Resuscitace dítěte: Porovnání verzí
m |
(přenos z intrawiki na metodiku 2. POKUS) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
Řádek 38: | Řádek 35: | ||
− | + | Dítě dýchá normálně | |
+ | |||
*Má růžovou barvu | *Má růžovou barvu | ||
*Nadechne se nejméně 2-3x/10 sekund (počet dechů za minutu: novorozenec 30-40, kojenec 20-30, starší dítě kolem 16) | *Nadechne se nejméně 2-3x/10 sekund (počet dechů za minutu: novorozenec 30-40, kojenec 20-30, starší dítě kolem 16) | ||
Řádek 46: | Řádek 44: | ||
− | + | Dítě nedýchá normálně | |
+ | |||
*Dýchání nedostatečné | *Dýchání nedostatečné | ||
*Rychlé povrchní, pomalé lapavé/kapří až vymizelé dechy | *Rychlé povrchní, pomalé lapavé/kapří až vymizelé dechy | ||
Řádek 52: | Řádek 51: | ||
*Není zřejmý dechový proud (vidět, slyšet, cítit | *Není zřejmý dechový proud (vidět, slyšet, cítit | ||
*Je zřejmá překážka v dýchacích cestách (tichý nedostatečný kašel, sípání, lapání po dechu – viz kapitola překážka v DC). | *Je zřejmá překážka v dýchacích cestách (tichý nedostatečný kašel, sípání, lapání po dechu – viz kapitola překážka v DC). | ||
+ | |||
Pozor! '''Při jakékoliv pochybnosti o dechu dítěte (nedýchá normálně), raději do dítěte vdechneme!''' | Pozor! '''Při jakékoliv pochybnosti o dechu dítěte (nedýchá normálně), raději do dítěte vdechneme!''' | ||
− | + | '''Jak moznám, zda je srdeční oběh dítěte v pořádku?''' | |
− | Dostatečný oběh | + | |
− | Nedostatečný oběh | + | |
− | Puls nezjišťujeme je to zdržení. (nedýchá = netepe, dýchá = tepe). | + | Dostatečný oběh |
− | Kdo nereaguje na bolest a nedýchá normálně, potřebuje resuscitaci. | + | |
+ | *Růžová barva | ||
+ | *Křik | ||
+ | *Pohyby | ||
+ | *Reakce na podněty | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Nedostatečný oběh | ||
+ | |||
+ | *Barva bílá, modrošedá | ||
+ | *Nekřičí | ||
+ | *Nehýbe se | ||
+ | *Nedýchá | ||
+ | |||
+ | '''Puls nezjišťujeme je to zdržení.''' (nedýchá = netepe, dýchá = tepe). | ||
+ | '''Kdo nereaguje na bolest a nedýchá normálně, potřebuje resuscitaci.''' | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | Nereaguje? | + | '''Postup u bezvědomí, resuscitace''' |
− | Kontrola dutiny ústní (jídlo, zvratky, cizí těleso). | + | |
− | Zprůchodnění dýchacích cest – mírným záklonem hlavy a vytažením bradičky vzhůru. | + | |
− | Kontrola dechu – zdvíhání hrudníčku, dechový proud viz. výše. | + | *Důrazné oslovení. |
+ | *Dotyk, zatřesení, bolestivý podnět – štípnutí na vnitřní stranu paží či stehen. | ||
+ | *Křikem přivoláme pomoc (event. druhý člověk volá 155). | ||
+ | |||
+ | '''Nereaguje?''' | ||
+ | *Kontrola dutiny ústní (jídlo, zvratky, cizí těleso). | ||
+ | *Zprůchodnění dýchacích cest – mírným záklonem hlavy a vytažením bradičky vzhůru. | ||
+ | *Kontrola dechu – zdvíhání hrudníčku, dechový proud viz. výše. | ||
+ | |||
+ | '''Nedýchá normálně?''' | ||
+ | *5 záchranných umělých vdechů. | ||
