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Metodika</span> = | + | == Cíl výkladu == |
| | | |
− | <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:700; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Cíl výkladu</span>
| + | Účastník pochopí výhodu jednoduchého a univerzálního systému postupu. Ví, jaké tři fáze postup má a čím jsou ohraničené. |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Dát účastníkům základní představu o univerzálním přístupu - jaké jsou jednotlivé kroky, jak na sebe navazují. Účastníci by měli pochopit, proč vůbec je dobré nějaký postup mít. </span>
| + | == Metodika a dramaturgie přednášky: == |
| | | |
− | <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:700; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Metodika a dramaturgie přednášky: </span>
| + | Tři kroky jako postup je velmi krátké představení systému Tří kroků, většinou v délce cca 5 minut. Logicky je na samém začátku kurzu, před přednáškou specializující se na první krok. Tuto mikropřednášku zařazujeme na téměř všech kurzech, i na těch krátkých. Pokud na kurzu budeme se systémem “tři kroky” pracovat, je na místě na začátku tento systém stručně představit jako celek, “odzoomovaně”. V dávných dobách jsme rovnou začínali s detailními přednáškami o jednotlivých krocích a lidé ztráceli přehled a nevěděli, k čemu vlastně systém je.Neustále mějte na mysli, že zde není důležitý detail, ale celek. |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Tři kroky jako postup je velmi krátké představení systému Tří kroků, většinou v délce cca 5 minut. Logicky je na samém začátku kurzu, před přednáškou specializující se na první krok. Tuto mikropřednášku zařazujeme na téměř všech kurzech, i na těch krátkých. Pokud na kurzu budeme se systémem “tři kroky” pracovat, je na místě na začátku tento systém stručně představit jako celek, “odzoomovaně”. V dávných dobách jsme rovnou začínali s detailními přednáškami o jednotlivých krocích a lidé ztráceli přehled a nevěděli, k čemu vlastně systém je.Neustále mějte na mysli, že zde není důležitý detail, ale celek. </span>
| + | Stejně důležité jako názvy a obsah jednotlivých kroků jsou i přechody mezi nimi. |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Stejně důležité jako názvy a obsah jednotlivých kroků jsou i přechody mezi nimi. </span>
| + | == Interaktivní prvky/nácviky/simulace == |
| | | |
− | <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:700; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Interaktivní prvky/nácviky/simulace</span>
| + | Pokud je to možné, měl by výklad navazovat na úvodní simulaci, demonstraci nebo alespoň video, kterým téma první pomoci uvedeme. Cílem takového úvodu je zvýšení motivace účastníků ale i pochopení problému poskytování první pomoci (emoce, stres, strach...). Tím se zvýrazní potřeba jednoduché pomůcky - postupu tří kroků. |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Pokud je to možné, měl by výklad navazovat na úvodní simulaci, demonstraci nebo alespoň video, kterým téma první pomoci uvedeme. Cílem takového úvodu je zvýšit pozornost účastníků a dát jim představu, jak poskytování první pomoci vypadá - lépe se jim pak bude následující výklad poslouchat, protože už ho budou moci vztahovat k nějakému (“svému”) zážitku. </span>
| + | == Pasti == |
| | | |
− | <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:700; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Pasti</span>
| + | Velmi častou chybou je, že lektor při představování jednotlivých kroků začne rovnou s výkladem obsahu prvního kroku. Jakmile se při tom přistihnete, snažte se co nejdříve opustit téma prvního kroku a zopakujte postup jako celek. |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Velmi častou chybou je, že lektor při představování jednotlivých kroků začne rovnou s výkladem obsahu prvního kroku. Jakmile se při tom přistihnete, snažte se co nejdříve opustit téma prvního kroku a zopakujte postup jako celek. </span>
