Tři kroky - obecný postup první pomoci: Porovnání verzí

Z Metodika ZDrSEM
Přejít na: navigace, hledání
m
 
(Není zobrazeno 11 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
  
''Autoři [[Uživatel:DRobert|Robert Pleskot]] a Barbara Nižnanská''
+
= Metodika =
 +
 
 +
== Cíl výkladu ==
 +
 
 +
Účastník pochopí výhodu jednoduchého a univerzálního systému postupu. Ví, jaké tři fáze postup má a čím jsou ohraničené.
 +
 
 +
== Metodika a dramaturgie přednášky: ==
  
Tři kroky jako celek, detailně jsou rozepsány v [[Rozhlédni_se|Rozhlédni se]], [[Reaguj|Reaguj]], [[Rozmýšlej|Rozmýšlej]]
+
Tři kroky jako postup je velmi krátké představení systému Tří kroků, většinou v délce cca 5 minut. Logicky je na samém začátku kurzu, před přednáškou specializující se na první krok. Tuto mikropřednášku zařazujeme na téměř všech kurzech, i na těch krátkých. Pokud na kurzu budeme se systémem “tři kroky” pracovat, je na místě na začátku tento systém stručně představit jako celek, “odzoomovaně”. V dávných dobách jsme rovnou začínali s detailními přednáškami o jednotlivých krocích a lidé ztráceli přehled a nevěděli, k čemu vlastně systém je.Neustále mějte na mysli, že zde není důležitý detail, ale celek.
  
== '''Souhrn''' ==
+
Stejně důležité jako názvy a obsah jednotlivých kroků jsou i přechody mezi nimi.
  
*Tři kroky: Rozhlédni se - Reaguj - Rozmýšlej
+
== Interaktivní prvky/nácviky/simulace ==
*Univerzální postup řešení zdravotnické události
 
*Návod, který poskytuje jistotu jak první pomoc zahájit a jak v ní nejlépe pokračovat
 
  
== '''Výklad pro studenty''' ==
+
Pokud je to možné, měl by výklad navazovat na úvodní simulaci, demonstraci nebo alespoň video, kterým téma první pomoci uvedeme. Cílem takového úvodu je zvýšení motivace účastníků ale i pochopení problému poskytování první pomoci (emoce, stres, strach...). Tím se zvýrazní potřeba jednoduché pomůcky - postupu tří kroků.
  
*Tři kroky obecně:
+
== Pasti ==
  
Pokud se ocitneme v situaci, kdy jde někomu o život, budeme v obrovském stresu. Ve stresu jednáme zkratkovitě, chybujeme a hrozí že budeme ignorovat důležitá fakta. To, co nám i ve stresu a obrovském tlaku může pomoci, je jednoduchý systém, který nám napoví čím začít a čím pokračovat, tak abychom nic důležitého nepominuli. Systém tří kroků je takovým univerzálním postupem, návodem k poskytování první pomoci. Říká nám, co udělat jako první, co jako druhé. Co je nejdůležitější a na co nesmíme zapomenout. Slovo "postup" znamená, že musíme jít postupně. Od prvního kroku ke třetímu, žádný nelze vynechat.
+
Velmi častou chybou je, že lektor při představování jednotlivých kroků začne rovnou s výkladem obsahu prvního kroku. Jakmile se při tom přistihnete, snažte se co nejdříve opustit téma prvního kroku a zopakujte postup jako celek.
  
Každý krok má svůj název. Jsou to: Rozhlédni se, Reaguj, Rozmýšlej.
+
= Obsah =
  
Každý krok je jasně ohraničený.
+
== Osnova výkladu ==
  
 
+
*Proč vůbec nějaký systém
 +
*Představení celého postupu
 +
*Jednotlivé kroky a přechody
 +
*Otázky
 +
*Shrnutí
  
*První krok - Rozhlédni se!
+
== Výklad pro studenty ==
  
Zastavte se, co nejvíce se uklidněte a rozhlédněte se: nehrozí žádné nebezpečí? Co se vlastně stalo? Nemůže se mi to stát taky? Kolik je zraněných?
+
V situaci, kdy je někdo zraněný či vážně nemocný a možná jde i o život, je každý z nás v obrovském stresu. Pod tlakem máme tendenci jednat zkratkovitě a chybovat. Proto je potřebné mít jednoduchý systém, který nám pomůže udělat správné věci ve správném pořadí. Systém tří kroků je takovým univerzálním postupem, návodem k poskytování první pomoci. Pomáhá nám dělat správné věci ve správný čas. Tak, aby naše pomoc byla co nejkvalitnější a měla největší šanci na úspěch.
  