+ | |||
+ | '''Stále nereaguje? – Resuscitace!''' | ||
+ | *30 stlačení hrudníku. | ||
+ | *2 umělé vdechy | ||
+ | *Dále resuscitace v poměru 30 stlačení : 2 vdechy | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Instrukce k umělému dýchání:''' | ||
+ | |||
+ | '''Dítě do 1 roku:''' | ||
+ | *Ústy obemkneme nos i ústa dítěte. | ||
+ | *Vdechneme malý objem vzduchu (zhruba obsah nafouknutých tváří). | ||
+ | *Kontrolujeme zda se zdvíhá hrudník. | ||
+ | |||
+ | '''Dítě nad 1 rok:''' | ||
+ | *Dvěma prsty ucpeme nos a ústy obemkneme ústa dítěte. | ||
+ | *Vdechneme přiměřený objem vzduchu dle konstituce a věku dítěte za současné kontroly zdvíhání hrudníku. | ||
+ | |||
− | + | Pozor! '''Nejde-li vzduch dovnitř, může být překážka v dýchacích cestách''' – ještě jednou zakloníme hlavu a vytáhneme bradičku a opět se pokusíme o vdechy (prudší) do max. 5 vdechů, pak následuje stlačování hrudníku. | |
− | 5 | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | '''Instrukce ke stlačování hrudníku:''' | |
− | + | ||
+ | |||
+ | *Dítě položíme na tvrdou podložku. | ||
+ | *Stlačujeme uprostřed hrudníku na hrudní kosti, mezi bradavkami. | ||
+ | *Důležitá je dostatečná hloubka stlačení (1/3 předozadního průměru hrudníku), správné místo a správná rychlost stlačování (100 zmáčknutí/min.,u kojence cca 2x/sek.). | ||
+ | |||
+ | '''Dítě do 1 roku:''' | ||
+ | *Stlačujeme dvěma prsty – ukazovák, prostředník jedné ruky nebo dvěma palci - oběma rukama obemkneme hrudníček dítěte a stlačujeme palci proti prstům. | ||
+ | *Hloubka stlačení je cca 1-2 cm. | ||
− | + | '''Dítě nad 1 rok:''' | |
− | + | *Stlačujeme hranou dlaně jedné ruky nebo oběma rukama dle konstituce dítěte (lokty jsou propnuty). | |
− | Stlačujeme | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Poměr stlačení:vdechy je 30:2 | Poměr stlačení:vdechy je 30:2 | ||
+ | |||
1 zachránce: cyklus 30 stlačení : 2 vdechy opakujeme po dobu 1 min (cca 3 cykly), pak voláme 155 a pokračujeme v resuscitaci v poměru 30:2. | 1 zachránce: cyklus 30 stlačení : 2 vdechy opakujeme po dobu 1 min (cca 3 cykly), pak voláme 155 a pokračujeme v resuscitaci v poměru 30:2. | ||
2 zachránci: jeden volá 155, druhý zahajuje resuscitaci a dále oba společně resuscitují v poměru 15 stlačení : 2 vdechy. | 2 zachránci: jeden volá 155, druhý zahajuje resuscitaci a dále oba společně resuscitují v poměru 15 stlačení : 2 vdechy. | ||
+ | |||
Pozor! | Pozor! | ||
− | Resuscitaci je nutné zahájit okamžitě po zjištění, že dítě nedýchá normálně. | + | *'''Resuscitaci je nutné zahájit okamžitě po zjištění, že dítě nedýchá normálně. |
− | Resuscitaci pokud možno nepřerušujeme! | + | *Resuscitaci pokud možno nepřerušujeme! |
− | Resuscitaci ukončujeme, když se začíná dítě účinně bránit – grimasuje, odstrkává nás, kašle, začíná dýchat normálně…jinak resuscitujeme, dokud nás někdo/lékař nevystřídá. | + | *Resuscitaci ukončujeme, když se začíná dítě účinně bránit''' – grimasuje, odstrkává nás, kašle, začíná dýchat normálně…jinak resuscitujeme, dokud nás někdo/lékař nevystřídá. |
