Tři kroky - obecný postup první pomoci: Porovnání verzí
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | |||
''Autoři [[Uživatel:DRobert|Robert Pleskot]] a Barbara Nižnanská'' | ''Autoři [[Uživatel:DRobert|Robert Pleskot]] a Barbara Nižnanská'' | ||
− | Tři kroky jako celek, detailně jsou rozepsány v [[Rozhlédni se]], [[Reaguj]], [[Rozmýšlej]] | + | Tři kroky jako celek, detailně jsou rozepsány v [[Rozhlédni_se|Rozhlédni se]], [[Reaguj|Reaguj]], [[Rozmýšlej|Rozmýšlej]] |
== '''Souhrn''' == | == '''Souhrn''' == | ||
− | * Tři kroky: Rozhlédni se - Reaguj - Rozmýšlej | + | *Tři kroky: Rozhlédni se - Reaguj - Rozmýšlej |
− | * Univerzální postup řešení zdravotnické události | + | *Univerzální postup řešení zdravotnické události |
− | * Návod, který poskytuje jistotu jak první pomoc zahájit a jak v ní nejlépe pokračovat | + | *Návod, který poskytuje jistotu jak první pomoc zahájit a jak v ní nejlépe pokračovat |
== '''Výklad pro studenty''' == | == '''Výklad pro studenty''' == | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | Každý krok má svůj název. Jsou to: | + | *Tři kroky obecně: |
+ | |||
+ | Pokud se ocitneme v situaci, kdy jde někomu o život, budeme v obrovském stresu. Ve stresu jednáme zkratkovitě, chybujeme a hrozí že budeme ignorovat důležitá fakta. To, co nám i ve stresu a obrovském tlaku může pomoci, je jednoduchý systém, který nám napoví čím začít a čím pokračovat, tak abychom nic důležitého nepominuli. Systém tří kroků je takovým univerzálním postupem, návodem k poskytování první pomoci. Říká nám, co udělat jako první, co jako druhé. Co je nejdůležitější a na co nesmíme zapomenout. Slovo "postup" znamená, že musíme jít postupně. Od prvního kroku ke třetímu, žádný nelze vynechat. | ||
+ | |||
+ | Každý krok má svůj název. Jsou to: Rozhlédni se, Reaguj, Rozmýšlej. | ||
+ | |||
+ | Každý krok je jasně ohraničený. | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | |||
+ | *První krok - Rozhlédni se! | ||
− | + | Zastavte se, co nejvíce se uklidněte a rozhlédněte se: nehrozí žádné nebezpečí? Co se vlastně stalo? Nemůže se mi to stát taky? Kolik je zraněných? | |
+ | '''Nehrozí-li nebezpečí, můžete přejít k druhému kroku.''' | ||
− | * | + | *Druhý krok - Reaguj! |
− | |||
− | ''' | + | Po zajištění bezpečnosti situace řešíte život ohrožující stavy - reagujete na zhoršený stav vědomí, kontrolujete dech, pokud nedýchá, zahajujete resuscitaci. Zastavujete masivní krvácení. Tento krok je třeba mít naprosto zautomatizovaný v praxi, není v něm prostor na přemýšlení. Život zraněného je přímo závislý na vaší bezprostřední akci. '''V případě, že postižený odpovídá a nekrvácí, můžete přejít do třetího kroku.''' |
− | * | + | *Třetí krok - Rozmýšlej |
− | |||
− | |||
− | + | Nehrozí vám nebezpečí a postižený akutně neumírá - máte čas přemýšlet. Rozhodujete se, jestli je potřeba záchranku zavolat nebo ne. K tomu potřebujete zjistit více informací - vyptat se zraněného, sledovat jeho stav a pořádně zkontrolovat, jak zranění vypadá. | |
− | Nehrozí vám nebezpečí a postižený akutně neumírá - máte čas přemýšlet. Rozhodujete se, jestli je potřeba záchranku zavolat nebo ne. K tomu potřebujete zjistit více informací - vyptat se zraněného, sledovat jeho stav a | ||
Každý krok je znázorněn trojúhelníkem - ten má tři vrcholy, tedy každý krok má tři podbody. | Každý krok je znázorněn trojúhelníkem - ten má tři vrcholy, tedy každý krok má tři podbody. | ||
Řádek 37: | Řádek 41: | ||
