Teoretická témata PP: Porovnání verzí

Z Metodika ZDrSEM
Přejít na: navigace, hledání
(hotovo pro zítřek)
Řádek 27: Řádek 27:
  
 
Učební materiály tvoříme a (trochu složité -doktorština) už jsou na [https://drabc.eu/ https://drabc.eu/] a [https://www.youtube.com/@drabceu/about?app=desktop @drabceu]   (in progress)
 
Učební materiály tvoříme a (trochu složité -doktorština) už jsou na [https://drabc.eu/ https://drabc.eu/] a [https://www.youtube.com/@drabceu/about?app=desktop @drabceu]   (in progress)
 +
  
 
=== K rozebrání ===
 
=== K rozebrání ===
Řádek 32: Řádek 33:
 
cca rozsah středoškolské biologie Člověka (bez maturity z biologie) - jen nástřel z pár témat.. : Kosti (umět pojmenovat velké kosti, krvetvorba...) Svaly - kosterní, hladké, srdeční svalovina - aspoň úpině základní rozdíly, Dýchací soustava - části (anatomie - nosní dutina, nosohltan, ústní dutina, hrtan, průdušnice - že se dělí a kde na průdušky, že jedna odstupuje jinak než druhá - častější zapadnutí cizího tělesa do pravé, průdušinky, plicní sklípky - co se tam děje (výměna 02 a CO2..), objem nádechu, frekvence dýchání v normálu, pneumothorax (druhy) - a k němu tedy proč vzniká - pohrudnice, poplicnice, mezi nimi.. Mechanika dýchání - nádech aktivní - bránice, výdech pasivní... Oběhová soustava - autonomie srdce, srdeční stah, kudy jde krev kam a proč, frekvence, její ovlivnění - co je normální frekvence, kdy je tachy/brady kardie, co to ovlivňuje, žíly - tepny - vlásečnice. Rozdíly,velmi zhruba průměry (jen představa..). Šok -zhruba co to je, co se při tom děje, proč pacient umírá, i když má zastavené krvácení.. Trávicí soustava - části, k čemu jsou jednotlivé části (aspoň zhruba, ale když šéf neví, k čemu je žlučník, nepřijde mi to ideální, ale asi akceptovatelné...) Nervová soustava - centrální a periferní, mícha - kde je v páteři uložená, kde všude vylejzaj nervy (velmi orientačně...), Kůže - hojení, bazální vrstva... Vylučovací soustava - ledviny, močovody, močák, močová trubice... možná snad sladká moč př začátku diabetes? Bolest v zádech při zánětu...? - Vědomí - AVPU (vzor pro BOReC) - Mrtvice - infarkt - co se tam děje, kde se tam vezme ten cucek co to ucpe, co se tam může dít jiného... I I I
 
cca rozsah středoškolské biologie Člověka (bez maturity z biologie) - jen nástřel z pár témat.. : Kosti (umět pojmenovat velké kosti, krvetvorba...) Svaly - kosterní, hladké, srdeční svalovina - aspoň úpině základní rozdíly, Dýchací soustava - části (anatomie - nosní dutina, nosohltan, ústní dutina, hrtan, průdušnice - že se dělí a kde na průdušky, že jedna odstupuje jinak než druhá - častější zapadnutí cizího tělesa do pravé, průdušinky, plicní sklípky - co se tam děje (výměna 02 a CO2..), objem nádechu, frekvence dýchání v normálu, pneumothorax (druhy) - a k němu tedy proč vzniká - pohrudnice, poplicnice, mezi nimi.. Mechanika dýchání - nádech aktivní - bránice, výdech pasivní... Oběhová soustava - autonomie srdce, srdeční stah, kudy jde krev kam a proč, frekvence, její ovlivnění - co je normální frekvence, kdy je tachy/brady kardie, co to ovlivňuje, žíly - tepny - vlásečnice. Rozdíly,velmi zhruba průměry (jen představa..). Šok -zhruba co to je, co se při tom děje, proč pacient umírá, i když má zastavené krvácení.. Trávicí soustava - části, k čemu jsou jednotlivé části (aspoň zhruba, ale když šéf neví, k čemu je žlučník, nepřijde mi to ideální, ale asi akceptovatelné...) Nervová soustava - centrální a periferní, mícha - kde je v páteři uložená, kde všude vylejzaj nervy (velmi orientačně...), Kůže - hojení, bazální vrstva... Vylučovací soustava - ledviny, močovody, močák, močová trubice... možná snad sladká moč př začátku diabetes? Bolest v zádech při zánětu...? - Vědomí - AVPU (vzor pro BOReC) - Mrtvice - infarkt - co se tam děje, kde se tam vezme ten cucek co to ucpe, co se tam může dít jiného... I I I
  