| + | = Obsah = |
| | | |
− | = <span style="font-size:20pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Obsah </span> = | + | == Osnova výkladu == |
| | | |
− | <span style="font-size:11pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap"> </span><span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:700; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Osnova výkladu</span>
| + | *Proč vůbec nějaký systém |
| + | *Představení celého postupu |
| + | *Jednotlivé kroky a přechody |
| + | *Otázky |
| + | *Shrnutí |
| | | |
− | <span style="font-size:11pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap"> </span><span style="font-size:11pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap"> </span><span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Proč vůbec nějaký systém</span>
| + | == Výklad pro studenty == |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap"> </span><span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap"> </span><span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Představení celého postupu</span>
| + | V situaci, kdy je někdo zraněný či vážně nemocný a možná jde i o život, je každý z nás v obrovském stresu. Pod tlakem máme tendenci jednat zkratkovitě a chybovat. Proto je potřebné mít jednoduchý systém, který nám pomůže udělat správné věci ve správném pořadí. Systém tří kroků je takovým univerzálním postupem, návodem k poskytování první pomoci. Pomáhá nám dělat správné věci ve správný čas. Tak, aby naše pomoc byla co nejkvalitnější a měla největší šanci na úspěch. |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap"> </span><span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap"> </span><span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Jednotlivé kroky a přechody</span>
| + | Každý krok má svůj název. Jsou to: Rozhlédni se, Reaguj, Rozmýšlej. |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap"> </span><span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap"> </span><span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Otázky</span>
| + | '''První krok - Rozhlédni se!''' |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap"> </span><span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap"> </span><span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Shrnutí</span>
| + | Ze všeho nejdřív se zastavte. Nadechněte se, rozhlédněte okolo sebe a z toho, co uvidíte, si odpovězte na základní otázky: Je to pro mě bezpečné? Co se tu vlastně stalo? |
| | | |
− | <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:700; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Výklad pro studenty</span>
| + | Pokud je situace pro vás a vaše okolí bezpečná, můžete přejít do druhého kroku. |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">V situaci, kdy je někdo zraněný či vážně nemocný a možná jde i o život, je každý z nás v obrovském stresu. Pod tlakem máme tendenci jednat zkratkovitě a chybovat. Proto je potřebné mít jednoduchý systém, který nám pomůže udělat správné věci ve správném pořadí. Systém tří kroků je takovým univerzálním postupem, návodem k poskytování první pomoci. Pomáhá nám dělat správné věci ve správný čas, napovídá co dělat nejdřív, co až potomi - tak, aby naše pomoc byla co nejkvalitnější a měla největší šanci na úspěch. </span>
| + | '''Druhý krok - Reaguj!''' |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Každý krok má svůj název. Jsou to: Rozhlédni se, Reaguj, Rozmýšlej.</span>
| + | Zde už se věnujeme zraněnému a řešíme, zda je akutně ohrožen na životě. Zkontrolujte, zda postižený je při vědomí - odpovídá, a zda masivně nekrvácí. Pokud krvácí či je v bezvědomí, je potřeba okamžitě reagovat.Zastavit krvácení, resuscitovat. |
