Resuscitace dítěte: Porovnání verzí

Z Metodika ZDrSEM
Přejít na: navigace, hledání
m
(přenos z intrawiki na metodiku 2. POKUS)
Řádek 1: Řádek 1:
Lokalizováno na http://metodika.zdrsem.cz/index.php?title=Resuscitace_d%C3%ADt%C4%9Bte
 
----
 
Resuscitace dítěte
 
  
  
Řádek 38: Řádek 35:
  
  
'''Dítě dýchá normálně'''
+
Dítě dýchá normálně
 +
 
 
*Má růžovou barvu
 
*Má růžovou barvu
 
*Nadechne se nejméně 2-3x/10 sekund (počet dechů za minutu: novorozenec 30-40, kojenec 20-30, starší dítě kolem 16)
 
*Nadechne se nejméně 2-3x/10 sekund (počet dechů za minutu: novorozenec 30-40, kojenec 20-30, starší dítě kolem 16)
Řádek 46: Řádek 44:
  
  
'''Dítě nedýchá normálně'''
+
Dítě nedýchá normálně
 +
 
 
*Dýchání nedostatečné
 
*Dýchání nedostatečné
 
*Rychlé povrchní, pomalé lapavé/kapří až vymizelé dechy
 
*Rychlé povrchní, pomalé lapavé/kapří až vymizelé dechy
Řádek 52: Řádek 51:
 
*Není zřejmý dechový proud (vidět, slyšet, cítit
 
*Není zřejmý dechový proud (vidět, slyšet, cítit
 
*Je zřejmá překážka v dýchacích cestách (tichý nedostatečný kašel, sípání, lapání po dechu – viz kapitola překážka v DC).
 
*Je zřejmá překážka v dýchacích cestách (tichý nedostatečný kašel, sípání, lapání po dechu – viz kapitola překážka v DC).
 +
  
 
Pozor! '''Při jakékoliv pochybnosti o dechu dítěte (nedýchá normálně), raději do dítěte vdechneme!'''
 
Pozor! '''Při jakékoliv pochybnosti o dechu dítěte (nedýchá normálně), raději do dítěte vdechneme!'''
  
  
Oběh:
+
'''Jak moznám, zda je srdeční oběh dítěte v pořádku?'''
Dostatečný oběh = růžová barva, křik, pohyby, reakce na podněty.
+
Nedostatečný oběh = barva bílá, modrošedá, nekřičí, nehýbe se, nedýchá.
+
 
Puls nezjišťujeme je to zdržení. (nedýchá = netepe, dýchá = tepe).  
+
Dostatečný oběh
Kdo nereaguje na bolest a nedýchá normálně, potřebuje resuscitaci.
+
 
 +
*Růžová barva
 +
*Křik
 +
*Pohyby
 +
*Reakce na podněty
 +
 
 +
 
 +
Nedostatečný oběh
 +
 
 +
*Barva bílá, modrošedá
 +
*Nekřičí
 +
*Nehýbe se
 +
*Nedýchá
 +
 
 +
'''Puls nezjišťujeme je to zdržení.''' (nedýchá = netepe, dýchá = tepe).  
 +
'''Kdo nereaguje na bolest a nedýchá normálně, potřebuje resuscitaci.'''
 
   
 
   
Co s tím – postup u bezvědomí, resuscitace
 
Důrazné oslovení.
 
Dotyk, zatřesení, bolestivý podnět – štípnutí na vnitřní stranu paží či stehen.
 
Křikem přivoláme pomoc (event. druhý člověk volá 155).
 
  
Nereaguje?
+
'''Postup u bezvědomí, resuscitace'''
Kontrola dutiny ústní (jídlo, zvratky, cizí těleso).
+
 
Zprůchodnění dýchacích cest – mírným záklonem hlavy a vytažením bradičky vzhůru.
+
 
Kontrola dechu – zdvíhání hrudníčku, dechový proud viz. výše.
+
*Důrazné oslovení.
 +
*Dotyk, zatřesení, bolestivý podnět – štípnutí na vnitřní stranu paží či stehen.
 +
*Křikem přivoláme pomoc (event. druhý člověk volá 155).
 +
 
