Návrh programu vzdělávání
Tato stránka je prvním nárysem celorepublikového programu vzdělávání v oblasti první pomoci za pomoci zážitku. Reaguje na současný stav výuky první pomoci v ČR. Snaží se srozumitelně vyjádřit kam chceme, aby se výuka PP u nás dostala. Popisuje tedy i dosud nevyřčené "cíle, snahy ideály, metody ..." ZDrSEMových kurzů
Snahou tohoto dokumentu je vytvořit návrh pro vzdělávání laiků v oblasti první pomoci v České republice. Program vychází z výuky první pomoci zážitkem, praktikovaným 14 let projektem ZDrSEM.
Obsah
[skrýt]Stručné shrnutí obsahu
Program stojí na opakovaném nácviku a potvrzení dovedností v simulacích. Rozlišuje znalost a potvrzenou dovednost
Dovednosti
- - zhodnocení mimořádné situace
- - neodkladného vyšetření pacienta
- - druhotného vyšetření (řešení mimořádné situace ve smyslu rozhodnutí o volání ZZS)
Znalosti
- - vysoce závažných stavů - stavy, které vzhledem k riziku zhoršení by okamžitě měl vidět lékař
- - základní techniky prevence ohrožení zdraví
Základní úroveň - každý občan
Charakteristika: občanská schopnost poskytovat PP, odvíjí se od úrovně základní školy po úroveň autoškoly
Do 18 let je občan s problematikou první pomoci pravidelně seznamován. Dle možností poskytovatele vzdělání jsou dovednosti zkoušeny. Od 18 prokáže znalosti a dovednosti ve zkoušce sestávající se z modelové situace a případných dalších forem zkoušení dle možností poskytovatele vzdělání
Každoročně 6 hodin (základní, střední a vysoká škola, autoškola, školení BOZP)
- 4 hod Činnosti při přímém ohrožení života a nácvik těchto činností
- 2 hod Závažné stavy (i formy distanční, elearningové, samostudium)
tato časová dotace je nereálná pro běžného občana, nicméně ve školství je deklarována, otázkou je skutečná realizace
Střední úroveň - pracovník s dětmi a mládeží, organizuje činnost, přejímá zodpovědnost
Charakteristika: svojí činností ovlivňuje činnost dalších lidí
Příklad: vedoucí dětí, lektor outdoor programu
Základní vzdělání ukončené Každý druhý rok 20 hod (namísto školení viz výše)
- 8 hod Činnosti při přímém ohrožení života a nácvik těchto činností
- 6 hod Závažné stavy a prevence
- 6 hod Závažné stavy a prevence (i formy distanční, elearningové, samostudium)
Tuto úroveň dosahujeme v našem současném Standardu. Jenomže nemáme (dle MŠMT nemůžeme mít) povinnost průběžného vzdělání. Proto jsem formu Standardu do systému nezahrnoval
Vyšší úroveň - laický zdravotník
Charakteristika: zodpovídá za jasně definovanou zdravotní oblast, je mezičlánkem mezi laickou a odbornou zdravotní péčí
Příklad: Zdravotník na táboře, průvodce skupiny na horách či na vodě,
Střední vzdělání ukončené Každé čtyři roky 40 hod namísto tohoročního základního školení
Profil absolventa kurzu ZDrAVOTNíK
- 10 hod Činnosti při přímém ohrožení života a nácvik těchto činností
- 8 hod Závažné stavy
- 6 hod Prevence
- 6 hod Speciální oblast (administrativa, ...)
- 8 hod Speciální teorie a prevence (i formy distanční, elearningové, samostudium)
- 2 hod Zkoušení
Zdravotnická kvalifikace (nejvyšší úroveň výuky PP)- Školitel první pomoci zážitkem
Charakteristika: vyučuje první pomoc zážitkem na základní, střední úrovni s Alanem se rozcházím že by neměl vyučovat na vyšší úrovni, Alan namítá, že pak vyšší úroveň bude vyučována zdravotníky, kteří to nebudou umět
Příklad: školitel v autoškole, lektor v organizaci
Střední vzdělání ukončené
základní laický kurz 40 + kvalifikační kurz MZ 60-120 hod
Profil absolventa kurzu Školitel
Garant výuky první pomoci
Charakteristika: zdravotník garantující úroveň vzdělávání a řešení specificky zdravotní problematiky
Střední až vyšší vzdělání, zaměření na urgentní medicínu
Dlouhodobé kontinuální vzdělávání
Administrativa
Legislativa
Autor Robert Pleskot