Faktory ovlivňující psychickou náročnost simulací: Porovnání verzí
m |
|||
Řádek 6: | Řádek 6: | ||
=== Kdo simuluje? === | === Kdo simuluje? === | ||
− | V následujícím pořadí stoupá náročnost. Především je to otázkou věrohodné herecké akce, plánované změny stavu v průběhu děje a modifikaci scénáře podle činnosti zachránce. Lektor nebo zkušený simulant může dát kvalitnější osobní cílenou zpětnou vazbu. | + | V následujícím pořadí stoupá náročnost. Především je to otázkou věrohodné herecké akce, plánované změny stavu v průběhu děje a modifikaci scénáře podle činnosti zachránce. Lektor nebo zkušený simulant může dát kvalitnější osobní cílenou zpětnou vazbu. |
# spolustudent | # spolustudent | ||
Řádek 16: | Řádek 16: | ||
=== Kolik studentů zachraňuje? === | === Kolik studentů zachraňuje? === | ||
− | :Největším přínosem je pouze jeden až dva. Tři a více většinou vedou k rozdělení scény, nebo dokonce k nečinnosti části skupiny. Rozdělení scény je přijatelné v případě více figurantů, ale rozbor komplikované situace nemůže postihnout všechny interakce mezi jednotlivými zachránci a figuranty. Některé dovednosti (hlavně manipulace s pacientem s možným poraněním páteře) vyžadují větší skupinu. | + | :'''Největším přínosem pro realističnost situace je pouze jeden až dva.''' Tři a více většinou vedou k rozdělení scény, nebo dokonce k nečinnosti části skupiny. Rozdělení scény je přijatelné v případě více figurantů, ale rozbor komplikované situace nemůže postihnout všechny interakce mezi jednotlivými zachránci a figuranty. Některé dovednosti (hlavně manipulace s pacientem s možným poraněním páteře) vyžadují větší skupinu. |
− | :Větší skupina zachránců musí používat týmové spolupráce, řízení. Je nutné zvážit, zda týmová spolupráce je cílem kurzu. Naprostá většina laiků v týmu pracovat nebude, v případě zdravotní události budou koordinovat méně vycvičené náhodné spoluzachránce. | + | :Větší skupina zachránců musí používat týmové spolupráce, řízení. Je nutné zvážit, zda týmová spolupráce je cílem kurzu. Naprostá většina laiků v praxi v týmu pracovat nebude, v případě zdravotní události budou koordinovat méně vycvičené náhodné spoluzachránce. |
=== Kolik je figurantů? === | === Kolik je figurantů? === | ||
− | :S vyšším počtem figurantů stoupá vždy emoční náročnost, minimálně kvůli nepřehlednosti scény. Pokud je méně zachránců než figurantů Problematika třídění (rozhodnutí,komu se věnovat a komu ne) je vysoce náročná a stresuje i profesionály. | + | :S vyšším počtem figurantů stoupá vždy emoční náročnost, minimálně kvůli nepřehlednosti celé scény. Pokud je méně zachránců než figurantů je zapotřebí určit priority a případně i třídit. Problematika třídění (rozhodnutí,komu se věnovat a komu ne) je vysoce náročná a stresuje i profesionály. |
=== Kolik času stráví student nečinností v potenciálně stressové situaci? === | === Kolik času stráví student nečinností v potenciálně stressové situaci? === | ||
− | Například čekání 10 min do příjezdu "záchranky" u nereagujícího pacienta | + | Například čekání 10 min do příjezdu "záchranky" u nereagujícího pacienta je hodnoceno jako vysoce stressující. |
=== Jak je realistické maskování? === | === Jak je realistické maskování? === | ||
− | Použití profesionálních maskérů má svoje pro i proti | + | Použití profesionálních maskérů má svoje pro i proti. Herecká akce je často účinnější než hodinové maskování "vyteklého oka". Přehnané množství "krve a střev" některé zachránce rozhodí a jiným bude k smíchu. |
=== Kolik emocí je v herecké akci? === | === Kolik emocí je v herecké akci? === | ||
Je v scénáři plánována agrese vůči zachráncům, opilost, výrazná změna chování?. Výrazná herecká akce simulantů (bolest, utrpení, opilost, agrese, akutní stressová reakce) vždy zvyšuje náročnost simulace. | Je v scénáři plánována agrese vůči zachráncům, opilost, výrazná změna chování?. Výrazná herecká akce simulantů (bolest, utrpení, opilost, agrese, akutní stressová reakce) vždy zvyšuje náročnost simulace. | ||
− | :Přesvědčivý herecký projev | + | |
− | :Agrese se může vymknout kontrole | + | :Přesvědčivý herecký projev zvyšuje vysoce náročnost simulace |
+ | :Staří lidé, děti vzbuzují vysokou účast a použití jakožto figurantů je nutno zvážit i z hlediska jejich vlastní psychické bezpečnosti | ||
+ | :Agrese se může vymknout kontrole, figurant si roli "užívá" bez ohledu na stresovaného záchranáře | ||
=== Jak hraniční téma se otevírá? === | === Jak hraniční téma se otevírá? === | ||