 +
'''Nereaguje?'''
 +
*Kontrola dutiny ústní (jídlo, zvratky, cizí těleso).
 +
*Zprůchodnění dýchacích cest – mírným záklonem hlavy a vytažením bradičky vzhůru.
 +
*Kontrola dechu – zdvíhání hrudníčku, dechový proud viz. výše.
 +
 
 +
'''Nedýchá normálně?'''
 +
*5 záchranných umělých vdechů.
 +
 
 +
'''Stále nereaguje? – Resuscitace!'''
 +
*30 stlačení hrudníku.
 +
*2 umělé vdechy
 +
*Dále resuscitace v poměru 30 stlačení : 2 vdechy
 +
 
 +
 
 +
'''Instrukce k umělému dýchání:'''
 +
 
 +
'''Dítě do 1 roku:'''
 +
*Ústy obemkneme nos i ústa dítěte.
 +
*Vdechneme malý objem vzduchu (zhruba obsah nafouknutých tváří).
 +
*Kontrolujeme zda se zdvíhá hrudník.
 +
 
 +
'''Dítě nad 1 rok:'''
 +
*Dvěma prsty ucpeme nos a ústy obemkneme ústa dítěte.
 +
*Vdechneme přiměřený objem vzduchu dle konstituce a věku dítěte za současné kontroly zdvíhání hrudníku.
 +
 
  
Nedýchá normálně?
+
Pozor! '''Nejde-li vzduch dovnitř, může být překážka v dýchacích cestách''' – ještě jednou zakloníme hlavu a vytáhneme bradičku a opět se pokusíme o vdechy (prudší) do max. 5 vdechů, pak následuje stlačování hrudníku.
5 záchranných umělých vdechů.
 
  
Stále nereaguje? – Resuscitace!
 
30 stlačení hrudníku.
 
2 umělé vdechy
 
Dále resuscitace v poměru 30 stlačení : 2 vdechy
 
  
Instrukce k umělému dýchání:
 
Dítě do 1 roku:
 
Ústy obemkneme nos i ústa dítěte.
 
Vdechneme malý objem vzduchu (zhruba obsah nafouknutých tváří).
 
Kontrolujeme zda se zdvíhá hrudník.
 
Dítě nad 1 rok:
 
Dvěma prsty ucpeme nos a ústy obemkneme ústa dítěte.
 
Vdechneme přiměřený objem vzduchu dle konstituce a věku dítěte za současné kontroly zdvíhání hrudníku.
 
  
Pozor!
+
'''Instrukce ke stlačování hrudníku:'''
Nejde-li vzduch dovnitř, může být překážka v dýchacích cestách – ještě jednou zakloníme hlavu a vytáhneme bradičku a opět se pokusíme o vdechy (prudší) do max. 5 vdechů, pak následuje stlačování hrudníku.
+
 
 +
 
 +
*Dítě položíme na tvrdou podložku.
 +
*Stlačujeme uprostřed hrudníku na hrudní kosti, mezi bradavkami.
 +
*Důležitá je dostatečná hloubka stlačení (1/3 předozadního průměru hrudníku), správné místo a správná rychlost stlačování (100 zmáčknutí/min.,u kojence cca 2x/sek.).
 +
 
 +
'''Dítě do 1 roku:'''
 +
*Stlačujeme dvěma prsty – ukazovák, prostředník jedné ruky nebo dvěma palci - oběma rukama obemkneme hrudníček dítěte a stlačujeme palci proti prstům.  
 +
*Hloubka stlačení je cca 1-2 cm.
  
Instrukce ke stlačování hrudníku:
+
'''Dítě nad 1 rok:'''
Dítě položíme na tvrdou podložku.
+
*Stlačujeme hranou dlaně jedné ruky nebo oběma rukama dle konstituce dítěte (lokty jsou propnuty).
Stlačujeme uprostřed hrudníku na hrudní kosti, mezi bradavkami.
 
Důležitá je dostatečná hloubka stlačení (1/3 předozadního průměru hrudníku), správné místo a správná rychlost stlačování (100 zmáčknutí/min.,u kojence cca 2x/sek.).
 
  
Dítě do 1 roku:
 
Stlačujeme dvěma prsty – ukazovák, prostředník jedné ruky nebo dvěma palci - oběma rukama obemkneme hrudníček dítěte a stlačujeme palci proti prstům.
 
