Metoda 4.kroků: Porovnání verzí

Z Metodika ZDrSEM
Přejít na: navigace, hledání
(Názvy podkapitol, ukázka=postup (ne všude), překlepy)
m
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 9: Řádek 9:
 
* Její slabinou je odtažitost od reality (nemanipulujeme s reálným člověkem, dýchání se ve skutečnosti nehodnotí, ...)
 
* Její slabinou je odtažitost od reality (nemanipulujeme s reálným člověkem, dýchání se ve skutečnosti nehodnotí, ...)
 
* Metoda je vhodná jak pro krátké kurzy (ERC ji používá ve 4 hodinách) tak jako součást dlouhých kurzů v jejich první fázi.
 
* Metoda je vhodná jak pro krátké kurzy (ERC ji používá ve 4 hodinách) tak jako součást dlouhých kurzů v jejich první fázi.
* ERC kurzy
+
* ERC má spoustu dalších drobných vychytávek, které již přímo nesouvisí s touto metodou, ale strukturou přednášení obecně. Metodu je dobré nejprve vidět a zažít na vlastní kůži - doporučujeme absolvovat alespoň kurz BLS/AED Provider.
ERC má spoustu dalších drobných vychytávek, které již přímo nesouvisí s touto metodou, ale strukturou přednášení obecně.  
 
Metodu je dobré nejprve vidět a zažít na vlastní kůži - doporučujeme absolvovat alespoň kurz BLS/AED Provider.
 
  
  
Řádek 31: Řádek 29:
 
* Po předvedení ukázky je vhodné zadat prostor na otázky.
 
* Po předvedení ukázky je vhodné zadat prostor na otázky.
  
== Předvedení postupu účastníkem, další jej komentuje ==
+
 
 +
== Předvedení postupu účastníkem, další jej komentuje ==
 +
 
 
Účastník provádí ukázku, jeho postup je komentován dalším účastníkem (opakuje se do vystřídání všech účastníků skupiny)
 
Účastník provádí ukázku, jeho postup je komentován dalším účastníkem (opakuje se do vystřídání všech účastníků skupiny)
* Ukázku provádí vždy ten účastník, který u předchozí komentoval; začíná ten, kdo komentoval ukázku lektora.
 
* Ostatní účastníci skupiny sledují zasahujícího, na výzvu pasivně asistují zasahujícímu (''...potřebuji vaši pomoc, zavolejte na 155...'').
 
* Před zahájením zásahu popiše účastníkovi zadání situace (''Jste na zastávce, vidíte staršího muže jak se zapotácel a sesunul k zemi'') - ERC vyžaduje "scénář" pro každého účastníka - bylo by možné zadat jeden společný na začátku, ale i tak je vhodné ho připomenout každému znovu. Zadání a odsouhlasení jeho "pochopení" je zároveň jasným oddělením a odstartováním dalšího "zásahu".
 
* V okamžiku, kdy se účastník dostane do bodu, kde ukázka končí mu poděkujeme, ukončíme ukázku a pošleme ho si sednout na své místo.
 
* Po posazení následuje krátká zpětná vazba k zásahu:
 
** Je třeba snížení lektora na úroveň očí účastníka, adekvátní vzdálenost.
 
** Zpětná vazba musí být jasná, stručná krátká.
 
** 2-3 pozitivní informace, co udělal účastník dobře
 
** 1-2 doporučení/návrhy na zlepšení pro příště.
 
** Nejsou-li chyby doporučení nedáváme
 
** Pozitivní informace je zároveň "opakováním" pro ostatní členy skupiny - je vhodné tedy "střídat" za co chválíme, aby se postupně ve zpětné vazbě objevily všechny prvky cvičeného postupu. (typicky je většina úkonů správně a proto si můžeme vybírat za co bdueme chválit)
 
* Zásah před dalšími 5ti lidmi je pro účastníka stresující - podobně jako simulace nebo zkoušení posunuje tímto vlastní "drilování" do větší reálnosti, co se týše psychické zátěže.
 
* Zásah účastníka přerušujeme pouze při fatálních chybách (utvářel by se chybné vzorce).
 
* Během zásahu lektor určuje/upravuje realitu (''dýchá, jednou se nadechl,...'').
 
* U delšího zásahu, opakující činnosti je možné účatníka korigovat jednoduchými instrukcemi (''rychleji, zpomal, hlouběji, větší záklon,...''). Složitější instrukce nebo instrukce v krátkém zásahu vedou spíše k zastavení účastníka a soustředěním se na instrukce - proto je lepší se jim vyvarovat.
 