'''Nehrozí-li nebezpečí, můžete přejít k druhému kroku.'''
+
Každý krok má svůj název. Jsou to: Rozhlédni se, Reaguj, Rozmýšlej.
  
*Druhý krok - Reaguj!  
+
'''První krok - Rozhlédni se!'''
  
Po zajištění bezpečnosti situace řešíte život ohrožující stavy - reagujete na zhoršený stav vědomí, kontrolujete dech, pokud nedýchá, zahajujete resuscitaci. Zastavujete masivní krvácení. Tento krok je třeba mít naprosto zautomatizovaný v praxi, není v něm prostor na přemýšlení. Život zraněného je přímo závislý na vaší bezprostřední akci. '''V případě, že postižený odpovídá a nekrvácí, můžete přejít do třetího kroku.'''
+
Ze všeho nejdřív se zastavte. Nadechněte se, rozhlédněte okolo sebe a z toho, co uvidíte, si odpovězte na základní otázky: Je to pro mě bezpečné? Co se tu vlastně stalo?
  
*Třetí krok - Rozmýšlej
+
Pokud je situace pro vás a vaše okolí bezpečná, můžete přejít do druhého kroku.
  
Nehrozí vám nebezpečí a postižený akutně neumírá - máte čas přemýšlet. Rozhodujete se, jestli je potřeba záchranku zavolat nebo ne. K tomu potřebujete zjistit více informací - vyptat se zraněného, sledovat jeho stav a pořádně zkontrolovat, jak zranění vypadá.
+
'''Druhý krok - Reaguj!'''
  
Každý krok je znázorněn trojúhelníkem - ten má tři vrcholy, tedy každý krok má tři podbody.
+
Zde už se věnujeme zraněnému a řešíme, zda je akutně ohrožen na životě. Zkontrolujte, zda postižený je při vědomí - odpovídá, a zda masivně nekrvácí. Pokud krvácí či je v bezvědomí, je potřeba okamžitě reagovat.Zastavit krvácení, resuscitovat.
  
=== Příklady ===
+
Odpovídá, nekrvácí? Můžeme přejít do třetího kroku - Rozmýšlej.
  
Zkuste tento postup rovnou použít na prožitou simulaci (člověk venku v bezvědomí):
+
'''Třetí krok - Rozmýšlej'''
  
:1, Rozhlédni se - zda nehrozí nebezpečí. Neběhá někdo kolem s nožem, pistolí? Můžu ke zraněnému jít blíž?Co se mu tady mohlo stát?
+
(Pozn. ve vzduchu visí změna z Rozmýšlej na Rozhodni)
:2, Reaguj - na ohrožení života. Zjisti stav vědomí, jestli dýchá a volej záchranku.
 
:3, Rozmýšlej - jak se k tobě záchranka dostane, neustále sleduj dýchání.
 
  
A co takhle klíště? / odlehčovací vsuvka demonstrující univerzálnost tohoto postupu.
+
Nehrozí vám nebezpečí a postižený akutně neumírá. Rozhodujete se, jak moc je zranění vážné a co bude adekvátní pomoc - zda volat záchranku, ošetřit zranění vlastními silami či jet s postiženým do nemocnice. Ke správnému rozhodnutí potřebujete zjistit více informací - vyptat se zraněného zejména na závažné okolnosti a závažné příznaky, sledovat jeho stav a pečlivě zkontrolovat rozsah a stav zranění  (tedy vyptat se, vyšetřit, zhodnotit změnu v čase).
  
:1, Rozhlédni se - možná má klíště ještě někdo další (třeba ty sám.. :) - je dobré se později prohlédnout.
+
Postup tří kroků v praxi:
:2, Reaguj - postižený klíštětem komunikuje a masivně nekrvácí - výborně,můžeme do třetího kroku.
 
