Návrh programu vzdělávání
Tato stránka je prvním nárysem celorepublikového programu vzdělávání v oblasti první pomoci za pomoci zážitku. Reaguje na současný stav výuky první pomoci v ČR. Snaží se srozumitelně vyjádřit kam chceme, aby se výuka PP u nás dostala. Popisuje tedy i dosud nevyřčené "cíle, snahy ideály, metody ..." ZDrSEMových kurzů
Snahou tohoto dokumentu je vytvořit návrh pro vzdělávání laiků v oblasti první pomoci v České republice. Program vychází z výuky první pomoci zážitkem, praktikovaným 14 let projektem ZDrSEM (Prázdninová Škola Lipnice)
Obsah
[skrýt]Stručné shrnutí obsahu
Program stojí na opakovaném nácviku a potvrzení dovedností v simulacích. Rozlišuje znalost a potvrzenou dovednost
Dovednosti
- - zhodnocení mimořádné situace
- - neodkladného vyšetření pacienta
- - druhotného vyšetření (řešení mimořádné situace ve smyslu rozhodnutí o volání ZZS)
Znalosti
- - vysoce závažných stavů - stavy, které vzhledem k riziku zhoršení by okamžitě měl vidět lékař
- - základní techniky prevence ohrožení zdraví
Základní úroveň - každý občan
Charakteristika: občanská schopnost poskytovat PP, odvíjí se od úrovně základní školy po úroveň autoškoly
Do 18 let je občan s problematikou první pomoci pravidelně seznamován. Dle možností poskytovatele vzdělání jsou dovednosti zkoušeny. Od 18 prokáže znalosti a dovednosti ve zkoušce sestávající se z modelové situace a případných dalších forem zkoušení dle možností poskytovatele vzdělání
Každoročně 6 hodin (základní, střední a vysoká škola, autoškola, školení BOZP)
4 hod Činnosti při přímém ohrožení života a nácvik těchto činností 2 hod Závažné stavy (i formy distanční, elearningové, samostudium)
Střední úroveň - pracovník s dětmi a mládeží, organizuje činnost, přejímá zodpovědnost
Charakteristika: svojí činností ovlivňuje činnost dalších lidí
Příklad: vedoucí dětí, lektor outdoor programu
Základní vzdělání ukončené Každý druhý rok 20 hod (namísto školení viz výše)
8 hod Činnosti při přímém ohrožení života a nácvik těchto činností 6 hod Závažné stavy a prevence 6 hod Závažné stavy a prevence (i formy distanční, elearningové, samostudium)
Tuto úroveň dosahujeme v našem současném Standardu. Jenomže nemáme (nemůžeme mít) povinnost průběžného vzdělání. Proto jsem formu Standardu do systému nezahrnoval
Vyšší úroveň - laický zdravotník
Charakteristika: zodpovídá za jasně definovanou zdravotní oblast, je mezičlánkem mezi laickou a odbornou zdravotní péčí
Příklad: Zdravotník na táboře, průvodce skupiny na horách či na vodě,
Střední vzdělání ukončené Každé čtyři roky 40 hod namísto tohoročního základního školení
Profil absolventa kurzu ZDrAVOTNíK
10 hod Činnosti při přímém ohrožení života a nácvik těchto činností 8 hod Závažné stavy 6 hod Prevence 6 hod Speciální oblast (administrativa, ...) 8 hod Speciální teorie a prevence (i formy distanční, elearningové, samostudium) 2 hod Zkoušení
Zdravotnická kvalifikace (nejvyšší úroveň výuky PP)- Školitel první pomoci zážitkem
Charakteristika: vyučuje první pomoc zážitkem na základní, střední úrovni s Alanem se rozcházím že by neměl vyučovat na vyšší úrovni, Alan namítá, že pak vyšší úroveň bude vyučována zdravotníky, kteří to nebudou umět
Příklad: školitel v autoškole, lektor v organizaci
Střední vzdělání ukončené
základní laický kurz 40 + kvalifikační kurz MZ 60-120 hod
Profil absolventa kurzu Školitel
Garant výuky první pomoci
Charakteristika: zdravotník garantující úroveň vzdělávání a řešení specificky zdravotní problematiky
Střední až vyšší vzdělání, zaměření na urgentní medicínu
Dlouhodobé kontinuální vzdělávání
Administrativa
Legislativa
Autor Robert Pleskot