Dopravní nehoda
Autor Filip Štrach
Obsah
[skrýt]Stručný souhrn tématu pro studenty
U dopravní nehody myslíme hlavně na bezpečnost svojí, na bezpečnost lidí, které vezete, i na bezpečnost dalších účastníků provozu, kterým nebezpečí havárie teprve hrozí. Vlastní vozidlo zastavíme na bezpečném místě, nejlépe za nehodou, a zapneme výstražná světla. Oblečeme si reflexní vestu a vezmeme si lékárničku, trojúhelník a mobil. Co nejdříve zajistíme označení místa nehody a voláme linku 155.
Dramaturgická poznámka pro lektora
Dopravní nehoda je jedno z témat, které může snadno přerůst v dlouhou teoretickou diskusi. Téměř každý účastník má vlastní, nebo zprostředkovanou zkušenost, která se váže k tématu. Je tedy dobré být připraven na konfrontaci s příběhy, které se mohou vymykat obecným doporučením. Současně je dobré ve výkladu zbytečně nesklouzávat k až příliš zjednodušeným doporučením a tyto neprohlašovat za zcela univerzálně použitelné. Dopravních nehod a z nich plynoucích situací může vzniknout nekonečná řada a ne vždy tyto situace poskytují volbu mezi zcela správným (zcela bezpečným) a nesprávným (nebezpečným) řešením.
Výklad pro studenty
Skripta strana: 12
Jsme-li svědky, nebo účastníky dopravní nehody, hlavní roli zde má První krok, jehož přeskočení, může být i naší poslední chybou v životě.
Pokud k nehodě přijíždíme automobilem, snažíme se zastavit nejlépe až za nehodou (tzn. projedeme kolem a zastavíme až potom, co mineme místo nehody), při pravém okraji vozovky či v odstavném pruhu. Vždy volíme takové místo, aby naše vozidlo nebylo nebezpečím pro další přijíždějící a nic netušící řidiče. K lepší viditelnosti našeho vozidla zapneme výstražná světla.
Než se vrhneme cokoliv dělat, oblečeme si reflexní vestu. Tu je vhodné vozit na takovém místě, abychom na ni dosáhli z místa řidiče (přihrádka ve dveřích nebo na palubní desce), a mohli si ji tak navléci dříve, než vystoupíme z vozu. Není na škodu mít ve voze i další reflexní vesty, pro naše spolucestující. Naopak vozit reflexní vestu k zavazadlovém prostoru, „nejlépe“ pod podlahou zatíženou nákupem v hypermarketu, rozhodně nedoporučujeme.
Z dalších součástí povinné výbavy se nám bude hodit výstražný trojúhelník a lékárnička. Oboje vozíme v automobilu na dobře přístupném místě. Není na škodu, pokud jsme se již dříve seznámili s obsahem naší lékárničky a s postupem, jak složit výstražný trojúhelník.
Velkým pomocníkem u dopravní nehody nám je i mobilní telefon, který nám poslouží zejména k přivolání zdravotnické záchranné služby. Čím dříve nahlásíme prvotní informace o místě a rozsahu nehody na tísňovou linku, tím dříve se dočkáme příjezdu pomoci. Na tísňovou linku tedy můžeme telefonovat už v době, kdy zajišťujeme označení nehody. Podrobnější informace o zraněných podáme později.
Dopravní nehodu označíme výstražným trojúhelníkem, který postavíme nejméně 100 metrů před nehodu, tak aby i rychle jedoucí a nepozorný řidič, měl dostatek času všimnout si trojúhelníku a zareagovat na něj snížením rychlosti a zvýšením svojí pozornosti. Výstražný trojúhelník umístěný jen několik metrů za havarovaným vozidlem, nebo dokonce o toto vozidlo opřený, plní spíše dekorativní účel, než cokoliv jiného. Vyžadují-li to okolnosti (např. nehoda za nepřehlednou zatáčkou), zastavíme provoz.
Zajištění havarovaných vozidel, kterým opět zvyšujeme bezpečnost celé situace pro nás, další osoby i pacienty v sobě zahrnuje jen tři jednoduché úkony:
- vytáhnutí klíčků ze zapalování (klíčky položit na palubní desku, později předáme policii, nebo hasičům)
- zatáhnutí ruční brzdy
- zapnutí výstražných světel.