− | |||
− | Oslovení – dotyk, zatřesení - bolestivý podnět – křikem přivoláme pomoc - kontrola dutiny ústní - mírný záklon hlavy (předsunutí čelisti) – kontrola dechu (cca 10 sek.) – 5 umělých vdechů – 30 stlačení hrudníku – 2 vdechy – 30 stlačení (celkem 3 cykly vdech:stlačení) – voláme 155 – pokračujeme v poměru 2 | + | '''Schéma postupu u bezvědomí:''' |
+ | |||
+ | |||
+ | Oslovení – dotyk, zatřesení - bolestivý podnět – křikem přivoláme pomoc - kontrola dutiny ústní - mírný záklon hlavy (předsunutí čelisti) – kontrola dechu (cca 10 sek.) – 5 umělých vdechů – 30 stlačení hrudníku – 2 vdechy – 30 stlačení (celkem 3 cykly vdech:stlačení) – voláme 155 – pokračujeme v poměru 30:2 dokud nás někdo nevystřídá. | ||
== Podklady pro odpovědi na dotazy studentů == | == Podklady pro odpovědi na dotazy studentů == | ||
+ | |||
Dítě = 0-15 let (0-28 dnů = novorozenec, 28 dnů – 1 rok = kojenec). Z hlediska zjednodušení je postup při resuscitaci odlišný u novorozence – (postup není v těchto materiálech popsán, protože se s ním laik prakticky nesetká), postup u kojence (do 1 roku) a u dítěte (nad 1 rok). Vzhledem k veliké rozměrové variabilitě dětí od 1 do 15 let, je třeba přizpůsobit sílu vdechu i stlačení velikosti a konstituci dítěte. Dítě není zmenšený dospělý. | Dítě = 0-15 let (0-28 dnů = novorozenec, 28 dnů – 1 rok = kojenec). Z hlediska zjednodušení je postup při resuscitaci odlišný u novorozence – (postup není v těchto materiálech popsán, protože se s ním laik prakticky nesetká), postup u kojence (do 1 roku) a u dítěte (nad 1 rok). Vzhledem k veliké rozměrové variabilitě dětí od 1 do 15 let, je třeba přizpůsobit sílu vdechu i stlačení velikosti a konstituci dítěte. Dítě není zmenšený dospělý. | ||
+ | |||
Významné odlišnosti od resuscitace dospělých: | Významné odlišnosti od resuscitace dospělých: | ||
Příčina zástavy srdce u dětí je, že se předtím dusí (vdechnutí cizího tělesa, infekce dýchacích cest, alergie, úraz…). Srdce je téměř vždy naprosto zdravé, mladé a hlavní problém je nedostatek kyslíku. Proto resuscitaci dítěte zahajujeme 5 umělými vdechy a resuscitujeme 1 minutu před tím, než zavoláme 155, protože se může stát, že se nám podaří tímto úvodem dítě rozdýchat, probrat, zrušit vlastně příčinu dušení. Více http://wiki.zdrsem.cz/wiki/MUDroviny – první minuta resuscitace. | Příčina zástavy srdce u dětí je, že se předtím dusí (vdechnutí cizího tělesa, infekce dýchacích cest, alergie, úraz…). Srdce je téměř vždy naprosto zdravé, mladé a hlavní problém je nedostatek kyslíku. Proto resuscitaci dítěte zahajujeme 5 umělými vdechy a resuscitujeme 1 minutu před tím, než zavoláme 155, protože se může stát, že se nám podaří tímto úvodem dítě rozdýchat, probrat, zrušit vlastně příčinu dušení. Více http://wiki.zdrsem.cz/wiki/MUDroviny – první minuta resuscitace. | ||