− | <ul style="margin-top:0;margin-bottom:0;">
| |
− | <li><span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:700; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">První krok - Rozhlédni se!</span></li>
| |
− | </ul>
| |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Ze všeho nejdřív se zastavte. Nadechněte se, rozhlédněte okolo sebe a z toho, co uvidíte, si odpovězte na základní otázky: Je to pro mě bezpečné? Co se tu vlastně stalo? </span>
| + | Odpovídá, nekrvácí? Můžeme přejít do třetího kroku - Rozmýšlej. |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Pokud je situace pro vás a vaše okolí bezpečná, můžete přejít do druhého kroku. </span>
| + | '''Třetí krok - Rozmýšlej''' |
− | <ul style="margin-top:0;margin-bottom:0;">
| |
− | <li><span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:700; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Druhý krok - Reaguj!</span></li>
| |
− | </ul>
| |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Zde už se věnujeme zraněnému a řešíme, zda je akutně ohrožen na životě. Zkontrolujte, zda postižený je při vědomí - odpovídá, a zda masivně nekrvácí. Pokud krvácí či je v bezvědomí, je potřeba okamžitě reagovat.Zastavit krvácení, resuscitovat. </span>
| + | (Pozn. ve vzduchu visí změna z Rozmýšlej na Rozhodni) |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Odpovídá, nekrvácí? Můžeme přejít do třetího kroku - Rozmýšlej. </span>
| + | Nehrozí vám nebezpečí a postižený akutně neumírá. Rozhodujete se, jak moc je zranění vážné a co bude adekvátní pomoc - zda volat záchranku, ošetřit zranění vlastními silami či jet s postiženým do nemocnice. Ke správnému rozhodnutí potřebujete zjistit více informací - vyptat se zraněného zejména na závažné okolnosti a závažné příznaky, sledovat jeho stav a pečlivě zkontrolovat rozsah a stav zranění (tedy vyptat se, vyšetřit, zhodnotit změnu v čase). |
− | <ul style="margin-top:0;margin-bottom:0;">
| |
− | <li><span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:700; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Třetí krok - Rozmýšlej</span></li>
| |
− | </ul>
| |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Nehrozí vám nebezpečí a postižený akutně neumírá - máte čas přemýšlet. Rozhodujete se, jak moc je zranění vážné a co bude adekvátní pomoc - zda volat záchranku, ošetřit zranění vlastními silami či jet s postiženým do nemocnice. Ke správnému rozhodnutí potřebujete zjistit více informací - vyptat se zraněného zejména na závažné okolnosti a závažné příznaky, sledovat jeho stav a pečlivě zkontrolovat rozsah a stav zranění. </span>
| + | Postup tří kroků v praxi: |
| | | |
− | === <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Příklady</span> ===
| + | ''Jdete v parku, najednou uvidíte ležet na trávníku člověka v divné pozici.'' |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Zkusíme si postup tří kroků ukázat v praxi: </span>
| + | #Rozhlédni se - zda nehrozí nebezpečí. Neběhá někdo kolem s nožem, pistolí? Můžu ke zraněnému jít blíž?Co se mu tady mohlo stát? Má na sobě krev? |
| + | #Reaguj - na ohrožení života. Reaguje? Pokud nereaguje, dýchá? Volám záchranku a pokud nedýchá, začínám stlačovat hrudník. |
| + | #Rozmýšlej - do třetího kroku se v tomto případě nedostaneme. Lyžujete, a lyžař vedle vás právě ošklivě spadl a narazil do stromu. |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Jdete v parku, najednou uvidíte ležet na trávníku člověka v divné pozici. </span>
| + | ''Lyžujete a vidíte ošklivý karambol lyžaře a stromu.'' |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">1, Rozhlédni se - zda nehrozí nebezpečí. Neběhá někdo kolem s nožem, pistolí? Můžu ke zraněnému jít blíž?Co se mu tady mohlo stát? Má na sobě krev? </span>