==== VL zkouška ====<br/> Alergie - Obsahová chyba "píchne mě vosa do levé nohy, oteče mi noha pravá" (tak to není!) Důraz na "závažné alergie jsou ty, které nedávají smysl" Nezařazení hlavních příznaků těžké alergické reakce, respektive část až na konkrétní dotaz (už nevím, jestli byly vynechány příznaky z nízkého tlaku nebo příznaky z obtížného dýchání - těžká alergická reakce byla vysvětlena jako "nedává smysl" -chybělo jasné pojmenování tří základních problémů při těžké alergické reakci. Antihistaminika u začátku těžké alergické reakce - správně by byl souhlas (pokud je pacient schopen bezpečně vzít a polknout). Zda se může těžká alergická reakce vyvinout opožděně či ne (nezásadní chyba, správně<br/> Další<br/> le,<br/> že ano)
+
==== VL zkouška ====
 +
Alergie - Obsahová chyba "píchne mě vosa do levé nohy, oteče mi noha pravá" (tak to není!) Důraz na "závažné alergie jsou ty, které nedávají smysl" Nezařazení hlavních příznaků těžké alergické reakce, respektive část až na konkrétní dotaz (už nevím, jestli byly vynechány příznaky z nízkého tlaku nebo příznaky z obtížného dýchání - těžká alergická reakce byla vysvětlena jako "nedává smysl" -chybělo jasné pojmenování tří základních problémů při těžké alergické reakci. Antihistaminika u začátku těžké alergické reakce - správně by byl souhlas (pokud je pacient schopen bezpečně vzít a polknout). Zda se může těžká alergická reakce vyvinout opožděně či ne (nezásadní chyba, správně<br/> Další<br/> le,<br/> že ano)
  
<br/> Dotaz na šok - považujeme za důležité, aby šéflektor zdrsemu byl schopen krátce vysvětlit, co to je šok v medicínském slova smyslu, přestože to takto neučíme (nepojmenováváme) Pak tam byly nějaké věci z obsahových mailů - tuším že časový horizont u projevů vnitřního krvácení? A další, ale to už si fakt nevybavím.
+
šok - považujeme za důležité, aby šéflektor zdrsemu byl schopen krátce vysvětlit, co to je šok v medicínském slova smyslu, přestože to takto neučíme (nepojmenováváme) Pak tam byly nějaké věci z obsahových mailů - tuším že časový horizont u projevů vnitřního krvácení?

Verze z 29. 11. 2024, 15:54

informace, které by měli znát lektoři a zvláště lidé odpovědní za kurz první pomoci, i když je na kurzech nepřednášíme