Hloubka stlačení je cca 1-2 cm.
 
Dítě nad 1 rok:
 
Stlačujeme hranou dlaně jedné ruky nebo oběma rukama dle konstituce dítěte (lokty jsou propnuty).
 
  
 
Poměr stlačení:vdechy je 30:2
 
Poměr stlačení:vdechy je 30:2
 +
 
1 zachránce: cyklus 30 stlačení : 2 vdechy opakujeme po dobu 1 min (cca 3 cykly), pak voláme 155 a pokračujeme v resuscitaci v poměru 30:2.
 
1 zachránce: cyklus 30 stlačení : 2 vdechy opakujeme po dobu 1 min (cca 3 cykly), pak voláme 155 a pokračujeme v resuscitaci v poměru 30:2.
 
2 zachránci: jeden volá 155, druhý zahajuje resuscitaci a dále oba společně resuscitují  v poměru 15 stlačení : 2 vdechy.
 
2 zachránci: jeden volá 155, druhý zahajuje resuscitaci a dále oba společně resuscitují  v poměru 15 stlačení : 2 vdechy.
 +
  
 
Pozor!
 
Pozor!
Resuscitaci je nutné zahájit okamžitě po zjištění, že dítě nedýchá normálně.  
+
*'''Resuscitaci je nutné zahájit okamžitě po zjištění, že dítě nedýchá normálně.  
Resuscitaci pokud možno nepřerušujeme!
+
*Resuscitaci pokud možno nepřerušujeme!
Resuscitaci ukončujeme, když se začíná dítě účinně bránit – grimasuje, odstrkává nás, kašle, začíná dýchat normálně…jinak resuscitujeme, dokud nás někdo/lékař nevystřídá.
+
*Resuscitaci ukončujeme, když se začíná dítě účinně bránit''' – grimasuje, odstrkává nás, kašle, začíná dýchat normálně…jinak resuscitujeme, dokud nás někdo/lékař nevystřídá.
  
Schéma postupu u bezvědomí:
 
  
Oslovení – dotyk, zatřesení - bolestivý podnět – křikem přivoláme pomoc - kontrola dutiny ústní - mírný záklon hlavy (předsunutí čelisti) – kontrola dechu (cca 10 sek.) – 5 umělých vdechů – 30 stlačení hrudníku – 2 vdechy – 30 stlačení (celkem 3 cykly vdech:stlačení) – voláme 155 – pokračujeme v poměru 2:30 dokud nás někdo nevystřídá.
+
'''Schéma postupu u bezvědomí:'''
 +
 
 +
 
 +
Oslovení – dotyk, zatřesení - bolestivý podnět – křikem přivoláme pomoc - kontrola dutiny ústní - mírný záklon hlavy (předsunutí čelisti) – kontrola dechu (cca 10 sek.) – 5 umělých vdechů – 30 stlačení hrudníku – 2 vdechy – 30 stlačení (celkem 3 cykly vdech:stlačení) – voláme 155 – pokračujeme v poměru 30:2 dokud nás někdo nevystřídá.
  
  
 
== Podklady pro odpovědi na dotazy studentů ==
 
== Podklady pro odpovědi na dotazy studentů ==
 +
  
 
Dítě = 0-15 let (0-28 dnů = novorozenec, 28 dnů – 1 rok = kojenec). Z hlediska zjednodušení je postup při resuscitaci odlišný u novorozence – (postup není v těchto materiálech popsán, protože se s ním laik prakticky nesetká), postup u kojence (do 1 roku) a u dítěte (nad 1 rok). Vzhledem k veliké rozměrové variabilitě dětí od 1 do 15 let, je třeba přizpůsobit sílu vdechu i stlačení velikosti a konstituci dítěte. Dítě není zmenšený dospělý.
 
