Faktory ovlivňující psychickou náročnost simulací: Porovnání verzí
(dokončeno) |
(→Kolik emocí je v herecké akci?) |
||
(Není zobrazeno 8 mezilehlých verzí od 5 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | ''Autor [[Uživatel:DRobert|Robert Pleskot]]'' | ||
+ | |||
Míru zážitku a tím i riziko simulace lze ovlivňovat jejími charakteristikami. Při tvorbě simulace a jejím zařazování do programu je nutno "nadávkovat" její '''emoční i odbornou''' náročnost | Míru zážitku a tím i riziko simulace lze ovlivňovat jejími charakteristikami. Při tvorbě simulace a jejím zařazování do programu je nutno "nadávkovat" její '''emoční i odbornou''' náročnost | ||
+ | == Zvyšování náročnosti zážitku z hlediska studenta == | ||
+ | |||
+ | 1:1 simulující spolustudent, minimální očekávaná akce zachránce (například má zachytit vrávorajícího omdlévajícího) | ||
+ | |||
+ | 1-3:2 simulující spolustudenti, různé stavy z hlediska závažnosti | ||
+ | |||
+ | 1:1 simulující lektor s výraznější hereckou akcí, přechod z vědomí do bezvědomí | ||
+ | |||
+ | 1:1 simulující externista | ||
+ | |||
+ | Skupina:více externích simulantů | ||
+ | |||
+ | Skupina:více externích simulantů nespolupracující se zachránci (agrese, poruchy chování) | ||
+ | |||
+ | Obecně lze doporučit nepoužívat posledních "stupňů" náročnosti u nepřipravených laiků. | ||
+ | Samostatnou kategorií je "skrytá kamera" tj. nahraná situace u neinformovaného záchranáře. Považujeme ji za neetickou, bez pedagogického přínosu. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Neovlivnitelné lektorem == | ||
+ | Motivace studenta, se kterou k výuce přistupuje. Paradoxně je ohrožen více motivovaný a mnohem méně lhostejný student. Formální přístup ke školení BOZP je nejlepší prevencí psychických poranění. | ||
+ | |||
+ | Osobnost studenta, jeho předchozí zážitky, vztah ke konkrétnímu tématu simulace | ||
+ | |||
+ | == Ovlivňované lektorem == | ||
=== Kdo simuluje? === | === Kdo simuluje? === | ||
− | + | V následujícím pořadí stoupá náročnost. Především je to otázkou věrohodné herecké akce, plánované změny stavu v průběhu děje a modifikaci scénáře podle činnosti zachránce. Lektor nebo zkušený figurant může dát kvalitnější osobní cílenou zpětnou vazbu. | |
# spolustudent | # spolustudent | ||
Řádek 12: | Řádek 38: | ||
=== Kolik studentů zachraňuje? === | === Kolik studentů zachraňuje? === | ||
+ | '''Největším přínosem pro realističnost situace je pouze jeden až dva.''' Tři a více většinou vedou k rozdělení scény, nebo dokonce k nečinnosti části skupiny. Rozdělení scény je přijatelné v případě více figurantů, ale rozbor komplikované situace nemůže postihnout všechny interakce mezi jednotlivými zachránci a figuranty. Některé dovednosti (hlavně manipulace s pacientem s možným poraněním páteře) vyžadují větší skupinu. | ||
− | + | Větší skupina zachránců musí používat týmové spolupráce, řízení. Je nutné zvážit, zda týmová spolupráce je cílem kurzu. Naprostá většina laiků v praxi v týmu pracovat nebude, v případě zdravotní události budou koordinovat méně vycvičené náhodné spoluzachránce. | |
− | |||
− | |||
=== Kolik je figurantů? === | === Kolik je figurantů? === | ||
− | + | S vyšším počtem figurantů stoupá vždy emoční náročnost, minimálně kvůli nepřehlednosti celé scény. Pokud je méně zachránců než figurantů je zapotřebí určit priority a případně i třídit. Problematika třídění (rozhodnutí,komu se věnovat a komu ne) je vysoce náročná a stresuje i profesionály. | |
− | === Kolik času stráví student nečinností v potenciálně | + | === Kolik času stráví student nečinností v potenciálně stresové situaci? === |
− | Například čekání 10 min do příjezdu "záchranky" u nereagujícího pacienta | + | Například čekání 10 min do příjezdu "záchranky" u nereagujícího pacienta je hodnoceno jako vysoce stresující. |
=== Jak je realistické maskování? === | === Jak je realistické maskování? === | ||
− | Použití profesionálních maskérů má svoje pro i proti | + | Použití profesionálních maskérů má svoje pro i proti. Herecká akce je často účinnější než hodinové maskování "vyteklého oka". Přehnané množství "krve a střev" některé zachránce rozhodí a jiným bude k smíchu. Návyk na realisticky zpodobňované násilí v médiích může u některých jedinců vyvolat nereálný "televizní" pocit. |
=== Kolik emocí je v herecké akci? === | === Kolik emocí je v herecké akci? === | ||
− | Je v scénáři plánována agrese vůči zachráncům, opilost, výrazná změna chování?. Výrazná herecká akce simulantů (bolest, utrpení, opilost, agrese, akutní | + | Je v scénáři plánována agrese vůči zachráncům, opilost, výrazná změna chování?. Výrazná herecká akce simulantů (bolest, utrpení, opilost, agrese, akutní stresová reakce) vždy zvyšuje náročnost simulace. |
− | :Přesvědčivý herecký projev | + | |
− | :Agrese | + | :Přesvědčivý herecký projev zvyšuje vysoce náročnost simulace |