| + | #Rozhlédni se - zajisti, aby do místa nenajeli další lyžaři. |
| + | #Reaguj - odpovídá? Ano, křičí bolestí. Nekrvácí? Ne, ani při důkladné prohlídce jsme nenašli masivní krvácení. |
| + | #Rozmýšlej - Kam se praštil? Měl helmu? Jak jel rychle? V jakém je stavu? A.t.d…. |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">2, Reaguj - na ohrožení života. Reaguje? Pokud nereaguje, dýchá? Volám záchranku a pokud nedýchá, začínám stlačovat hrudník. </span>
| + | == Shrnutí == |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">3, Rozmýšlej - do třetího kroku se v tomto případě nedostaneme. </span> <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Lyžujete, a lyžař vedle vás právě ošklivě spadl a narazil do stromu. </span>
| + | Rozhlédni se co se stalo a zda je situace bezpečná. Reaguj - zjisti, zda odpovídá a masivně nekrvácí. Rozmýšlej, zda je stav vážný a jaká je adekvátní reakce. |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">1, Rozhlédni se - zajisti, aby do místa nenajeli další lyžaři.</span>
| + | == Časté lstivé otázky studentů == |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">2, Reaguj - odpovídá? Ano, křičí bolestí. Nekrvácí? Ne, ani při důkladné prohlídce jsme nenašli masivní krvácení. </span>
| + | '''Kdy vlastně voláme 155?''' |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">3, Rozmýšlej - Kam se praštil? Měl helmu? Jak jel rychle? V jakém je stavu? A.t.d….</span>
| + | Můžeme ve všech třech krocích. V prvním, pokud je mechanismus úrazu zcela jasný a stav pacienta v dané situaci obtížně zjistitelný (kvůli množství pacientů nebo hrozícímu nebezpečí). Příkladem může být velká dopravní nehoda nebo pád člověka ze skály, kam bude trvat dlouho se dostat. V druhém, pokud jsou změny v dýchání nebo vědomí. Ve třetím kroku voláme 155, pokud jsme odhalili závažný stav či závažné okolnosti (např. Bolí ho na hrudi nebo spadl z velké výšky). |
| | | |
− | <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:700; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Shrnutí</span>
| + | == Rozšiřující obsah pro lektory == |
| | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Rozhlédni se po nebezpečí. Reaguj - zjisti zda odpovídá a masivně nekrvácí. Rozmýšlej, zda je stav vážný a jaká je adekvátní reakce. </span>
| + | Systém tří kroků vychází ze systému [http://www.wildmed.com/ WMA], obdobné postupy jsou používány paramediky po celém světě. Používané názvy se poněkud liší, obvyklé je zhodnocení situace, prvotní vyšetření, druhotné vyšetření. |
| | | |
− | <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:700; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Časté lstivé otázky studentů</span><span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap"> </span>
| + | Název Tři kroky, jejich aliterační pojmenování - ZDrSEM (R. Pleskot) |
− | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:700; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Kdy vlastně voláme 155? </span>
| |
− | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Můžeme ve všech třech krocích. V prvním, pokud je mechanismus úrazu zcela jasný a stav pacienta v dané situaci obtížně zjistitelný (kvůli množství pacientů nebo hrozícímu nebezpečí). Příkladem může být velká dopravní nehoda nebo pád člověka ze skály, kam bude trvat dlouho se dostat. V druhém, pokud jsou změny v dýchání nebo vědomí. Ve třetím kroku voláme 155, pokud jsme odhalili závažný stav či závažné okolnosti (např. Bolí ho na hrudi nebo spadl z velké výšky). </span>
| |
− | | |
− | <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:700; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Rozšiřující obsah pro lektory</span>
| |
− | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Systém tří kroků vychází ze systému</span>[http://www.wildmed.com/ <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">WMA</span>]<span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">, obdobné postupy jsou používány paramediky po celém světě. Používané názvy se poněkud liší, obvyklé je zhodnocení situace, prvotní vyšetření, druhotné vyšetření.</span>
| |
− | | |
− | <span style="font-size:12pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Název Tři kroky, jejich aliterační pojmenování - ZDrSEM (R. Pleskot)</span><br/> <br/> <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:700; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Odkazy, zdroje</span>
| |
− | | |
− | <br/>
| |
| | | |
| | | |
− |
| |
− |
| |
− |
| |
− | ''Autoři [[Uživatel:DRobert|Robert Pleskot]] a Barbara Nižnanská''
| |
| | | |
| Tři kroky jako celek, detailně jsou rozepsány v [[Rozhlédni_se|Rozhlédni se]], [[Reaguj|Reaguj]], [[Rozmýšlej|Rozmýšlej]] | | Tři kroky jako celek, detailně jsou rozepsány v [[Rozhlédni_se|Rozhlédni se]], [[Reaguj|Reaguj]], [[Rozmýšlej|Rozmýšlej]] |
− |
| |
− | == '''Souhrn''' ==
| |
− |
| |
− | *Tři kroky: Rozhlédni se - Reaguj - Rozmýšlej
| |
− | *Univerzální postup řešení zdravotnické události
| |
− | *Návod, který poskytuje jistotu jak první pomoc zahájit a jak v ní nejlépe pokračovat
| |
− |
| |
− | == '''Výklad pro studenty''' ==
| |
− |
| |
− | *Tři kroky obecně:
| |
− |
| |
− | Pokud se ocitneme v situaci, kdy jde někomu o život, budeme v obrovském stresu. Ve stresu jednáme zkratkovitě, chybujeme a hrozí že budeme ignorovat důležitá fakta. To, co nám i ve stresu a obrovském tlaku může pomoci, je jednoduchý systém, který nám napoví čím začít a čím pokračovat, tak abychom nic důležitého nepominuli. Systém tří kroků je takovým univerzálním postupem, návodem k poskytování první pomoci. Říká nám, co udělat jako první, co jako druhé. Co je nejdůležitější a na co nesmíme zapomenout. Slovo "postup" znamená, že musíme jít postupně. Od prvního kroku ke třetímu, žádný nelze vynechat.
| |
− |
| |
− | Každý krok má svůj název. Jsou to: Rozhlédni se, Reaguj, Rozmýšlej.
| |
− |
| |
− | Každý krok je jasně ohraničený.
| |
− |
| |
− |
| |
− |
| |
− | *První krok - Rozhlédni se!
| |
− |
| |
− | Zastavte se, co nejvíce se uklidněte a rozhlédněte se: nehrozí žádné nebezpečí? Co se vlastně stalo? Nemůže se mi to stát taky? Kolik je zraněných?
| |
− |
| |
− | '''Nehrozí-li nebezpečí, můžete přejít k druhému kroku.'''
| |
− |
| |
− | *Druhý krok - Reaguj!
| |
− |
| |
− | Po zajištění bezpečnosti situace řešíte život ohrožující stavy - reagujete na zhoršený stav vědomí, kontrolujete dech, pokud nedýchá, zahajujete resuscitaci. Zastavujete masivní krvácení. Tento krok je třeba mít naprosto zautomatizovaný v praxi, není v něm prostor na přemýšlení. Život zraněného je přímo závislý na vaší bezprostřední akci. '''V případě, že postižený odpovídá a nekrvácí, můžete přejít do třetího kroku.'''
| |
− |
| |
− | *Třetí krok - Rozmýšlej
| |
− |
| |
− | Nehrozí vám nebezpečí a postižený akutně neumírá - máte čas přemýšlet. Rozhodujete se, jestli je potřeba záchranku zavolat nebo ne. K tomu potřebujete zjistit více informací - vyptat se zraněného, sledovat jeho stav a pořádně zkontrolovat, jak zranění vypadá.
| |
− |
| |
− | Každý krok je znázorněn trojúhelníkem - ten má tři vrcholy, tedy každý krok má tři podbody.
| |
− |
| |
− | === Příklady ===
| |
− |
| |
− | Zkuste tento postup rovnou použít na prožitou simulaci (člověk venku v bezvědomí):
| |
− |
| |
− | :1, Rozhlédni se - zda nehrozí nebezpečí. Neběhá někdo kolem s nožem, pistolí? Můžu ke zraněnému jít blíž?Co se mu tady mohlo stát?
| |
− | :2, Reaguj - na ohrožení života. Zjisti stav vědomí, jestli dýchá a volej záchranku.
| |
− | :3, Rozmýšlej - jak se k tobě záchranka dostane, neustále sleduj dýchání.
| |
− |
| |
− | A co takhle klíště? / odlehčovací vsuvka demonstrující univerzálnost tohoto postupu.