Další odlišnosti platí hlavně pro kojence do 1 roku – bolestivý podnět provádíme štípnutím na vnitřní stranu paže – ne tlačením za uši (měkká hlavička) a záklon hlavy neprovádíme z důvodu možného poškození krční páteře a měkkosti a poddajnosti dýchací trubice – přílišným záklonem se může ucpat. Hlavičku dáváme do roviny a dýchací cesty zprůchodňujeme zdvihnutím bradičky 2 prsty směrem nahoru. | Další odlišnosti platí hlavně pro kojence do 1 roku – bolestivý podnět provádíme štípnutím na vnitřní stranu paže – ne tlačením za uši (měkká hlavička) a záklon hlavy neprovádíme z důvodu možného poškození krční páteře a měkkosti a poddajnosti dýchací trubice – přílišným záklonem se může ucpat. Hlavičku dáváme do roviny a dýchací cesty zprůchodňujeme zdvihnutím bradičky 2 prsty směrem nahoru. | ||
+ | |||
Lapavé dechy (pomalé cca 1 dech/10 sek., obvykle doprovázené mručením, u dětí je výrazné i zatahování kůže v oblasti nad klíčními kostmi a prsní kostí) nejsou dostatečné, nedochází při nich k dodávce kyslíku do plic. V přítomnosti lapavých dechů vždy resuscitujeme. | Lapavé dechy (pomalé cca 1 dech/10 sek., obvykle doprovázené mručením, u dětí je výrazné i zatahování kůže v oblasti nad klíčními kostmi a prsní kostí) nejsou dostatečné, nedochází při nich k dodávce kyslíku do plic. V přítomnosti lapavých dechů vždy resuscitujeme. | ||
+ | |||
Můžu dítěti resuscitací ublížit? | Můžu dítěti resuscitací ublížit? | ||
Dítě, které potřebuje resuscitaci je v tu chvíli mrtvé a nelze mu víc ublížit, resuscitací mu vždy pomáháme! Ano, po resuscitaci bývají občas poranění nejčastěji v oblasti hrudníku (žebra, plíce, prsní kost). | Dítě, které potřebuje resuscitaci je v tu chvíli mrtvé a nelze mu víc ublížit, resuscitací mu vždy pomáháme! Ano, po resuscitaci bývají občas poranění nejčastěji v oblasti hrudníku (žebra, plíce, prsní kost). | ||
+ | |||
Jak poznám, kolik do dítěte vdechnout? Neroztrhnu ho? | Jak poznám, kolik do dítěte vdechnout? Neroztrhnu ho? | ||
Objem vdechu by měl být cca 10 ml/kg váhy dítěte, což je v podmínkách BLS nezměřitelné a neuhlídatelné. Obecně lze říci, že se řídíme konstitucí dítěte, zdvíháním hrudníku/bříška, vdech by měl jít lehce, pokud začíná vzrůstat odpor (protitlak) v dýchacích cestách dítěte, je to náš pomyslný strop. Vždy je potřeba se hlídat, abychom do dítěte vdechovali méně, než je náš dechový objem. | Objem vdechu by měl být cca 10 ml/kg váhy dítěte, což je v podmínkách BLS nezměřitelné a neuhlídatelné. Obecně lze říci, že se řídíme konstitucí dítěte, zdvíháním hrudníku/bříška, vdech by měl jít lehce, pokud začíná vzrůstat odpor (protitlak) v dýchacích cestách dítěte, je to náš pomyslný strop. Vždy je potřeba se hlídat, abychom do dítěte vdechovali méně, než je náš dechový objem. | ||
+ | |||