:3, Rozmýšlej - jak nejlépe vyndat klíště,''třeba kterým směrem otáčet...''
 
  
Zlomená noha na sjezdovce do třetice
+
''Jdete v parku, najednou uvidíte ležet na trávníku člověka v divné pozici.''
  
:1, Rozhlédni se - jak se mu to stalo, je situace taková, že se může zranit někdo další, pokud s pacientem nebudu hýbat, nemůže do nás někdo narazit? Volal někdo horskou službu?  
+
#Rozhlédni se - zda nehrozí nebezpečí. Neběhá někdo kolem s nožem, pistolí? Můžu ke zraněnému jít blíž?Co se mu tady mohlo stát? Má na sobě krev?  
:2, Reaguj - křičí, tedy dýchá a tepe mu srdce, kontrola nohy pod nohavicí kombinézy, zda postižený nekrvácí
+
#Reaguj - na ohrožení života. Reaguje? Pokud nereaguje, dýchá? Volám záchranku a pokud nedýchá, začínám stlačovat hrudník.
:3, Rozmýšlej - Voláme horskou službu nebo 155, je zima - izolujeme pacienta hlavně od země. Jak je dostupné místo, neměl by jít někdo naproti mávat?
+
#Rozmýšlej - do třetího kroku se v tomto případě nedostaneme. Lyžujete, a lyžař vedle vás právě ošklivě spadl a narazil do stromu.  
  
== Podklad pro dotazy studentů ==
+
''Lyžujete a vidíte ošklivý karambol lyžaře a stromu.''
  
Systém tří kroků vychází z systému [http://www.wildmed.com/ WMA], obdobné postupy jsou používány paramediky po celém světě. Používané názvy se poněkud liší, obvyklé je zhodnocení situace, prvotní vyšetření, druhotné vyšetření.
+
#Rozhlédni se - zajisti, aby do místa nenajeli další lyžaři.  
 +
#Reaguj - odpovídá? Ano, křičí bolestí. Nekrvácí? Ne, ani při důkladné prohlídce jsme nenašli masivní krvácení.  
 +
#Rozmýšlej - Kam se praštil? Měl helmu? Jak jel rychle? V jakém je stavu? A.t.d….  
  
Název Tři kroky, jejich aliterační pojmenování - ZDrSEM (R. Pleskot)
+
== Shrnutí ==
  
Kdy vlastně voláme 155? Můžeme ve všech třech krocích. V prvním, pokud je mechanismus úrazu zcela jasný a stav pacienta v dané situaci obtížně zjistitelný (kvůli množství pacientů nebo hrozícímu nebezpečí). V druhém, pokud jsou změny v dýchání nebo vědomí. Ve třetím kroku voláme 155, pokud jsme odhalili závažný stav i když (dosud) nejsou změny v dýchání nebo vědomí.
+
Rozhlédni se co se stalo a zda je situace bezpečná. Reaguj - zjisti, zda odpovídá a masivně nekrvácí. Rozmýšlej, zda je stav vážný a jaká je adekvátní reakce.
  
== Metodika pro lektory ==
+
== Časté lstivé otázky studentů ==
  
Celé téma trvá zhruba pět minut, raději stručně.
+
'''Kdy vlastně voláme 155?'''
  
Cílem je krátce představit účastníkům systém tří kroků - aby získali hrubou představu, o čem se mluví. Nepočítejte s tím, že ho opravdu pochopí, to přijde až praxí v simulacích a po výkladu všech tří kroků. Během celého kurzu je při výkladu a nácviku vhodné zdůrazňovat, ve kterém kroku se nacházíme. Příklady použité ve výkladu můžete a nemusíte uvést, spíše je doporučujeme zkušenějším lektorům.
+
Můžeme ve všech třech krocích. V prvním, pokud je mechanismus úrazu zcela jasný a stav pacienta v dané situaci obtížně zjistitelný (kvůli množství pacientů nebo hrozícímu nebezpečí). Příkladem může být velká dopravní nehoda nebo pád člověka ze skály, kam bude trvat dlouho se dostat. V druhém, pokud jsou změny v dýchání nebo vědomí. Ve třetím kroku voláme 155, pokud jsme odhalili závažný stav či závažné okolnosti (např. Bolí ho na hrudi nebo spadl z velké výšky).
  