Pokud je havarované vozidlo vybavené airbagy, které při dopravní nehodě nevystřelily, hrozí nebezpečí, že dojde k jejich opožděné aktivaci, proto nestrkáme svoji hlavu a trup těsně před palubní desku.
U dopravních nehod nechybí krev, proto si vždy nasadíme rukavice (najdeme je v lékárničce, pokud jsme je již nepoužili jinde a nezapomněli je doplnit) dříve, než začneme poskytovat první pomoc. Při poskytování první pomoci máme na paměti mechanismus úrazu.
Všechny vážnější dopravní nehody naplňují podmínku „náraz v rychlosti vyšší než 40 km/h“, tak jak ji známe z témat „Poranění páteře“ a „Vnitřní zranění“ (viz samostatná kapitola skript). Pro osoby po dopravní nehodě je tedy s ohledem na možné poranění páteře nejlepší zůstat sedět ve vozidle a minimalizovat své pohyby. K tomuto také všechny osoby v havarovaných vozidlech vyzveme. Máme-li dostatek volných rukou, můžeme jim fixovat hlavu.
Z ohledem na možné vnitřní zranění pacientům zajistíme tepelný komfort (při sezení ve vozidle prochladnou rozhodně méně, než když je položíme na silnici) a nepodáváme jim žádné nápoje.
U všech pacientů po dopravní nehodě hrozí rychlé zhoršení stavu, proto je naší prioritou v době čekání na příjezd zdravotnické záchranné služby sledování stavu vědomí a dýchání u všech pacientů, tak abychom mohli na zhoršení jejich stavu ihned reagovat.
Podklad pro odpovědi na dotazy studentů
Jak je to s tím hořením aut? S hořením aut to není zdaleka tak špatné, jak by se mohlo zdát z televizních seriálů – např. v Kobře 11 v podstatě každé auto po nehodě exploduje. Tak tomu ve skutečnosti opravdu není.
Automobily jsou konstruovány tak, aby po nehodě nehořely a už vůbec ne, aby explodovaly. K explozím a bleskovému rozvoji požáru dochází zcela zřídka a to převážně v případech, kdy při nehodě dojde k roztržení nádrže s palivem a současně k jeho vzplanutí. „Výhodou“ tohoto mechanismu požáru je, že se automobil změní v hořící kouli ještě dříve, než stačíme odstavit náš automobil na bezpečném místě.
O něco častější, ale opět ojediněle se vyskytující událost, je vznik požáru v motorovém bloku vozidla. Zde zpravidla dojde k zapálení paliva nebo jeho výparů, vlivem elektrického zkratu nebo kontaktu s horkými částmi motoru. K zahoření opět dochází vzápětí po nehodě a začínající požár rozpoznáme velmi snadno, právě podle plamenů (černého dýmu), které vyšlehnou z pod kapoty vozidla. Požár vozidla se dále rozvíjí z bloku motoru na další části automobilu, rychlost jeho rozvoje se různí, rozhodně však není čas čekat na příjezd hasičů a osoby z havarovaného vozidla je třeba co nejrychleji vyprostit. Podezření na poranění páteře zde jde stranou, bezprostřednímu riziku ohrožení života. Celkově však můžeme být klidní - případy, kdy dopravní nehodu doprovází požár havarovaných vozidel, jsou ojedinělé.
Když už to auto hoří, dá se to něčím hasit? Nejlepším běžně dostupným prostředek pro hašení automobilů jsou práškové hasící přístroje. Čím více hasiva máme k dispozici, tím je šance na úspěch vyšší. 6ti kilogramový práškový hasící přistroj, bývá doplňkem automobilů těch nejzapálenějších požárníků.
A jak se auto hasí, tím hasícím přístrojem? Aby bylo hašení úspěšné, hasící prášek stříkáme do ohniska požáru, tedy pod kapotu motorového bloku, nejlépe škvírou vzniklou deformací vozidla, nebo škvírou vzniklou při odskočení kapoty na bezpečnostní zarážku. Rozhodně u hořícího automobilu kapotu nikdy plně neotvíráme. Zvednutím kapoty bychom si způsobili ošlehnutí plameny a napomohli bychom rozvoji požáru.