Musím držet hlavičku v záklonu, když stlačuji hrudník? | Musím držet hlavičku v záklonu, když stlačuji hrudník? | ||
Ne, při masáži stejně dítě nedýchá, hlavičku mírně zakláníme před umělým vdechem. | Ne, při masáži stejně dítě nedýchá, hlavičku mírně zakláníme před umělým vdechem. | ||
+ | |||
Musíme volat ZZS, když se dítě probere z bezvědomí/po resuscitaci? | Musíme volat ZZS, když se dítě probere z bezvědomí/po resuscitaci? | ||
Řádek 149: | Řádek 187: | ||
Ke zopakování resuscitace lze použít mikrosimulaci „Dusí se ti dítě!“. Lektor vloží resuscitační figurínu účastníkovi do rukou se slovy: „při jídle náhle začalo kašlat, dáví, sípe, dusí se…“, účastník zpravidla reaguje vypuzovacími údery mezi lopatky. Lektor pokračuje:…“přestává kašlat, modrá, upadá do bezvědomí, je hadrovité…“, účastník zahajuje resuscitaci umělými vdechy, pokračuje 3 cykly resuscitace, volá fiktivně 155 a vrací se k resuscitaci. Mikrosimulaci ukončuje lektor. Tuto mikrosimulaci lze provádět paralelně podle počtu resuscitačních mimin. 1 lektor zpravidla uhlídá max. 2 resuscitace. | Ke zopakování resuscitace lze použít mikrosimulaci „Dusí se ti dítě!“. Lektor vloží resuscitační figurínu účastníkovi do rukou se slovy: „při jídle náhle začalo kašlat, dáví, sípe, dusí se…“, účastník zpravidla reaguje vypuzovacími údery mezi lopatky. Lektor pokračuje:…“přestává kašlat, modrá, upadá do bezvědomí, je hadrovité…“, účastník zahajuje resuscitaci umělými vdechy, pokračuje 3 cykly resuscitace, volá fiktivně 155 a vrací se k resuscitaci. Mikrosimulaci ukončuje lektor. Tuto mikrosimulaci lze provádět paralelně podle počtu resuscitačních mimin. 1 lektor zpravidla uhlídá max. 2 resuscitace. | ||
− | |||
+ | [http://wiki.zdrsem.cz/wiki/Resuscitace_d%C3%ADt%C4%9Bte ZPĚT NA INTRAWIKI] | ||
''Autor Hanka Středová'' | ''Autor Hanka Středová'' | ||
+ | |||
+ | [[Kategorie:Témata]] |
Verze z 6. 1. 2012, 15:21
Obsah
[skrýt]Souhrn
Pokud je dítě v bezvědomí tj. nereaguje (není v kontaktu očima, nekřičí/nemluví, nereaguje na oslovení, zatřesení, nehýbe se – je hadrovité), vždy zprůchodníme dýchací cesty (v poloze na zádech vytáhneme bradičku nahoru/mírně zakloníme hlavičku), zkontrolujeme, zda dýchá normálně (zdvíhá se hrudník/bříško, normální frekvence, růžová barva obličeje, bez sípavých, chroptivých zvuků). Pokud dítě nedýchá normálně nebo si tím nejsme jisti, dáme 5 záchranných umělých vdechů. Jestli stále nereaguje začneme resuscitovat (30 stlačení hrudníku : 2 umělé vdechy). Po 1 minutě resuscitace (cca 3 cykly 30:2) voláme 155.
Dramaturgická poznámka pro lektora
Obvykle toto téma vykládáme v návaznosti na resuscitaci dospělých, takže cílem výkladu je zdůraznit odlišnosti a samozřejmě ideálně umožnit praktický nácvik. Pokud není k dispozici dostatek resuscitačních mimin-figurín, může toto téma, respektive nácvik resuscitace trvat hodně dlouho a je na zvážení, kolik prostoru mu můžeme a chceme věnovat.