* Případné dotazy odsouváme na konec bloku, až se všichni vystřídají - zodpovídání v průběhu zbytečně rozbíjí výuku a soustředění účastníků (je třeba udržet jejich pozornost plně na učený postup; většina dotazů se netýká techniky a jsou v době nácviku zbytné)
 
 
  
 +
*Ukázku provádí vždy ten účastník, který u předchozí komentoval; začíná ten, kdo komentoval ukázku lektora.
 +
*Ostatní účastníci skupiny sledují zasahujícího, na výzvu pasivně asistují zasahujícímu (''...potřebuji vaši pomoc, zavolejte na 155...'').
 +
*Před zahájením zásahu popiše účastníkovi zadání situace (''Jste na zastávce, vidíte staršího muže jak se zapotácel a sesunul k zemi'') - ERC vyžaduje "scénář" pro každého účastníka - bylo by možné zadat jeden společný na začátku, ale i tak je vhodné ho připomenout každému znovu. Zadání a odsouhlasení jeho "pochopení" je zároveň jasným oddělením a odstartováním dalšího "zásahu".
 +
*V okamžiku, kdy se účastník dostane do bodu, kde ukázka končí mu poděkujeme, ukončíme ukázku a pošleme ho si sednout na své místo.
 +
*Po posazení následuje krátká zpětná vazba k zásahu:
 +
**Je třeba snížení lektora na úroveň očí účastníka, adekvátní vzdálenost.
 +
**Zpětná vazba musí být jasná, stručná krátká.
 +
**2-3 pozitivní informace, co udělal účastník dobře
 +
**1-2 doporučení/návrhy na zlepšení pro příště.
 +
**Nejsou-li chyby doporučení nedáváme
 +
**Pozitivní informace je zároveň "opakováním" pro ostatní členy skupiny - je vhodné tedy "střídat" za co chválíme, aby se postupně ve zpětné vazbě objevily všechny prvky cvičeného postupu. (typicky je většina úkonů správně a proto si můžeme vybírat za co budeme chválit) 
 +
*Zásah před dalšími 5ti lidmi je pro účastníka stresující - podobně jako simulace nebo zkoušení posunuje tímto vlastní "drilování" do větší reálnosti, co se týše psychické zátěže.
 +
*Zásah účastníka přerušujeme pouze při fatálních chybách (utvářel by se chybné vzorce).
 +
*Během zásahu lektor určuje/upravuje realitu (''dýchá, jednou se nadechl,...'').
 +
*U delšího zásahu, opakující činnosti je možné účatníka korigovat jednoduchými instrukcemi (''rychleji, zpomal, hlouběji, větší záklon,...''). Složitější instrukce nebo instrukce v krátkém zásahu vedou spíše k zastavení účastníka a soustředěním se na instrukce - proto je lepší se jim vyvarovat.
 +
*Případné dotazy odsouváme na konec bloku, až se všichni vystřídají - zodpovídání v průběhu zbytečně rozbíjí výuku a soustředění účastníků (je třeba udržet jejich pozornost plně na učený postup; většina dotazů se netýká techniky a jsou v době nácviku zbytné)
  
[[Kategorie:Témata]]
+
[[Category:Témata]] [[Category:K úpravám]]
[[Kategorie:Bez korektury]]
 

Aktuální verze z 14. 7. 2024, 14:31

Metoda 4 kroků je obecnou výukovou metodou Evropské Rady pro Resuscitaci (ERC), kterou používá na svých kurzech jako výukový prostředek k osvojení postupu u možného bezvědomí. Metodu je možné využít pro výuku libovolné dovednosti nebo postupu.


Disclaimer: Tento text popisuje metodu 4.kroků z pohledu jejího možného využití v zážitkovém kurzu. Cílem textu není přesné popsání metodiky ERC ani všech jejích pedagogických aspektů, pouze možnou aplikaci. Pro komplexnější seznámení s metodou doporučujeme absolvovat kurz BLS/AED Instruktor.

obecně

  • Pro efektivní využití je nezbytné naprosto přesné ukazování lektory. Zde je velké nebezpečí především pro kurzy s více lektory. Záklon hlavy je možné provést správně několika způsoby, ale lektoři ho musí ukazovat všichni stejně - u lektorů je nezbytné přesné provedení, u účastníků je třeba funkční provedení (nebazírujeme u nich na detailech).
  • Metoda je vynikající pro nadrilování postupu u bezvědomí a KPR.
  • Její slabinou je odtažitost od reality (nemanipulujeme s reálným člověkem, dýchání se ve skutečnosti nehodnotí, ...)
  • Metoda je vhodná jak pro krátké kurzy (ERC ji používá ve 4 hodinách) tak jako součást dlouhých kurzů v jejich první fázi.
  • ERC má spoustu dalších drobných vychytávek, které již přímo nesouvisí s touto metodou, ale strukturou přednášení obecně. Metodu je dobré nejprve vidět a zažít na vlastní kůži - doporučujeme absolvovat alespoň kurz BLS/AED Provider.