Dítě = 0-15 let (0-28 dnů = novorozenec, 28 dnů – 1 rok = kojenec). Z hlediska zjednodušení je postup při resuscitaci odlišný u novorozence – (postup není v těchto materiálech popsán, protože se s ním laik prakticky nesetká), postup u kojence (do 1 roku) a u dítěte (nad 1 rok). Vzhledem k veliké rozměrové variabilitě dětí od 1 do 15 let, je třeba přizpůsobit sílu vdechu i stlačení velikosti a konstituci dítěte. Dítě není zmenšený dospělý.
 +
  
 
Významné odlišnosti od resuscitace dospělých:
 
Významné odlišnosti od resuscitace dospělých:
 
Příčina zástavy srdce u dětí je, že se předtím dusí (vdechnutí cizího tělesa, infekce dýchacích cest, alergie, úraz…). Srdce je téměř vždy naprosto zdravé, mladé a hlavní problém je nedostatek kyslíku. Proto resuscitaci dítěte zahajujeme 5 umělými vdechy a resuscitujeme 1 minutu před tím, než zavoláme 155, protože se může stát, že se nám podaří tímto úvodem dítě rozdýchat, probrat, zrušit vlastně příčinu dušení. Více http://wiki.zdrsem.cz/wiki/MUDroviny – první minuta resuscitace.
 
Příčina zástavy srdce u dětí je, že se předtím dusí (vdechnutí cizího tělesa, infekce dýchacích cest, alergie, úraz…). Srdce je téměř vždy naprosto zdravé, mladé a hlavní problém je nedostatek kyslíku. Proto resuscitaci dítěte zahajujeme 5 umělými vdechy a resuscitujeme 1 minutu před tím, než zavoláme 155, protože se může stát, že se nám podaří tímto úvodem dítě rozdýchat, probrat, zrušit vlastně příčinu dušení. Více http://wiki.zdrsem.cz/wiki/MUDroviny – první minuta resuscitace.
 
Další odlišnosti platí hlavně pro kojence do 1 roku – bolestivý podnět provádíme štípnutím na vnitřní stranu paže – ne tlačením za uši (měkká hlavička) a záklon hlavy neprovádíme z důvodu možného poškození krční páteře a měkkosti a poddajnosti dýchací trubice – přílišným záklonem se může ucpat. Hlavičku dáváme do roviny a dýchací cesty zprůchodňujeme zdvihnutím bradičky 2 prsty směrem nahoru.
 
Další odlišnosti platí hlavně pro kojence do 1 roku – bolestivý podnět provádíme štípnutím na vnitřní stranu paže – ne tlačením za uši (měkká hlavička) a záklon hlavy neprovádíme z důvodu možného poškození krční páteře a měkkosti a poddajnosti dýchací trubice – přílišným záklonem se může ucpat. Hlavičku dáváme do roviny a dýchací cesty zprůchodňujeme zdvihnutím bradičky 2 prsty směrem nahoru.
 +
  
 
Lapavé dechy (pomalé cca 1 dech/10 sek., obvykle doprovázené mručením, u dětí je výrazné i zatahování kůže v oblasti nad klíčními kostmi a prsní kostí) nejsou dostatečné, nedochází při nich k dodávce kyslíku do plic. V přítomnosti lapavých dechů vždy resuscitujeme.
 
Lapavé dechy (pomalé cca 1 dech/10 sek., obvykle doprovázené mručením, u dětí je výrazné i zatahování kůže v oblasti nad klíčními kostmi a prsní kostí) nejsou dostatečné, nedochází při nich k dodávce kyslíku do plic. V přítomnosti lapavých dechů vždy resuscitujeme.
 +
  
 
Můžu dítěti resuscitací ublížit?  
 
Můžu dítěti resuscitací ublížit?  
 
Dítě, které potřebuje resuscitaci je v tu chvíli mrtvé a nelze mu víc ublížit, resuscitací mu vždy pomáháme! Ano, po resuscitaci bývají občas poranění nejčastěji v oblasti hrudníku (žebra, plíce, prsní kost).
 
Dítě, které potřebuje resuscitaci je v tu chvíli mrtvé a nelze mu víc ublížit, resuscitací mu vždy pomáháme! Ano, po resuscitaci bývají občas poranění nejčastěji v oblasti hrudníku (žebra, plíce, prsní kost).
 +
  
 
Jak poznám, kolik do dítěte vdechnout? Neroztrhnu ho?
 
Jak poznám, kolik do dítěte vdechnout? Neroztrhnu ho?
 