Výklad pro studenty
Nejčastější příčina zástavy srdeční u dětí je dušení. Např. překážka v dýchacích cestách (cizí těleso, hlen/hnis), otok dýchacích cest (těžká alergická reakce, zánět, tonutí) a mnoho dalších. To znamená, že dítě se nejdřív dusí, přestává reagovat, upadá do bezvědomí, srdce mu zpomaluje, až se zastaví. Občas se může stát, že úvodních 5 záchranných vdechů může přímo odstranit/zrušit příčinu dušení a tím podpořit/obnovit činnost srdce.
Pro zjištění stavu dítěte se hodnotí jeho vědomí, zda dýchá normálně a zda nekrvácí.
Vědomí (BOReC):
- Bdělé - dítě mluví, křičí, dýchá, hýbe se a fixuje očima.
- Oslovitelné – je spavé, ale reaguje na oslovení, zvuk, zatřesení
- Reaguje na bolest – štípnutí na vnitřní straně paže (POZOR! Už hrozí zástava dýchání!).
- Jako Cep - „hadrové“ dítě, bez reakce (POZOR! Zpravidla zástava dýchání!).
Pozor! Porucha vědomí + poloha na zádech = riziko zapadnutí jazyka (ucpání dýchacích cest).
Pokud dítě nekřičí, nemluví a nereaguje na oslovení či zvuk (bez doteku, zatřesení) je třeba neustále kontrolovat dýchání!
Jak poznám, že dítě dýchá normálně?:
Dítě dýchá normálně
- Má růžovou barvu
- Nadechne se nejméně 2-3x/10 sekund (počet dechů za minutu: novorozenec 30-40, kojenec 20-30, starší dítě kolem 16)
- Dech je tichý
- Jsou vidět dýchací pohyby (zvedá se hrudník a bříško)
- Je slyšet a cítit dechový proud na tváři.
Dítě nedýchá normálně
- Dýchání nedostatečné
- Rychlé povrchní, pomalé lapavé/kapří až vymizelé dechy
- Barva kůže je modrošedá
- Není zřejmý dechový proud (vidět, slyšet, cítit
- Je zřejmá překážka v dýchacích cestách (tichý nedostatečný kašel, sípání, lapání po dechu – viz kapitola překážka v DC).
Pozor! Při jakékoliv pochybnosti o dechu dítěte (nedýchá normálně), raději do dítěte vdechneme!
Jak moznám, zda je srdeční oběh dítěte v pořádku?
Dostatečný oběh
- Růžová barva
- Křik
- Pohyby
- Reakce na podněty
Nedostatečný oběh
- Barva bílá, modrošedá
- Nekřičí
- Nehýbe se
- Nedýchá
Puls nezjišťujeme je to zdržení. (nedýchá = netepe, dýchá = tepe). Kdo nereaguje na bolest a nedýchá normálně, potřebuje resuscitaci.
Postup u bezvědomí, resuscitace
- Důrazné oslovení.
- Dotyk, zatřesení, bolestivý podnět – štípnutí na vnitřní stranu paží či stehen.
- Křikem přivoláme pomoc (event. druhý člověk volá 155).
Nereaguje?
- Kontrola dutiny ústní (jídlo, zvratky, cizí těleso).
- Zprůchodnění dýchacích cest – mírným záklonem hlavy a vytažením bradičky vzhůru.
- Kontrola dechu – zdvíhání hrudníčku, dechový proud viz. výše.
Nedýchá normálně?
- 5 záchranných umělých vdechů.
Stále nereaguje? – Resuscitace!
- 30 stlačení hrudníku.
- 2 umělé vdechy
- Dále resuscitace v poměru 30 stlačení : 2 vdechy
Instrukce k umělému dýchání:
Dítě do 1 roku:
- Ústy obemkneme nos i ústa dítěte.
- Vdechneme malý objem vzduchu (zhruba obsah nafouknutých tváří).
- Kontrolujeme zda se zdvíhá hrudník.
Dítě nad 1 rok:
- Dvěma prsty ucpeme nos a ústy obemkneme ústa dítěte.