− | Obecně citlivá hraniční témata (smrt, devastující poranění, rodič-dítě, partnerský vztah) mohou být různě tíživá pro každého jednotlivce. Je lépe je dávkovat opatrně a být připraven ke krizové intervenci. | + | Obecně citlivá hraniční témata (smrt, devastující poranění, rodič-dítě, partnerský vztah) mohou být různě tíživá pro každého jednotlivce. Je lépe je dávkovat opatrně a být připraven ke krizové intervenci. Více viz [[Rizika zážitku]] |
== Zvyšování náročnosti zážitku z hlediska studenta == | == Zvyšování náročnosti zážitku z hlediska studenta == | ||
− | 1:1 simulující spolustudent, minimální očekávaná akce ( | + | 1:1 simulující spolustudent, minimální očekávaná akce zachránce (například má zachytit vrávorajícího omdlévajícího) |
1-3:2 simulující spolustudenti, různé stavy z hlediska závažnosti | 1-3:2 simulující spolustudenti, různé stavy z hlediska závažnosti | ||
Řádek 57: | Řádek 59: | ||
Obecně lze doporučit nepoužívat posledních "stupňů" náročnosti u nepřipravených laiků. | Obecně lze doporučit nepoužívat posledních "stupňů" náročnosti u nepřipravených laiků. | ||
− | + | Samostatnou kategorií je "skrytá kamera" tj. nahraná situace u neinformovaného záchranáře. Považujeme ji za neetickou, bez pedagogického přínosu. | |
''MUDr.Robert Pleskot'' | ''MUDr.Robert Pleskot'' |
Verze z 4. 1. 2012, 17:37
Míru zážitku a tím i riziko simulace lze ovlivňovat jejími charakteristikami. Při tvorbě simulace a jejím zařazování do programu je nutno "nadávkovat" její emoční i odbornou náročnost
Faktory
Kdo simuluje?
V následujícím pořadí stoupá náročnost. Především je to otázkou věrohodné herecké akce, plánované změny stavu v průběhu děje a modifikaci scénáře podle činnosti zachránce. Lektor nebo zkušený simulant může dát kvalitnější osobní cílenou zpětnou vazbu.
- spolustudent
- lektor
- externista
- externí lektor
Kolik studentů zachraňuje?
- Největším přínosem pro realističnost situace je pouze jeden až dva. Tři a více většinou vedou k rozdělení scény, nebo dokonce k nečinnosti části skupiny. Rozdělení scény je přijatelné v případě více figurantů, ale rozbor komplikované situace nemůže postihnout všechny interakce mezi jednotlivými zachránci a figuranty. Některé dovednosti (hlavně manipulace s pacientem s možným poraněním páteře) vyžadují větší skupinu.
- Větší skupina zachránců musí používat týmové spolupráce, řízení. Je nutné zvážit, zda týmová spolupráce je cílem kurzu. Naprostá většina laiků v praxi v týmu pracovat nebude, v případě zdravotní události budou koordinovat méně vycvičené náhodné spoluzachránce.
Kolik je figurantů?
- S vyšším počtem figurantů stoupá vždy emoční náročnost, minimálně kvůli nepřehlednosti celé scény. Pokud je méně zachránců než figurantů je zapotřebí určit priority a případně i třídit. Problematika třídění (rozhodnutí,komu se věnovat a komu ne) je vysoce náročná a stresuje i profesionály.
Kolik času stráví student nečinností v potenciálně stressové situaci?
Například čekání 10 min do příjezdu "záchranky" u nereagujícího pacienta je hodnoceno jako vysoce stressující.
Jak je realistické maskování?
Použití profesionálních maskérů má svoje pro i proti. Herecká akce je často účinnější než hodinové maskování "vyteklého oka". Přehnané množství "krve a střev" některé zachránce rozhodí a jiným bude k smíchu.
Kolik emocí je v herecké akci?
Je v scénáři plánována agrese vůči zachráncům, opilost, výrazná změna chování?. Výrazná herecká akce simulantů (bolest, utrpení, opilost, agrese, akutní stressová reakce) vždy zvyšuje náročnost simulace.
- Přesvědčivý herecký projev zvyšuje vysoce náročnost simulace
- Staří lidé, děti vzbuzují vysokou účast a použití jakožto figurantů je nutno zvážit i z hlediska jejich vlastní psychické bezpečnosti
- Agrese se může vymknout kontrole, figurant si roli "užívá" bez ohledu na stresovaného záchranáře
Jak hraniční téma se otevírá?
Obecně citlivá hraniční témata (smrt, devastující poranění, rodič-dítě, partnerský vztah) mohou být různě tíživá pro každého jednotlivce. Je lépe je dávkovat opatrně a být připraven ke krizové intervenci. Více viz Rizika zážitku
Zvyšování náročnosti zážitku z hlediska studenta
1:1 simulující spolustudent, minimální očekávaná akce zachránce (například má zachytit vrávorajícího omdlévajícího)
1-3:2 simulující spolustudenti, různé stavy z hlediska závažnosti
1:1 simulující lektor s výraznější hereckou akcí, přechod z vědomí do bezvědomí
1:1 simulující externista
Skupina:více externích simulantů
Skupina:více externích simulantů nespolupracující se zachránci (agrese, poruchy chování)
Obecně lze doporučit nepoužívat posledních "stupňů" náročnosti u nepřipravených laiků. Samostatnou kategorií je "skrytá kamera" tj. nahraná situace u neinformovaného záchranáře. Považujeme ji za neetickou, bez pedagogického přínosu.
MUDr.Robert Pleskot