Na jakou tísňovou linku mám volat? Jsou-li u nehody zranění, vždy voláme na linku 155. Záchranná služba zajistí i výjezd policie a hasičů, nebudeme tedy ztrácet čas voláním na ostatní linky. Pokud se pro technické problémy nemůžeme dovolat na linku 155, voláme na linku 112.
A jak je to tedy s tou páteří, není lepší s nikým nehýbat? Je třeba mít na paměti, že z mechanismu úrazu vždy usuzujeme pouze podezření na poranění páteře, které lze vyloučit až v nemocnici, na druhou stranu, pokud člověk nedýchá, jde o jistou smrt, kterou můžeme odvrátit jen okamžitě zahájenou resuscitací. I u dopravní nehody platí obecné důvody, kdy jde podezření na poranění páteře stranou:
- zraněný nedýchá normálně, nebo v jeho poloze nelze dýchání zjistit
- zraněný masivně krvácí a bez změny jeho polohy nelze krvácení zastavit
- hrozící nebezpečí (např. auto začíná hořet, z havarované cisterny unikají nebezpečné látky)
Jsem sám u nehody, kde je více zraněných, který zraněný má přednost? Třídění zraněných je pevnou součástí postupů složek IZS, kde je využívána metoda START (S – snadná, T – terapie, A – a, R – rychlé, T – třídění) a zranění jsou podle této metody děleni do čtyř skupin. Pro řešení naší situace si z této metody vezmeme to, že se nebudeme věnovat zraněným, kteří:
- nedýchají ani po záklonu hlavy
- jsou při vědomí (mluví s námi) a nemají vnější masivní krvácení
Naopak svoje síly budeme věnovat zraněným, kteří:
- dýchají po záklonu hlavy (přetočíme je do polohy na boku)
- dýchají a mají masivní krvácení (přiložíme tlakový obvaz)
Základní informace pro lektory
Umírání na silnicích je přecházený problém. Kdyby denně spadlo 10 dopravních letadel, svět by posedla panika.
Česká republika je na tom lépe než Nigerie, ovšem v rámci Evropy jsme stále nadprůměrní zabijáci.
Rychlost znamená smrt
Pravděpodobnost, že budou chodci usmrceni při dopravní nehodě, se zvyšuje s rychlostí. Výsledky zkoumání střetů s účastí chodců a osobních automobilů, ukazují, že 90 % chodců přežije náraz s osobním automobilem při rychlosti 30 km/h; zatímco pouze 20 % chodců přežije při rychlosti 50 km/h (viz Graf 4). Čísla také ukazují, že rychlost, při které mají chodci šanci na přežití 50 %, je okolo 40-50 km/h. Právě to je důvodem ke stanovené nejvyšší dovolené rychlosti v obcích 50 km/h. Z toho jednoznačně vyplývá, že se nižší rychlost projevuje na menší vážnosti nehod (INRETS, 2005). Je třeba brát také v potaz, že jsou starší chodci mnohem náchylnější k utrpění závažnějších a smrtelných zraněních než mladší osoby za stejných podmínek, díky jejich nižší fyzické odolnosti. [1]
Židlový model
- Pokud vylezete na běžnou židli a spadnete obličejem na podlahu, je účinek stejný jako při nárazu v automobilu jedoucím rychlostí 15 km/h bez použití bezpečnostního pásu.
- Pro dosažení účinku odpovídajícího nárazu při rychlosti 20 km/h už budete muset naskládat čtyři židle na sebe.
- Při rychlosti 30 km/h už by židlí muselo být osm.
- V rychlosti 50 km/h představuje čelní srážka pro vaše tělo totéž jako pád z třetího poschodí a v rychlosti 70 km/h jako pád z šestého poschodí. Polovina lidí zemře po nárazu při pádu z pátého poschodi
Spočítat si to na energii můžete tady
Reflexní materiály
Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a více než na 10x větší vzdálenost než oblečení modré. Při rychlosti 75km/h potřebuje řidič nejméně 31 metrů (1,5 sekundy) na to, aby si uvědomil nebezpečí a odpovídajícím způsobem zareagoval. Pouze s reflexními materiály je možné uvidět chodce a cyklistu včas!