Zkuste tento postup rovnou použít na prožitou simulaci (člověk venku v bezvědomí): | Zkuste tento postup rovnou použít na prožitou simulaci (člověk venku v bezvědomí): | ||
− | :1, Rozhlédni se - zda nehrozí nebezpečí. Neběhá někdo kolem s nožem, pistolí? Můžu ke zraněnému jít blíž?Co se mu tady mohlo stát? | + | |
+ | :1, Rozhlédni se - zda nehrozí nebezpečí. Neběhá někdo kolem s nožem, pistolí? Můžu ke zraněnému jít blíž?Co se mu tady mohlo stát? | ||
:2, Reaguj - na ohrožení života. Zjisti stav vědomí, jestli dýchá a volej záchranku. | :2, Reaguj - na ohrožení života. Zjisti stav vědomí, jestli dýchá a volej záchranku. | ||
:3, Rozmýšlej - jak se k tobě záchranka dostane, neustále sleduj dýchání. | :3, Rozmýšlej - jak se k tobě záchranka dostane, neustále sleduj dýchání. | ||
− | A co takhle klíště? / odlehčovací vsuvka demonstrující univerzálnost tohoto postupu. | + | A co takhle klíště? / odlehčovací vsuvka demonstrující univerzálnost tohoto postupu. |
− | :1, Rozhlédni se - možná má klíště ještě někdo další (třeba ty sám.. :) - je dobré se později prohlédnout. | + | |
− | :2, Reaguj - postižený klíštětem komunikuje a masivně nekrvácí | + | :1, Rozhlédni se - možná má klíště ještě někdo další (třeba ty sám.. :) - je dobré se později prohlédnout. |
− | :3, Rozmýšlej - jak nejlépe vyndat klíště,'' třeba kterým směrem otáčet...'' | + | :2, Reaguj - postižený klíštětem komunikuje a masivně nekrvácí - výborně,můžeme do třetího kroku. |
+ | :3, Rozmýšlej - jak nejlépe vyndat klíště,''třeba kterým směrem otáčet...'' | ||
+ | |||
+ | Zlomená noha na sjezdovce do třetice | ||
− | + | :1, Rozhlédni se - jak se mu to stalo, je situace taková, že se může zranit někdo další, pokud s pacientem nebudu hýbat, nemůže do nás někdo narazit? Volal někdo horskou službu? | |
− | :1, Rozhlédni se - jak se mu to stalo, je situace taková, že se může zranit někdo další, pokud s pacientem nebudu hýbat, nemůže do nás někdo narazit? | + | :2, Reaguj - křičí, tedy dýchá a tepe mu srdce, kontrola nohy pod nohavicí kombinézy, zda postižený nekrvácí |
− | :2, Reaguj - | + | :3, Rozmýšlej - Voláme horskou službu nebo 155, je zima - izolujeme pacienta hlavně od země. Jak je dostupné místo, neměl by jít někdo naproti mávat? |
− | :3, Rozmýšlej - | ||
== Podklad pro dotazy studentů == | == Podklad pro dotazy studentů == | ||
− | Systém tří kroků vychází z systému [http://www.wildmed.com/ WMA], obdobné postupy jsou používány paramediky po celém světě. Používané názvy se poněkud liší, obvyklé je zhodnocení situace, prvotní vyšetření, druhotné vyšetření. | + | |
+ | Systém tří kroků vychází z systému [http://www.wildmed.com/ WMA], obdobné postupy jsou používány paramediky po celém světě. Používané názvy se poněkud liší, obvyklé je zhodnocení situace, prvotní vyšetření, druhotné vyšetření. | ||
Název Tři kroky, jejich aliterační pojmenování - ZDrSEM (R. Pleskot) | Název Tři kroky, jejich aliterační pojmenování - ZDrSEM (R. Pleskot) | ||
− | Kdy vlastně voláme 155? | + | Kdy vlastně voláme 155? Můžeme ve všech třech krocích. V prvním, pokud je mechanismus úrazu zcela jasný a stav pacienta v dané situaci obtížně zjistitelný (kvůli množství pacientů nebo hrozícímu nebezpečí). V druhém, pokud jsou změny v dýchání nebo vědomí. Ve třetím kroku voláme 155, pokud jsme odhalili závažný stav i když (dosud) nejsou změny v dýchání nebo vědomí. |
− | Můžeme ve všech třech krocích. V prvním, pokud je mechanismus úrazu zcela jasný a stav pacienta v dané situaci obtížně zjistitelný (kvůli množství pacientů nebo hrozícímu nebezpečí). V druhém, pokud jsou změny v dýchání nebo vědomí. Ve třetím kroku voláme 155, pokud jsme odhalili závažný stav i když | ||