Tuto stranu nyní píše dRobert ([1] - a uvítá spolupráci



Co by šéf měl umět či chápat

  • proč člověk funguje
    • Proč je buňka šťastná - kyslík a cukr, cesta do tkáně, dýchání ...
    • Zatop pod kotlem -  energie a teplo, podchlazení, cukrovka
    • Dech proudí dovnitř a ven[5],  od plíce do tkáně  a zpět
    • Karel na straně 80 aneb funkční anatomie
  • jak člověk nefunguje
    • Krev proudí pořád dokola  - pumpa, trubky, nádrž, šok (proč je to dirty word) a co s ním
    • Mdloba, křeče, smrt[4], aneb Tucet příčin bezvědomí na Wikiskriptech (medici to taky neumí)
    • Zarostlý trubky, aneb infarkt a mrtvice
    • Sladká nemoc v detailech
    • Zlomený vaz a jak se (ne)hojí
    • Tikťak a kinderbordel aneb vdechování cizích těles anatomicky
    • Spaliny, zemní plyn  a výdech - otravy v koupelnách a garážích
    • Díra v těle, aorta z teflonu a podrobně o tratolištích
    • Alergie, anafylaxe, tříska v prstu a proč nedávat adrenalin ve svahu
    •  ...

Učební materiály tvoříme a (trochu složité -doktorština) už jsou na https://drabc.eu/ a @drabceu   (in progress)


K rozebrání

cca rozsah středoškolské biologie Člověka (bez maturity z biologie) - jen nástřel z pár témat.. : Kosti (umět pojmenovat velké kosti, krvetvorba...) Svaly - kosterní, hladké, srdeční svalovina - aspoň úpině základní rozdíly, Dýchací soustava - části (anatomie - nosní dutina, nosohltan, ústní dutina, hrtan, průdušnice - že se dělí a kde na průdušky, že jedna odstupuje jinak než druhá - častější zapadnutí cizího tělesa do pravé, průdušinky, plicní sklípky - co se tam děje (výměna 02 a CO2..), objem nádechu, frekvence dýchání v normálu, pneumothorax (druhy) - a k němu tedy proč vzniká - pohrudnice, poplicnice, mezi nimi.. Mechanika dýchání - nádech aktivní - bránice, výdech pasivní... Oběhová soustava - autonomie srdce, srdeční stah, kudy jde krev kam a proč, frekvence, její ovlivnění - co je normální frekvence, kdy je tachy/brady kardie, co to ovlivňuje, žíly - tepny - vlásečnice. Rozdíly,velmi zhruba průměry (jen představa..). Šok -zhruba co to je, co se při tom děje, proč pacient umírá, i když má zastavené krvácení.. Trávicí soustava - části, k čemu jsou jednotlivé části (aspoň zhruba, ale když šéf neví, k čemu je žlučník, nepřijde mi to ideální, ale asi akceptovatelné...) Nervová soustava - centrální a periferní, mícha - kde je v páteři uložená, kde všude vylejzaj nervy (velmi orientačně...), Kůže - hojení, bazální vrstva... Vylučovací soustava - ledviny, močovody, močák, močová trubice... možná snad sladká moč př začátku diabetes? Bolest v zádech při zánětu...? - Vědomí - AVPU (vzor pro BOReC) - Mrtvice - infarkt - co se tam děje, kde se tam vezme ten cucek co to ucpe, co se tam může dít jiného... I I I

VL zkouška

Alergie - Obsahová chyba "píchne mě vosa do levé nohy, oteče mi noha pravá" (tak to není!) Důraz na "závažné alergie jsou ty, které nedávají smysl" Nezařazení hlavních příznaků těžké alergické reakce, respektive část až na konkrétní dotaz (už nevím, jestli byly vynechány příznaky z nízkého tlaku nebo příznaky z obtížného dýchání - těžká alergická reakce byla vysvětlena jako "nedává smysl" -chybělo jasné pojmenování tří základních problémů při těžké alergické reakci. Antihistaminika u začátku těžké alergické reakce - správně by byl souhlas (pokud je pacient schopen bezpečně vzít a polknout). Zda se může těžká alergická reakce vyvinout opožděně či ne (nezásadní chyba, správně
Další
le,
že ano)

šok - považujeme za důležité, aby šéflektor zdrsemu byl schopen krátce vysvětlit, co to je šok v medicínském slova smyslu, přestože to takto neučíme (nepojmenováváme) Pak tam byly nějaké věci z obsahových mailů - tuším že časový horizont u projevů vnitřního krvácení?