Moc hezky vidět, jak to bez reflexních materiálů přes volant jedoucího auta vypadá http://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/225551-policejni-auto-smetlo-cyklistku-ve-tme-se-nahle-zjevila-uprostred-silnice.html?ref=boxD
Doporučení o nutnosti vertikálních reflexních pruhů
Neověřené doporučení je umísťovat odrazky DOLŮ, protože světla se klopí směrem k silnici - tj ideální umístění kalhoty, boty. Fotografie to celkem potvrzují. Na cyklistických stránkách se doporučuje trochu jinak, tak nevím --DRobert 9. 2. 2011, 11:21 (UTC)
Alkohol za volantem
Zcela omleté a nesmírně závažné téma - je nutno vždy najít formu, která účastníky osloví
Chtěl jsem být rychle doma ... Článek obsahuje i přepis rozhovoru s dispečerkou - instruktivní je proces upřesňování místa nehody
Další ve videích
Další informace pro zvídavé lektory
Bojový řád jednotek požární ochrany - Metodický list č. 1., kapitola D: http://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/hasici/izs/bojrad/ml_d1.pdf
Bojový řád jednotek požární ochrany - Metodický list č. 2., kapitola D: http://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/hasici/izs/bojrad/ml_d3.pdf
Bojový řád jednotek požární ochrany - Metodický list č. 4., kapitola D: http://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/hasici/izs/bojrad/ml_d4.pdf
Pomůcka velitele JPO: http://prometheus.vsb.cz/materialy/metodikaJPO_novy/KJPO/KJPO071101%20-%20OA.pdf
Historky k výkladu
V úterý 18. ledna 2011 čtrnáctiletá dívka přecházela před půl sedmou ráno po přechodu pro chodce silnici první třídy v obci Rapotice. Při přecházení ji srazil 35letý řidič osobního auta Škoda Felicia. Řidič okamžitě zastavil, vystoupil z vozu a začal dávat dívce první pomoc. Během krátké chvíle však byl sražen dalším osobním vozem Škoda Octavia, přijíždějícím ze stejného směru a řízeném 34letou ženou. Děvče po převozu do nemocnice svým zraněním podlehlo, těžce zraněný řidič byl převezen do brněnské fakultní nemocnice U Svaté Anny.
V úterý 1. března 2011 kolem půl jedné ráno na dálnici D1 na Vysočině zastavil sedmadvacetiletý řidič dodávky u havarovaného auta, které zůstalo stát v pravém jízdním pruhu ve směru na Prahu s úmyslem posádce nabouraného vozu pomoci. Když vystoupil ze svého auta, kolem zřejmě projížděl kamion, který se snažil místo objet. Muž se pravděpodobně lekl a skočil za svodidla. Bohužel přeskočil svodidla v místě, kde se nachází betonový propustek a zřítil se z mostu na polní cestu, která v místě vede pod dálnicí. Při pádu muž utrpěl těžká zranění, která nebyla slučitelná se životem. Posádka havarovaného vozu při své nehodě žádná zranění neutrpěla.
Metodika
Podkladem pro výklad je str. 12 ve skriptech. Na začátku výkladu klademe důraz na vlastní bezpečnost zachránců, tedy na zastavení na bezpečném místě, použití výstražné vesty a označení nehody. Na flipchart namalujeme dopravní nehodu (osobní vozidlo havarované u kraje silnice) a účastníků se ptáme, kde bychom měli zastavit a kam bychom měli postavit výstražný trojúhelník. Pro zdůraznění významu zastavení na bezpečném místě pak nejlépe slouží historka uvedená v úvodu kapitoly.
S využitím interakce s účastníky dále vykládáme správný postup u dopravní nehody. Hloubka výkladu je odvislá od našich časových plánů i od množství dotazů ze strany uchazečů.