− | == Metodika pro lektory | + | == Metodika pro lektory == |
− | Celé téma trvá zhruba pět minut, raději stručně. | + | Celé téma trvá zhruba pět minut, raději stručně. |
Cílem je krátce představit účastníkům systém tří kroků - aby získali hrubou představu, o čem se mluví. Nepočítejte s tím, že ho opravdu pochopí, to přijde až praxí v simulacích a po výkladu všech tří kroků. Během celého kurzu je při výkladu a nácviku vhodné zdůrazňovat, ve kterém kroku se nacházíme. Příklady použité ve výkladu můžete a nemusíte uvést, spíše je doporučujeme zkušenějším lektorům. | Cílem je krátce představit účastníkům systém tří kroků - aby získali hrubou představu, o čem se mluví. Nepočítejte s tím, že ho opravdu pochopí, to přijde až praxí v simulacích a po výkladu všech tří kroků. Během celého kurzu je při výkladu a nácviku vhodné zdůrazňovat, ve kterém kroku se nacházíme. Příklady použité ve výkladu můžete a nemusíte uvést, spíše je doporučujeme zkušenějším lektorům. | ||
Řádek 68: | Řádek 75: | ||
== Shrnutí == | == Shrnutí == | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | #Rozhlédni se po situaci - základní otázka: Nehrozí mi nebezpečí ? | ||
+ | #Reaguj na poruchu vědomí, dýchání a stříkající krvácení - základní otázka: Umírá teď ? | ||
+ | #Rozmýšlej co dál - základní otázka: co s ním dál - volat záchranku, odvézt sám či ošetřit ? | ||
+ | | ||
''Autoři [[Uživatel:DRobert|Robert Pleskot]] a Barbara Nižnanská'' | ''Autoři [[Uživatel:DRobert|Robert Pleskot]] a Barbara Nižnanská'' | ||
− | + | [[Category:Témata]] [[Category:2013]] | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | [[ | ||
− | [[ |
Verze z 6. 4. 2020, 23:19
Autoři Robert Pleskot a Barbara Nižnanská
Tři kroky jako celek, detailně jsou rozepsány v Rozhlédni se, Reaguj, Rozmýšlej
Obsah
[skrýt]Souhrn
- Tři kroky: Rozhlédni se - Reaguj - Rozmýšlej
- Univerzální postup řešení zdravotnické události
- Návod, který poskytuje jistotu jak první pomoc zahájit a jak v ní nejlépe pokračovat
Výklad pro studenty
- Tři kroky obecně:
Pokud se ocitneme v situaci, kdy jde někomu o život, budeme v obrovském stresu. Ve stresu jednáme zkratkovitě, chybujeme a hrozí že budeme ignorovat důležitá fakta. To, co nám i ve stresu a obrovském tlaku může pomoci, je jednoduchý systém, který nám napoví čím začít a čím pokračovat, tak abychom nic důležitého nepominuli. Systém tří kroků je takovým univerzálním postupem, návodem k poskytování první pomoci. Říká nám, co udělat jako první, co jako druhé. Co je nejdůležitější a na co nesmíme zapomenout. Slovo "postup" znamená, že musíme jít postupně. Od prvního kroku ke třetímu, žádný nelze vynechat.
Každý krok má svůj název. Jsou to: Rozhlédni se, Reaguj, Rozmýšlej.
Každý krok je jasně ohraničený.
- První krok - Rozhlédni se!
Zastavte se, co nejvíce se uklidněte a rozhlédněte se: nehrozí žádné nebezpečí? Co se vlastně stalo? Nemůže se mi to stát taky? Kolik je zraněných?
Nehrozí-li nebezpečí, můžete přejít k druhému kroku.
- Druhý krok - Reaguj!
Po zajištění bezpečnosti situace řešíte život ohrožující stavy - reagujete na zhoršený stav vědomí, kontrolujete dech, pokud nedýchá, zahajujete resuscitaci. Zastavujete masivní krvácení. Tento krok je třeba mít naprosto zautomatizovaný v praxi, není v něm prostor na přemýšlení. Život zraněného je přímo závislý na vaší bezprostřední akci. V případě, že postižený odpovídá a nekrvácí, můžete přejít do třetího kroku.