- Vdechneme přiměřený objem vzduchu dle konstituce a věku dítěte za současné kontroly zdvíhání hrudníku.
Pozor! Nejde-li vzduch dovnitř, může být překážka v dýchacích cestách – ještě jednou zakloníme hlavu a vytáhneme bradičku a opět se pokusíme o vdechy (prudší) do max. 5 vdechů, pak následuje stlačování hrudníku.
Instrukce ke stlačování hrudníku:
- Dítě položíme na tvrdou podložku.
- Stlačujeme uprostřed hrudníku na hrudní kosti, mezi bradavkami.
- Důležitá je dostatečná hloubka stlačení (1/3 předozadního průměru hrudníku), správné místo a správná rychlost stlačování (100 zmáčknutí/min.,u kojence cca 2x/sek.).
Dítě do 1 roku:
- Stlačujeme dvěma prsty – ukazovák, prostředník jedné ruky nebo dvěma palci - oběma rukama obemkneme hrudníček dítěte a stlačujeme palci proti prstům.
- Hloubka stlačení je cca 1-2 cm.
Dítě nad 1 rok:
- Stlačujeme hranou dlaně jedné ruky nebo oběma rukama dle konstituce dítěte (lokty jsou propnuty).
Poměr stlačení:vdechy je 30:2
1 zachránce: cyklus 30 stlačení : 2 vdechy opakujeme po dobu 1 min (cca 3 cykly), pak voláme 155 a pokračujeme v resuscitaci v poměru 30:2. 2 zachránci: jeden volá 155, druhý zahajuje resuscitaci a dále oba společně resuscitují v poměru 15 stlačení : 2 vdechy.
Pozor!
- Resuscitaci je nutné zahájit okamžitě po zjištění, že dítě nedýchá normálně.
- Resuscitaci pokud možno nepřerušujeme!
- Resuscitaci ukončujeme, když se začíná dítě účinně bránit – grimasuje, odstrkává nás, kašle, začíná dýchat normálně…jinak resuscitujeme, dokud nás někdo/lékař nevystřídá.
Schéma postupu u bezvědomí:
Oslovení – dotyk, zatřesení - bolestivý podnět – křikem přivoláme pomoc - kontrola dutiny ústní - mírný záklon hlavy (předsunutí čelisti) – kontrola dechu (cca 10 sek.) – 5 umělých vdechů – 30 stlačení hrudníku – 2 vdechy – 30 stlačení (celkem 3 cykly vdech:stlačení) – voláme 155 – pokračujeme v poměru 30:2 dokud nás někdo nevystřídá.
Podklady pro odpovědi na dotazy studentů
Dítě = 0-15 let (0-28 dnů = novorozenec, 28 dnů – 1 rok = kojenec). Z hlediska zjednodušení je postup při resuscitaci odlišný u novorozence – (postup není v těchto materiálech popsán, protože se s ním laik prakticky nesetká), postup u kojence (do 1 roku) a u dítěte (nad 1 rok). Vzhledem k veliké rozměrové variabilitě dětí od 1 do 15 let, je třeba přizpůsobit sílu vdechu i stlačení velikosti a konstituci dítěte. Dítě není zmenšený dospělý.
Významné odlišnosti od resuscitace dospělých:
Příčina zástavy srdce u dětí je, že se předtím dusí (vdechnutí cizího tělesa, infekce dýchacích cest, alergie, úraz…). Srdce je téměř vždy naprosto zdravé, mladé a hlavní problém je nedostatek kyslíku. Proto resuscitaci dítěte zahajujeme 5 umělými vdechy a resuscitujeme 1 minutu před tím, než zavoláme 155, protože se může stát, že se nám podaří tímto úvodem dítě rozdýchat, probrat, zrušit vlastně příčinu dušení. Více http://wiki.zdrsem.cz/wiki/MUDroviny – první minuta resuscitace.