Možnou variantou pojetí tématu dopravní nehody, nebo zajímavým oživením výkladu, je i uspořádání malé dopravní nehody přímo v učebně. Namísto automobilu se sedadly nám poslouží vhodně postavené židle, na které usadíme účastníky, představující posádku automobilu, která se stala svědkem dopravní nehody. Dále vtáhneme kladením otázek na správný postup u dopravní nehody do děje a jeho řízení i přihlížející účastníky. Průběh celé situace řídíme my tak, aby se ve výsledku jednalo o demonstraci správného postupu (včetně toho, že si naše posádka obleče reflexní vesty, postaví výstražný trojúhelník apod.), přičemž dle vývoje situace činnost naší posádky sami řídíme či přerušujeme výkladem, popřípadě zodpovídáme související otázky účastníků. Děj celé situace zpravidla ukončíme poté, co naše posádka zajistí místo dopravní nehody.
Zážitkovou část výuky tématu dopravní nehody tvoří v rámci scénáře kurzu zejména simulace dopravní nehody a její rozbor, kde opět nezapomeneme na vyzdvihnutí bezpečnosti (označení místa, použití reflexní vesty a rukavic), včasné volání l. 155 a nevyprošťování normálně dýchajících osob.
K úvodu tématu, k oživení v průběhu, nebo k uvolnění atmosféry na konci výkladu lze dopbře využít některá z videí. Pokud potřebuje atmosféru spíše zvážnit a vyzdvihnout rizika silničního provozu můžeme použít některé z nespočtu videí z britského vzoru české kampaně „Nemyslíš, zaplatíš!”. V průběhu výkladu lze použít reálná videa zachycující opožděné vystřelení airbagu, který zasáhne zasahujícího hasiče, nebo videa požáru vozidel po nehodách během automobilových závodů. K uvolnění atmosféry lze užít některé ze zábavných a vtipných videí vytvořených v rámci kampaní pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
Menší chuť šlapat na plyn (prevence dopravních nehod) je cenným výsledkem kurzu první pomoci.Opakovaně a nenápadně studentům sdělujeme, že rozmlácení v rychlosti nad 100 se první pomocí vyřešit nedá. Speciálně je nutné komentovat historky účastníků, kteří nám s rozkoší popíší jak "strejda vyletěl s autem z dálnice, to vybuchlo a nebejt toho, že byl nepřivázanej, mohlo se mu i něco stát".
Metodické materiály
Úniková hra vytvořená pro sekundu osmiletého gymnázia. Hra volně navazuje na toto záchranářské pexetrio, takže i to se v možná hodí. Autoři: Mimoni zs - spolek pedagogů z Tábora, zabývající se mimo jiné i PP
Videa
Počet hvězdiček naznačuje výukovou použitelnost. Použití videa vyžaduje empatii k prožívání posluchačů, téma je blízké většině lidí a videa jsou velmi expresivní.
http://youtu.be/Chykk1CXmes - výukové, dopravní nehoda včetně zásahu záchr. složek, velmi realistické a drsné ***
http://youtu.be/b1Qj75pbl8o - skutečné, airbag havarovaného automobilu zasáhne hasiče ***
http://youtu.be/d9bC_BU7D2k - skutečné, nehoda, požár automobilu a jeho uhašení ***
http://youtu.be/e57PfDNfhb8 - skutečné, nehoda a požár automobilu **
http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=fvwp&v=ymiF-okrdMg - výukové, nepijte před jízdou alkohol ***
http://www.youtube.com/watch?v=dmHbO_viBIg&feature=endscreen&NR=1 - skutečný a příšerný osud dívky, která přežila popáleniny většiny těla po srážce s opilým řidičem. Jen pro silné povahy - nepoužívejte jako doplněek. Vyvolá diskusi o etice medicíny a spoustě dalších podružností. Základní sdělení: Opilý řidič múže být horší než vrah ***
http://youtu.be/dtlBbsgbPxo - zábavné, klip ÚMAK „Užijte si rychlost až do konce!“ *
http://youtu.be/lDgXPOIyowQ - zábavné, klip propagující bezpečnostní pásy, bez krve *
Poslední výstřel
Myslete na svojí bezpečnost – mrtví nikomu nepomůžete!
A nevyprošťujte, pokud nemusíte!
Autor Filip Štrach