Je nutné si zapamatovat '''názvy''' jednotlivých kroků, proto to několikrát zopakujeme a doprovodíme to opravdovými kroky vpřed, a '''hranice''' jednotlivých kroků - mezi 1. a 2.:nehrozí nebezpečí a mezi 2. a 3.: akutně neumírá.
+
== Rozšiřující obsah pro lektory ==
  
== Shrnutí ==
+
Systém tří kroků vychází ze systému [http://www.wildmed.com/ WMA], obdobné postupy jsou používány paramediky po celém světě. Používané názvy se poněkud liší, obvyklé je zhodnocení situace, prvotní vyšetření, druhotné vyšetření.
  
#Rozhlédni se po situaci - základní otázka: Nehrozí mi nebezpečí ?
+
Název Tři kroky, jejich aliterační pojmenování - ZDrSEM (R. Pleskot)
#Reaguj na poruchu vědomí, dýchání a stříkající krvácení - základní otázka: Umírá teď ?
 
#Rozmýšlej co dál - základní otázka: co s ním dál - volat záchranku, odvézt sám či ošetřit ?
 
  
 
 
 
 
 +
 +
Tři kroky jako celek, detailně jsou rozepsány v [[Rozhlédni_se|Rozhlédni se]], [[Reaguj|Reaguj]], [[Rozmýšlej|Rozmýšlej]]
  
 
''Autoři [[Uživatel:DRobert|Robert Pleskot]] a Barbara Nižnanská''
 
''Autoři [[Uživatel:DRobert|Robert Pleskot]] a Barbara Nižnanská''
  
[[Category:Témata]] [[Category:2013]]
+
[[Category:2013]] [[Category:Témata]] [[Category:Export Knihy]]

Aktuální verze z 14. 12. 2022, 12:18

Metodika

Cíl výkladu

Účastník pochopí výhodu jednoduchého a univerzálního systému postupu. Ví, jaké tři fáze postup má a čím jsou ohraničené.

Metodika a dramaturgie přednášky:

Tři kroky jako postup je velmi krátké představení systému Tří kroků, většinou v délce cca 5 minut. Logicky je na samém začátku kurzu, před přednáškou specializující se na první krok. Tuto mikropřednášku zařazujeme na téměř všech kurzech, i na těch krátkých. Pokud na kurzu budeme se systémem “tři kroky” pracovat, je na místě na začátku tento systém stručně představit jako celek, “odzoomovaně”. V dávných dobách jsme rovnou začínali s detailními přednáškami o jednotlivých krocích a lidé ztráceli přehled a nevěděli, k čemu vlastně systém je.Neustále mějte na mysli, že zde není důležitý detail, ale celek.

Stejně důležité jako názvy a obsah jednotlivých kroků jsou i přechody mezi nimi.

Interaktivní prvky/nácviky/simulace

Pokud je to možné, měl by výklad navazovat na úvodní simulaci, demonstraci nebo alespoň video, kterým téma první pomoci uvedeme. Cílem takového úvodu je zvýšení motivace účastníků ale i pochopení problému poskytování první pomoci (emoce, stres, strach...). Tím se zvýrazní potřeba jednoduché pomůcky - postupu tří kroků.

Pasti

Velmi častou chybou je, že lektor při představování jednotlivých kroků začne rovnou s výkladem obsahu prvního kroku. Jakmile se při tom přistihnete, snažte se co nejdříve opustit téma prvního kroku a zopakujte postup jako celek.

Obsah

Osnova výkladu

  • Proč vůbec nějaký systém
  • Představení celého postupu
  • Jednotlivé kroky a přechody
  • Otázky
  • Shrnutí

Výklad pro studenty

V situaci, kdy je někdo zraněný či vážně nemocný a možná jde i o život, je každý z nás v obrovském stresu. Pod tlakem máme tendenci jednat zkratkovitě a chybovat. Proto je potřebné mít jednoduchý systém, který nám pomůže udělat správné věci ve správném pořadí. Systém tří kroků je takovým univerzálním postupem, návodem k poskytování první pomoci. Pomáhá nám dělat správné věci ve správný čas. Tak, aby naše pomoc byla co nejkvalitnější a měla největší šanci na úspěch.