− | + | :Staří lidé, děti vzbuzují vysokou účast a použití jakožto figurantů je nutno zvážit i z hlediska jejich vlastní psychické bezpečnosti | |
+ | :Agrese se může vymknout kontrole, figurant si roli "užívá" bez ohledu na stresovaného záchranáře | ||
=== Jak hraniční téma se otevírá? === | === Jak hraniční téma se otevírá? === | ||
− | Obecně citlivá hraniční témata (smrt, devastující poranění, rodič-dítě, partnerský vztah) mohou být různě tíživá pro každého jednotlivce. Je lépe je dávkovat opatrně a být připraven ke krizové intervenci. | + | Obecně citlivá hraniční témata (smrt, devastující poranění, rodič-dítě, partnerský vztah) mohou být různě tíživá pro každého jednotlivce. Je lépe je dávkovat opatrně a být připraven ke krizové intervenci. Více viz [[Rizika zážitku]] |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Zážitková pedagogika]] |
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:2013]] |
Aktuální verze z 17. 12. 2018, 11:29
Autor Robert Pleskot
Míru zážitku a tím i riziko simulace lze ovlivňovat jejími charakteristikami. Při tvorbě simulace a jejím zařazování do programu je nutno "nadávkovat" její emoční i odbornou náročnost
Obsah
[skrýt]Zvyšování náročnosti zážitku z hlediska studenta
1:1 simulující spolustudent, minimální očekávaná akce zachránce (například má zachytit vrávorajícího omdlévajícího)
1-3:2 simulující spolustudenti, různé stavy z hlediska závažnosti
1:1 simulující lektor s výraznější hereckou akcí, přechod z vědomí do bezvědomí
1:1 simulující externista
Skupina:více externích simulantů
Skupina:více externích simulantů nespolupracující se zachránci (agrese, poruchy chování)
Obecně lze doporučit nepoužívat posledních "stupňů" náročnosti u nepřipravených laiků. Samostatnou kategorií je "skrytá kamera" tj. nahraná situace u neinformovaného záchranáře. Považujeme ji za neetickou, bez pedagogického přínosu.
Neovlivnitelné lektorem
Motivace studenta, se kterou k výuce přistupuje. Paradoxně je ohrožen více motivovaný a mnohem méně lhostejný student. Formální přístup ke školení BOZP je nejlepší prevencí psychických poranění.
Osobnost studenta, jeho předchozí zážitky, vztah ke konkrétnímu tématu simulace
Ovlivňované lektorem
Kdo simuluje?
V následujícím pořadí stoupá náročnost. Především je to otázkou věrohodné herecké akce, plánované změny stavu v průběhu děje a modifikaci scénáře podle činnosti zachránce. Lektor nebo zkušený figurant může dát kvalitnější osobní cílenou zpětnou vazbu.
- spolustudent
- lektor
- externista
- externí lektor
Kolik studentů zachraňuje?
Největším přínosem pro realističnost situace je pouze jeden až dva. Tři a více většinou vedou k rozdělení scény, nebo dokonce k nečinnosti části skupiny. Rozdělení scény je přijatelné v případě více figurantů, ale rozbor komplikované situace nemůže postihnout všechny interakce mezi jednotlivými zachránci a figuranty. Některé dovednosti (hlavně manipulace s pacientem s možným poraněním páteře) vyžadují větší skupinu.
Větší skupina zachránců musí používat týmové spolupráce, řízení. Je nutné zvážit, zda týmová spolupráce je cílem kurzu. Naprostá většina laiků v praxi v týmu pracovat nebude, v případě zdravotní události budou koordinovat méně vycvičené náhodné spoluzachránce.
Kolik je figurantů?
S vyšším počtem figurantů stoupá vždy emoční náročnost, minimálně kvůli nepřehlednosti celé scény. Pokud je méně zachránců než figurantů je zapotřebí určit priority a případně i třídit. Problematika třídění (rozhodnutí,komu se věnovat a komu ne) je vysoce náročná a stresuje i profesionály.
Kolik času stráví student nečinností v potenciálně stresové situaci?
Například čekání 10 min do příjezdu "záchranky" u nereagujícího pacienta je hodnoceno jako vysoce stresující.
Jak je realistické maskování?
Použití profesionálních maskérů má svoje pro i proti. Herecká akce je často účinnější než hodinové maskování "vyteklého oka". Přehnané množství "krve a střev" některé zachránce rozhodí a jiným bude k smíchu. Návyk na realisticky zpodobňované násilí v médiích může u některých jedinců vyvolat nereálný "televizní" pocit.
Kolik emocí je v herecké akci?
Je v scénáři plánována agrese vůči zachráncům, opilost, výrazná změna chování?. Výrazná herecká akce simulantů (bolest, utrpení, opilost, agrese, akutní stresová reakce) vždy zvyšuje náročnost simulace.
- Přesvědčivý herecký projev zvyšuje vysoce náročnost simulace
- Staří lidé, děti vzbuzují vysokou účast a použití jakožto figurantů je nutno zvážit i z hlediska jejich vlastní psychické bezpečnosti
- Agrese se může vymknout kontrole, figurant si roli "užívá" bez ohledu na stresovaného záchranáře
Jak hraniční téma se otevírá?
Obecně citlivá hraniční témata (smrt, devastující poranění, rodič-dítě, partnerský vztah) mohou být různě tíživá pro každého jednotlivce. Je lépe je dávkovat opatrně a být připraven ke krizové intervenci. Více viz Rizika zážitku