Další odlišnosti platí hlavně pro kojence do 1 roku – bolestivý podnět provádíme štípnutím na vnitřní stranu paže – ne tlačením za uši (měkká hlavička) a záklon hlavy neprovádíme z důvodu možného poškození krční páteře a měkkosti a poddajnosti dýchací trubice – přílišným záklonem se může ucpat. Hlavičku dáváme do roviny a dýchací cesty zprůchodňujeme zdvihnutím bradičky 2 prsty směrem nahoru.
Lapavé dechy (pomalé cca 1 dech/10 sek., obvykle doprovázené mručením, u dětí je výrazné i zatahování kůže v oblasti nad klíčními kostmi a prsní kostí) nejsou dostatečné, nedochází při nich k dodávce kyslíku do plic. V přítomnosti lapavých dechů vždy resuscitujeme.
Můžu dítěti resuscitací ublížit?
Dítě, které potřebuje resuscitaci je v tu chvíli mrtvé a nelze mu víc ublížit, resuscitací mu vždy pomáháme! Ano, po resuscitaci bývají občas poranění nejčastěji v oblasti hrudníku (žebra, plíce, prsní kost).
Jak poznám, kolik do dítěte vdechnout? Neroztrhnu ho?
Objem vdechu by měl být cca 10 ml/kg váhy dítěte, což je v podmínkách BLS nezměřitelné a neuhlídatelné. Obecně lze říci, že se řídíme konstitucí dítěte, zdvíháním hrudníku/bříška, vdech by měl jít lehce, pokud začíná vzrůstat odpor (protitlak) v dýchacích cestách dítěte, je to náš pomyslný strop. Vždy je potřeba se hlídat, abychom do dítěte vdechovali méně, než je náš dechový objem.
Musím držet hlavičku v záklonu, když stlačuji hrudník?
Ne, při masáži stejně dítě nedýchá, hlavičku mírně zakláníme před umělým vdechem.
Musíme volat ZZS, když se dítě probere z bezvědomí/po resuscitaci?
ANO! Vždy, když dítě, které má být normálně bdělé, je ve snížené úrovni vědomí (ve smyslu BORCE), nebo které je dokonce po resuscitaci, vyžaduje zásah 155.
Metodika pro lektory
Je dobré v úvodu tématu zdůraznit odlišnosti od resuscitace dospělých a také to, co je společné – tj. poměr 30:2. Před výkladem teorie je vhodné ukázat celý postup u bezvědomí, 3 cykly resuscitace a volání na záchranku – SPRÁVNĚ lektorem. Účastníci pak sami popisují, co viděli. K praktickému nácviku je potřeba počítat nejméně 2-3 min/1 účastníka/1 resuscitační panenku. Zvukovou nahrávku TANR – resuscitace dítěte lze použít ke zopakování/povzbuzení účastníků (i neškolení laici to zvládnou pod taktovkou vyškolených dispečerek). Lapavé dechy by měl předvést lektor, nebo pustit ukázku na videu (Bondi beach – cpr) Ke zopakování resuscitace lze použít mikrosimulaci „Dusí se ti dítě!“. Lektor vloží resuscitační figurínu účastníkovi do rukou se slovy: „při jídle náhle začalo kašlat, dáví, sípe, dusí se…“, účastník zpravidla reaguje vypuzovacími údery mezi lopatky. Lektor pokračuje:…“přestává kašlat, modrá, upadá do bezvědomí, je hadrovité…“, účastník zahajuje resuscitaci umělými vdechy, pokračuje 3 cykly resuscitace, volá fiktivně 155 a vrací se k resuscitaci. Mikrosimulaci ukončuje lektor. Tuto mikrosimulaci lze provádět paralelně podle počtu resuscitačních mimin. 1 lektor zpravidla uhlídá max. 2 resuscitace.
ZPĚT NA INTRAWIKI
Autor Hanka Středová