Objem vdechu by měl být cca 10 ml/kg váhy dítěte, což je v podmínkách BLS nezměřitelné a neuhlídatelné.  Obecně lze říci, že se řídíme konstitucí dítěte, zdvíháním hrudníku/bříška, vdech by měl jít lehce, pokud začíná vzrůstat odpor (protitlak) v dýchacích cestách dítěte, je to náš pomyslný strop. Vždy je potřeba se hlídat, abychom do dítěte vdechovali méně, než je náš dechový objem.
 
Objem vdechu by měl být cca 10 ml/kg váhy dítěte, což je v podmínkách BLS nezměřitelné a neuhlídatelné.  Obecně lze říci, že se řídíme konstitucí dítěte, zdvíháním hrudníku/bříška, vdech by měl jít lehce, pokud začíná vzrůstat odpor (protitlak) v dýchacích cestách dítěte, je to náš pomyslný strop. Vždy je potřeba se hlídat, abychom do dítěte vdechovali méně, než je náš dechový objem.
 +
  
 
Musím držet hlavičku v záklonu, když stlačuji hrudník?
 
Musím držet hlavičku v záklonu, když stlačuji hrudník?
 
Ne, při masáži stejně dítě nedýchá, hlavičku mírně zakláníme před umělým vdechem.
 
Ne, při masáži stejně dítě nedýchá, hlavičku mírně zakláníme před umělým vdechem.
 +
  
 
Musíme volat ZZS, když se dítě probere z bezvědomí/po resuscitaci?
 
Musíme volat ZZS, když se dítě probere z bezvědomí/po resuscitaci?
Řádek 149: Řádek 187:
 
Ke zopakování resuscitace lze použít mikrosimulaci „Dusí se ti dítě!“. Lektor vloží resuscitační figurínu účastníkovi do rukou se slovy: „při jídle náhle začalo kašlat, dáví, sípe, dusí se…“, účastník zpravidla reaguje vypuzovacími údery mezi lopatky. Lektor pokračuje:…“přestává kašlat, modrá, upadá do bezvědomí, je hadrovité…“, účastník zahajuje resuscitaci umělými vdechy, pokračuje 3 cykly resuscitace, volá fiktivně 155 a vrací se k resuscitaci. Mikrosimulaci ukončuje lektor. Tuto mikrosimulaci lze provádět paralelně podle počtu resuscitačních mimin. 1 lektor zpravidla uhlídá max. 2 resuscitace.
 
Ke zopakování resuscitace lze použít mikrosimulaci „Dusí se ti dítě!“. Lektor vloží resuscitační figurínu účastníkovi do rukou se slovy: „při jídle náhle začalo kašlat, dáví, sípe, dusí se…“, účastník zpravidla reaguje vypuzovacími údery mezi lopatky. Lektor pokračuje:…“přestává kašlat, modrá, upadá do bezvědomí, je hadrovité…“, účastník zahajuje resuscitaci umělými vdechy, pokračuje 3 cykly resuscitace, volá fiktivně 155 a vrací se k resuscitaci. Mikrosimulaci ukončuje lektor. Tuto mikrosimulaci lze provádět paralelně podle počtu resuscitačních mimin. 1 lektor zpravidla uhlídá max. 2 resuscitace.
  
[[Kategorie:Témata]]
 
  
 +
[http://wiki.zdrsem.cz/wiki/Resuscitace_d%C3%ADt%C4%9Bte ZPĚT NA INTRAWIKI]
 
''Autor Hanka Středová''
 
''Autor Hanka Středová''
 +
 +
[[Kategorie:Témata]]

Verze z 6. 1. 2012, 15:21


Souhrn

Pokud je dítě v bezvědomí tj. nereaguje (není v kontaktu očima, nekřičí/nemluví, nereaguje na oslovení, zatřesení, nehýbe se – je hadrovité), vždy zprůchodníme dýchací cesty (v poloze na zádech vytáhneme bradičku nahoru/mírně zakloníme hlavičku), zkontrolujeme, zda dýchá normálně (zdvíhá se hrudník/bříško, normální frekvence, růžová barva obličeje, bez sípavých, chroptivých zvuků). Pokud dítě nedýchá normálně nebo si tím nejsme jisti, dáme 5 záchranných umělých vdechů. Jestli stále nereaguje začneme resuscitovat (30 stlačení hrudníku : 2 umělé vdechy). Po 1 minutě resuscitace (cca 3 cykly 30:2) voláme 155.