Předvedení postupu v reálném čase a bez komentáře

  • Je nezbytné, aby lektor provedl ukázku zcela správně.
  • Ukázku je možné provést i před velkou skupinou, ale je nezbytné aby všichni dobře viděli.

Postup s komentářem a vysvětlením jednotlivých úkonů

Lektor předvádí postup, vysvětluje, odpovídá na dotazy.

  • Je možné opět provádět i před velkou skupinou.
  • Tato část může být nahrazena i "klasickým" výkladem nebo jiným vhodným předáním informací proč/jak (např. video)

Předvedením postupu lektorem v reálném čase s komentářem jednoho z účastníků

  • Tento krok již vyžaduje malou skupinu (do 6ti osob).
  • Účastníky je nutné seznámit s tím jak bude výuka dále probíhat a co se od nich bude chtít (pokud to již nebylo vysvětleno dříve).
  • Účastník komentuje to, co lektor předvádí svými vlastními slovy.
  • Po předvedení ukázky je vhodné zadat prostor na otázky.


Předvedení postupu účastníkem, další jej komentuje

Účastník provádí ukázku, jeho postup je komentován dalším účastníkem (opakuje se do vystřídání všech účastníků skupiny)

  • Ukázku provádí vždy ten účastník, který u předchozí komentoval; začíná ten, kdo komentoval ukázku lektora.
  • Ostatní účastníci skupiny sledují zasahujícího, na výzvu pasivně asistují zasahujícímu (...potřebuji vaši pomoc, zavolejte na 155...).
  • Před zahájením zásahu popiše účastníkovi zadání situace (Jste na zastávce, vidíte staršího muže jak se zapotácel a sesunul k zemi) - ERC vyžaduje "scénář" pro každého účastníka - bylo by možné zadat jeden společný na začátku, ale i tak je vhodné ho připomenout každému znovu. Zadání a odsouhlasení jeho "pochopení" je zároveň jasným oddělením a odstartováním dalšího "zásahu".
  • V okamžiku, kdy se účastník dostane do bodu, kde ukázka končí mu poděkujeme, ukončíme ukázku a pošleme ho si sednout na své místo.
  • Po posazení následuje krátká zpětná vazba k zásahu:
    • Je třeba snížení lektora na úroveň očí účastníka, adekvátní vzdálenost.
    • Zpětná vazba musí být jasná, stručná krátká.
    • 2-3 pozitivní informace, co udělal účastník dobře
    • 1-2 doporučení/návrhy na zlepšení pro příště.
    • Nejsou-li chyby doporučení nedáváme
    • Pozitivní informace je zároveň "opakováním" pro ostatní členy skupiny - je vhodné tedy "střídat" za co chválíme, aby se postupně ve zpětné vazbě objevily všechny prvky cvičeného postupu. (typicky je většina úkonů správně a proto si můžeme vybírat za co budeme chválit)
  • Zásah před dalšími 5ti lidmi je pro účastníka stresující - podobně jako simulace nebo zkoušení posunuje tímto vlastní "drilování" do větší reálnosti, co se týše psychické zátěže.
  • Zásah účastníka přerušujeme pouze při fatálních chybách (utvářel by se chybné vzorce).
  • Během zásahu lektor určuje/upravuje realitu (dýchá, jednou se nadechl,...).
  • U delšího zásahu, opakující činnosti je možné účatníka korigovat jednoduchými instrukcemi (rychleji, zpomal, hlouběji, větší záklon,...). Složitější instrukce nebo instrukce v krátkém zásahu vedou spíše k zastavení účastníka a soustředěním se na instrukce - proto je lepší se jim vyvarovat.
  • Případné dotazy odsouváme na konec bloku, až se všichni vystřídají - zodpovídání v průběhu zbytečně rozbíjí výuku a soustředění účastníků (je třeba udržet jejich pozornost plně na učený postup; většina dotazů se netýká techniky a jsou v době nácviku zbytné)