Každý krok má svůj název. Jsou to: Rozhlédni se, Reaguj, Rozmýšlej.

První krok - Rozhlédni se!

Ze všeho nejdřív se zastavte. Nadechněte se, rozhlédněte okolo sebe a z toho, co uvidíte, si odpovězte na základní otázky: Je to pro mě bezpečné? Co se tu vlastně stalo?

Pokud je situace pro vás a vaše okolí bezpečná, můžete přejít do druhého kroku.

Druhý krok - Reaguj!

Zde už se věnujeme zraněnému a řešíme, zda je akutně ohrožen na životě. Zkontrolujte, zda postižený je při vědomí - odpovídá, a zda masivně nekrvácí. Pokud krvácí či je v bezvědomí, je potřeba okamžitě reagovat.Zastavit krvácení, resuscitovat.

Odpovídá, nekrvácí? Můžeme přejít do třetího kroku - Rozmýšlej.

Třetí krok - Rozmýšlej

(Pozn. ve vzduchu visí změna z Rozmýšlej na Rozhodni)

Nehrozí vám nebezpečí a postižený akutně neumírá. Rozhodujete se, jak moc je zranění vážné a co bude adekvátní pomoc - zda volat záchranku, ošetřit zranění vlastními silami či jet s postiženým do nemocnice. Ke správnému rozhodnutí potřebujete zjistit více informací - vyptat se zraněného zejména na závažné okolnosti a závažné příznaky, sledovat jeho stav a pečlivě zkontrolovat rozsah a stav zranění  (tedy vyptat se, vyšetřit, zhodnotit změnu v čase).

Postup tří kroků v praxi:

Jdete v parku, najednou uvidíte ležet na trávníku člověka v divné pozici.

  1. Rozhlédni se - zda nehrozí nebezpečí. Neběhá někdo kolem s nožem, pistolí? Můžu ke zraněnému jít blíž?Co se mu tady mohlo stát? Má na sobě krev?
  2. Reaguj - na ohrožení života. Reaguje? Pokud nereaguje, dýchá? Volám záchranku a pokud nedýchá, začínám stlačovat hrudník.
  3. Rozmýšlej - do třetího kroku se v tomto případě nedostaneme. Lyžujete, a lyžař vedle vás právě ošklivě spadl a narazil do stromu.

Lyžujete a vidíte ošklivý karambol lyžaře a stromu.

  1. Rozhlédni se - zajisti, aby do místa nenajeli další lyžaři.
  2. Reaguj - odpovídá? Ano, křičí bolestí. Nekrvácí? Ne, ani při důkladné prohlídce jsme nenašli masivní krvácení.
  3. Rozmýšlej - Kam se praštil? Měl helmu? Jak jel rychle? V jakém je stavu? A.t.d….

Shrnutí

Rozhlédni se co se stalo a zda je situace bezpečná. Reaguj - zjisti, zda odpovídá a masivně nekrvácí. Rozmýšlej, zda je stav vážný a jaká je adekvátní reakce.

Časté lstivé otázky studentů

Kdy vlastně voláme 155?

Můžeme ve všech třech krocích. V prvním, pokud je mechanismus úrazu zcela jasný a stav pacienta v dané situaci obtížně zjistitelný (kvůli množství pacientů nebo hrozícímu nebezpečí). Příkladem může být velká dopravní nehoda nebo pád člověka ze skály, kam bude trvat dlouho se dostat. V druhém, pokud jsou změny v dýchání nebo vědomí. Ve třetím kroku voláme 155, pokud jsme odhalili závažný stav či závažné okolnosti (např. Bolí ho na hrudi nebo spadl z velké výšky).

Rozšiřující obsah pro lektory

Systém tří kroků vychází ze systému WMA, obdobné postupy jsou používány paramediky po celém světě. Používané názvy se poněkud liší, obvyklé je zhodnocení situace, prvotní vyšetření, druhotné vyšetření.

Název Tři kroky, jejich aliterační pojmenování - ZDrSEM (R. Pleskot)

 

Tři kroky jako celek, detailně jsou rozepsány v Rozhlédni se, Reaguj, Rozmýšlej

Autoři Robert Pleskot a Barbara Nižnanská