Dramaturgická poznámka pro lektora

Obvykle toto téma vykládáme v návaznosti na resuscitaci dospělých, takže cílem výkladu je zdůraznit odlišnosti a samozřejmě ideálně umožnit praktický nácvik. Pokud není k dispozici dostatek resuscitačních mimin-figurín, může toto téma, respektive nácvik resuscitace trvat hodně dlouho a je na zvážení, kolik prostoru mu můžeme a chceme věnovat.

Výklad pro studenty

Nejčastější příčina zástavy srdeční u dětí je dušení. Např. překážka v dýchacích cestách (cizí těleso, hlen/hnis), otok dýchacích cest (těžká alergická reakce, zánět, tonutí) a mnoho dalších. To znamená, že dítě se nejdřív dusí, přestává reagovat, upadá do bezvědomí, srdce mu zpomaluje, až se zastaví. Občas se může stát, že úvodních 5 záchranných vdechů může přímo odstranit/zrušit příčinu dušení a tím podpořit/obnovit činnost srdce.


Pro zjištění stavu dítěte se hodnotí jeho vědomí, zda dýchá normálně a zda nekrvácí.


Vědomí (BOReC):

  • Bdělé - dítě mluví, křičí, dýchá, hýbe se a fixuje očima.
  • Oslovitelné – je spavé, ale reaguje na oslovení, zvuk, zatřesení
  • Reaguje na bolest – štípnutí na vnitřní straně paže (POZOR! Už hrozí zástava dýchání!).
  • Jako Cep - „hadrové“ dítě, bez reakce (POZOR! Zpravidla zástava dýchání!).


Pozor! Porucha vědomí + poloha na zádech = riziko zapadnutí jazyka (ucpání dýchacích cest). Pokud dítě nekřičí, nemluví a nereaguje na oslovení či zvuk (bez doteku, zatřesení) je třeba neustále kontrolovat dýchání!


Jak poznám, že dítě dýchá normálně?:


Dítě dýchá normálně

  • Má růžovou barvu
  • Nadechne se nejméně 2-3x/10 sekund (počet dechů za minutu: novorozenec 30-40, kojenec 20-30, starší dítě kolem 16)
  • Dech je tichý
  • Jsou vidět dýchací pohyby (zvedá se hrudník a bříško)
  • Je slyšet a cítit dechový proud na tváři.


Dítě nedýchá normálně

  • Dýchání nedostatečné
  • Rychlé povrchní, pomalé lapavé/kapří až vymizelé dechy
  • Barva kůže je modrošedá
  • Není zřejmý dechový proud (vidět, slyšet, cítit
  • Je zřejmá překážka v dýchacích cestách (tichý nedostatečný kašel, sípání, lapání po dechu – viz kapitola překážka v DC).


Pozor! Při jakékoliv pochybnosti o dechu dítěte (nedýchá normálně), raději do dítěte vdechneme!


Jak moznám, zda je srdeční oběh dítěte v pořádku?


Dostatečný oběh

  • Růžová barva
  • Křik
  • Pohyby
  • Reakce na podněty


Nedostatečný oběh

  • Barva bílá, modrošedá
  • Nekřičí
  • Nehýbe se
  • Nedýchá

Puls nezjišťujeme je to zdržení. (nedýchá = netepe, dýchá = tepe). Kdo nereaguje na bolest a nedýchá normálně, potřebuje resuscitaci.


Postup u bezvědomí, resuscitace


  • Důrazné oslovení.
  • Dotyk, zatřesení, bolestivý podnět – štípnutí na vnitřní stranu paží či stehen.
  • Křikem přivoláme pomoc (event. druhý člověk volá 155).

Nereaguje?

  • Kontrola dutiny ústní (jídlo, zvratky, cizí těleso).
  • Zprůchodnění dýchacích cest – mírným záklonem hlavy a vytažením bradičky vzhůru.
  • Kontrola dechu – zdvíhání hrudníčku, dechový proud viz. výše.