| |
− |
| |
− | :1, Rozhlédni se - možná má klíště ještě někdo další (třeba ty sám.. :) - je dobré se později prohlédnout.
| |
− | :2, Reaguj - postižený klíštětem komunikuje a masivně nekrvácí - výborně,můžeme do třetího kroku.
| |
− | :3, Rozmýšlej - jak nejlépe vyndat klíště,''třeba kterým směrem otáčet...''
| |
− |
| |
− | Zlomená noha na sjezdovce do třetice
| |
− |
| |
− | :1, Rozhlédni se - jak se mu to stalo, je situace taková, že se může zranit někdo další, pokud s pacientem nebudu hýbat, nemůže do nás někdo narazit? Volal někdo horskou službu?
| |
− | :2, Reaguj - křičí, tedy dýchá a tepe mu srdce, kontrola nohy pod nohavicí kombinézy, zda postižený nekrvácí
| |
− | :3, Rozmýšlej - Voláme horskou službu nebo 155, je zima - izolujeme pacienta hlavně od země. Jak je dostupné místo, neměl by jít někdo naproti mávat?
| |
− |
| |
− | == Podklad pro dotazy studentů ==
| |
− |
| |
− | Systém tří kroků vychází z systému [http://www.wildmed.com/ WMA], obdobné postupy jsou používány paramediky po celém světě. Používané názvy se poněkud liší, obvyklé je zhodnocení situace, prvotní vyšetření, druhotné vyšetření.
| |
− |
| |
− | Název Tři kroky, jejich aliterační pojmenování - ZDrSEM (R. Pleskot)
| |
− |
| |
− | Kdy vlastně voláme 155? Můžeme ve všech třech krocích. V prvním, pokud je mechanismus úrazu zcela jasný a stav pacienta v dané situaci obtížně zjistitelný (kvůli množství pacientů nebo hrozícímu nebezpečí). V druhém, pokud jsou změny v dýchání nebo vědomí. Ve třetím kroku voláme 155, pokud jsme odhalili závažný stav i když (dosud) nejsou změny v dýchání nebo vědomí.
| |
− |
| |
− | == Metodika pro lektory ==
| |
− |
| |
− | Celé téma trvá zhruba pět minut, raději stručně.
| |
− |
| |
− | Cílem je krátce představit účastníkům systém tří kroků - aby získali hrubou představu, o čem se mluví. Nepočítejte s tím, že ho opravdu pochopí, to přijde až praxí v simulacích a po výkladu všech tří kroků. Během celého kurzu je při výkladu a nácviku vhodné zdůrazňovat, ve kterém kroku se nacházíme. Příklady použité ve výkladu můžete a nemusíte uvést, spíše je doporučujeme zkušenějším lektorům.
| |
− |
| |
− | Je nutné si zapamatovat '''názvy''' jednotlivých kroků, proto to několikrát zopakujeme a doprovodíme to opravdovými kroky vpřed, a '''hranice''' jednotlivých kroků - mezi 1. a 2.:nehrozí nebezpečí a mezi 2. a 3.: akutně neumírá.
| |
− |
| |
− | == Shrnutí ==
| |
− |
| |
− | #Rozhlédni se po situaci - základní otázka: Nehrozí mi nebezpečí ?
| |
− | #Reaguj na poruchu vědomí, dýchání a stříkající krvácení - základní otázka: Umírá teď ?
| |
− | #Rozmýšlej co dál - základní otázka: co s ním dál - volat záchranku, odvézt sám či ošetřit ?
| |
− |
| |
− |
| |
| | | |
| ''Autoři [[Uživatel:DRobert|Robert Pleskot]] a Barbara Nižnanská'' | | ''Autoři [[Uživatel:DRobert|Robert Pleskot]] a Barbara Nižnanská'' |
| | | |
− | [[Category:Témata]] [[Category:2013]] | + | [[Category:2013]] [[Category:Témata]] [[Category:Export Knihy]] |