- Třetí krok - Rozmýšlej
Nehrozí vám nebezpečí a postižený akutně neumírá - máte čas přemýšlet. Rozhodujete se, jestli je potřeba záchranku zavolat nebo ne. K tomu potřebujete zjistit více informací - vyptat se zraněného, sledovat jeho stav a pořádně zkontrolovat, jak zranění vypadá.
Každý krok je znázorněn trojúhelníkem - ten má tři vrcholy, tedy každý krok má tři podbody.
Příklady
Zkuste tento postup rovnou použít na prožitou simulaci (člověk venku v bezvědomí):
- 1, Rozhlédni se - zda nehrozí nebezpečí. Neběhá někdo kolem s nožem, pistolí? Můžu ke zraněnému jít blíž?Co se mu tady mohlo stát?
- 2, Reaguj - na ohrožení života. Zjisti stav vědomí, jestli dýchá a volej záchranku.
- 3, Rozmýšlej - jak se k tobě záchranka dostane, neustále sleduj dýchání.
A co takhle klíště? / odlehčovací vsuvka demonstrující univerzálnost tohoto postupu.
- 1, Rozhlédni se - možná má klíště ještě někdo další (třeba ty sám.. :) - je dobré se později prohlédnout.
- 2, Reaguj - postižený klíštětem komunikuje a masivně nekrvácí - výborně,můžeme do třetího kroku.
- 3, Rozmýšlej - jak nejlépe vyndat klíště,třeba kterým směrem otáčet...
Zlomená noha na sjezdovce do třetice
- 1, Rozhlédni se - jak se mu to stalo, je situace taková, že se může zranit někdo další, pokud s pacientem nebudu hýbat, nemůže do nás někdo narazit? Volal někdo horskou službu?
- 2, Reaguj - křičí, tedy dýchá a tepe mu srdce, kontrola nohy pod nohavicí kombinézy, zda postižený nekrvácí
- 3, Rozmýšlej - Voláme horskou službu nebo 155, je zima - izolujeme pacienta hlavně od země. Jak je dostupné místo, neměl by jít někdo naproti mávat?
Podklad pro dotazy studentů
Systém tří kroků vychází z systému WMA, obdobné postupy jsou používány paramediky po celém světě. Používané názvy se poněkud liší, obvyklé je zhodnocení situace, prvotní vyšetření, druhotné vyšetření.
Název Tři kroky, jejich aliterační pojmenování - ZDrSEM (R. Pleskot)
Kdy vlastně voláme 155? Můžeme ve všech třech krocích. V prvním, pokud je mechanismus úrazu zcela jasný a stav pacienta v dané situaci obtížně zjistitelný (kvůli množství pacientů nebo hrozícímu nebezpečí). V druhém, pokud jsou změny v dýchání nebo vědomí. Ve třetím kroku voláme 155, pokud jsme odhalili závažný stav i když (dosud) nejsou změny v dýchání nebo vědomí.
Metodika pro lektory
Celé téma trvá zhruba pět minut, raději stručně.
Cílem je krátce představit účastníkům systém tří kroků - aby získali hrubou představu, o čem se mluví. Nepočítejte s tím, že ho opravdu pochopí, to přijde až praxí v simulacích a po výkladu všech tří kroků. Během celého kurzu je při výkladu a nácviku vhodné zdůrazňovat, ve kterém kroku se nacházíme. Příklady použité ve výkladu můžete a nemusíte uvést, spíše je doporučujeme zkušenějším lektorům.
Je nutné si zapamatovat názvy jednotlivých kroků, proto to několikrát zopakujeme a doprovodíme to opravdovými kroky vpřed, a hranice jednotlivých kroků - mezi 1. a 2.:nehrozí nebezpečí a mezi 2. a 3.: akutně neumírá.
Shrnutí
- Rozhlédni se po situaci - základní otázka: Nehrozí mi nebezpečí ?
- Reaguj na poruchu vědomí, dýchání a stříkající krvácení - základní otázka: Umírá teď ?
- Rozmýšlej co dál - základní otázka: co s ním dál - volat záchranku, odvézt sám či ošetřit ?
Autoři Robert Pleskot a Barbara Nižnanská