Nedýchá normálně?

  • 5 záchranných umělých vdechů.

Stále nereaguje? – Resuscitace!

  • 30 stlačení hrudníku.
  • 2 umělé vdechy
  • Dále resuscitace v poměru 30 stlačení : 2 vdechy


Instrukce k umělému dýchání:

Dítě do 1 roku:

  • Ústy obemkneme nos i ústa dítěte.
  • Vdechneme malý objem vzduchu (zhruba obsah nafouknutých tváří).
  • Kontrolujeme zda se zdvíhá hrudník.

Dítě nad 1 rok:

  • Dvěma prsty ucpeme nos a ústy obemkneme ústa dítěte.
  • Vdechneme přiměřený objem vzduchu dle konstituce a věku dítěte za současné kontroly zdvíhání hrudníku.


Pozor! Nejde-li vzduch dovnitř, může být překážka v dýchacích cestách – ještě jednou zakloníme hlavu a vytáhneme bradičku a opět se pokusíme o vdechy (prudší) do max. 5 vdechů, pak následuje stlačování hrudníku.


Instrukce ke stlačování hrudníku:


  • Dítě položíme na tvrdou podložku.
  • Stlačujeme uprostřed hrudníku na hrudní kosti, mezi bradavkami.
  • Důležitá je dostatečná hloubka stlačení (1/3 předozadního průměru hrudníku), správné místo a správná rychlost stlačování (100 zmáčknutí/min.,u kojence cca 2x/sek.).

Dítě do 1 roku:

  • Stlačujeme dvěma prsty – ukazovák, prostředník jedné ruky nebo dvěma palci - oběma rukama obemkneme hrudníček dítěte a stlačujeme palci proti prstům.
  • Hloubka stlačení je cca 1-2 cm.

Dítě nad 1 rok:

  • Stlačujeme hranou dlaně jedné ruky nebo oběma rukama dle konstituce dítěte (lokty jsou propnuty).


Poměr stlačení:vdechy je 30:2

1 zachránce: cyklus 30 stlačení : 2 vdechy opakujeme po dobu 1 min (cca 3 cykly), pak voláme 155 a pokračujeme v resuscitaci v poměru 30:2. 2 zachránci: jeden volá 155, druhý zahajuje resuscitaci a dále oba společně resuscitují v poměru 15 stlačení : 2 vdechy.


Pozor!

  • Resuscitaci je nutné zahájit okamžitě po zjištění, že dítě nedýchá normálně.
  • Resuscitaci pokud možno nepřerušujeme!
  • Resuscitaci ukončujeme, když se začíná dítě účinně bránit – grimasuje, odstrkává nás, kašle, začíná dýchat normálně…jinak resuscitujeme, dokud nás někdo/lékař nevystřídá.


Schéma postupu u bezvědomí:


Oslovení – dotyk, zatřesení - bolestivý podnět – křikem přivoláme pomoc - kontrola dutiny ústní - mírný záklon hlavy (předsunutí čelisti) – kontrola dechu (cca 10 sek.) – 5 umělých vdechů – 30 stlačení hrudníku – 2 vdechy – 30 stlačení (celkem 3 cykly vdech:stlačení) – voláme 155 – pokračujeme v poměru 30:2 dokud nás někdo nevystřídá.


Podklady pro odpovědi na dotazy studentů

Dítě = 0-15 let (0-28 dnů = novorozenec, 28 dnů – 1 rok = kojenec). Z hlediska zjednodušení je postup při resuscitaci odlišný u novorozence – (postup není v těchto materiálech popsán, protože se s ním laik prakticky nesetká), postup u kojence (do 1 roku) a u dítěte (nad 1 rok). Vzhledem k veliké rozměrové variabilitě dětí od 1 do 15 let, je třeba přizpůsobit sílu vdechu i stlačení velikosti a konstituci dítěte. Dítě není zmenšený dospělý.


Významné odlišnosti od resuscitace dospělých: Příčina zástavy srdce u dětí je, že se předtím dusí (vdechnutí cizího tělesa, infekce dýchacích cest, alergie, úraz…). Srdce je téměř vždy naprosto zdravé, mladé a hlavní problém je nedostatek kyslíku. Proto resuscitaci dítěte zahajujeme 5 umělými vdechy a resuscitujeme 1 minutu před tím, než zavoláme 155, protože se může stát, že se nám podaří tímto úvodem dítě rozdýchat, probrat, zrušit vlastně příčinu dušení. Více http://wiki.zdrsem.cz/wiki/MUDroviny – první minuta resuscitace. Další odlišnosti platí hlavně pro kojence do 1 roku – bolestivý podnět provádíme štípnutím na vnitřní stranu paže – ne tlačením za uši (měkká hlavička) a záklon hlavy neprovádíme z důvodu možného poškození krční páteře a měkkosti a poddajnosti dýchací trubice – přílišným záklonem se může ucpat. Hlavičku dáváme do roviny a dýchací cesty zprůchodňujeme zdvihnutím bradičky 2 prsty směrem nahoru.


Lapavé dechy (pomalé cca 1 dech/10 sek., obvykle doprovázené mručením, u dětí je výrazné i zatahování kůže v oblasti nad klíčními kostmi a prsní kostí) nejsou dostatečné, nedochází při nich k dodávce kyslíku do plic. V přítomnosti lapavých dechů vždy resuscitujeme.


Můžu dítěti resuscitací ublížit? Dítě, které potřebuje resuscitaci je v tu chvíli mrtvé a nelze mu víc ublížit, resuscitací mu vždy pomáháme! Ano, po resuscitaci bývají občas poranění nejčastěji v oblasti hrudníku (žebra, plíce, prsní kost).


Jak poznám, kolik do dítěte vdechnout? Neroztrhnu ho? Objem vdechu by měl být cca 10 ml/kg váhy dítěte, což je v podmínkách BLS nezměřitelné a neuhlídatelné. Obecně lze říci, že se řídíme konstitucí dítěte, zdvíháním hrudníku/bříška, vdech by měl jít lehce, pokud začíná vzrůstat odpor (protitlak) v dýchacích cestách dítěte, je to náš pomyslný strop. Vždy je potřeba se hlídat, abychom do dítěte vdechovali méně, než je náš dechový objem.


Musím držet hlavičku v záklonu, když stlačuji hrudník? Ne, při masáži stejně dítě nedýchá, hlavičku mírně zakláníme před umělým vdechem.


Musíme volat ZZS, když se dítě probere z bezvědomí/po resuscitaci? ANO! Vždy, když dítě, které má být normálně bdělé, je ve snížené úrovni vědomí (ve smyslu BORCE), nebo které je dokonce po resuscitaci, vyžaduje zásah 155.


Metodika pro lektory

Je dobré v úvodu tématu zdůraznit odlišnosti od resuscitace dospělých a také to, co je společné – tj. poměr 30:2. Před výkladem teorie je vhodné ukázat celý postup u bezvědomí, 3 cykly resuscitace a volání na záchranku – SPRÁVNĚ lektorem. Účastníci pak sami popisují, co viděli. K praktickému nácviku je potřeba počítat nejméně 2-3 min/1 účastníka/1 resuscitační panenku. Zvukovou nahrávku TANR – resuscitace dítěte lze použít ke zopakování/povzbuzení účastníků (i neškolení laici to zvládnou pod taktovkou vyškolených dispečerek). Lapavé dechy by měl předvést lektor, nebo pustit ukázku na videu (Bondi beach – cpr) Ke zopakování resuscitace lze použít mikrosimulaci „Dusí se ti dítě!“. Lektor vloží resuscitační figurínu účastníkovi do rukou se slovy: „při jídle náhle začalo kašlat, dáví, sípe, dusí se…“, účastník zpravidla reaguje vypuzovacími údery mezi lopatky. Lektor pokračuje:…“přestává kašlat, modrá, upadá do bezvědomí, je hadrovité…“, účastník zahajuje resuscitaci umělými vdechy, pokračuje 3 cykly resuscitace, volá fiktivně 155 a vrací se k resuscitaci. Mikrosimulaci ukončuje lektor. Tuto mikrosimulaci lze provádět paralelně podle počtu resuscitačních mimin. 1 lektor zpravidla uhlídá max. 2 resuscitace.


ZPĚT NA INTRAWIKI Autor Hanka Středová