DrABC: Porovnání verzí
m |
|||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
− | + | = Metodika = | |
+ | == <meta charset="utf-8"></meta><span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Cíl tématu</span> == | ||
+ | Přednáška DrABC - přístup k bezvědomému má dát účastníkům představu KTERÉ kroky, v jakém POŘADÍ a PROČ má udělat, když se setká s pacientem, který očividně "není v pořádku". Vlastní postup a potřebné dovednosti se naučí účastník až při NÁCVIKU a v SIMULACÍCH. | ||
+ | |||
+ | == <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Dramaturgie přednášky (délka, zařazení..)</span> == | ||
+ | |||
+ | Přístup k člověku v bezvědomí je klíčovým tématem výuky první pomoci. Reagovat rychle a správně v případě ztráty vědomí a možné zástavy oběhu je jednou z mála život zachraňujících dovedností, které můžeme naše studenty naučit. Proto dáváme tomuto tématu dostatečný prostor časový i personální - efektivita nácviku je vysoká při poměru 1 lektor na 4 frekventanty, se zvyšujícím se počtem účastníků kvalita výuky nevyhnutelně klesá. Z logiky věci patří tato přednáška na začátek kurzu, zařazujeme ji hned po úvodním bodu "danger". Přednáška s předvedením a vysvětlením postupu má optimální délku 10-20 minut, zvlášť se můžeme věnovat tématu gasping (cca 5-10 minut). | ||
+ | |||
+ | == <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Nácviky a simulace k tématu, potřebný materiál</span> == | ||
+ | |||
+ | Nácvik je naprosto esenciální součástí výuky přístupu k bezvědomému. Většinou ho zařazujeme ihned po přednášce s předvedením. Optimální poměr 1 lektor na 4 studenty. | ||
+ | |||
+ | Možné části nácviku, které se nám osvědčily: | ||
+ | |||
+ | *samostatný nácvik záklonu hlavy a kontroly dechu : studenti jsou ve dvojicích, jeden si lehne na podlahu, druhý si zkouší provést pouze kvalitní záklon hlavy a kontrolu dýchání. Lektor dělá co může, aby všechny zkontroloval, že záklon drží správně (tlačí zejména na bradu a zvedají ji vzhůru). Vyzveme všechny aby vnímali pacientův dech - jak moc to je cítit, kde to vnímají nejlépe (pohyb hrudníku vs. "funění" do dlaně). Po nějaké době může lektor nahlas vyzvat ležící, aby zadrželi dech, a odpočítá 10 vteřin, během kterých kontrolující vnímají, jaké to je když pacient nedýchá. | ||
+ | |||
+ | == <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Pasti</span> == | ||
+ | |||
+ | = <span style="font-size:20pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Obsah </span> = | ||
+ | |||
+ | == <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Osnova výkladu </span> == | ||
+ | |||
+ | *proč a k čemu DrABC | ||
+ | *ukázka přístupu k bezvědomému bez komentáře | ||
+ | *D- danger, kontrola situace | ||
+ | *r - response, vědomí (oslovení, bol. podnět) | ||
+ | *A - airways (záklon hlavy) | ||
+ | *B - breathing (kontrola dechu 10 vteřin) | ||
+ | *C - circulation (pouze když | ||
+ | |||
+ | == <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Výklad pro studenty</span> == | ||
+ | |||
+ | Poskytování první pomoci - zachraňování - je situace velmi emočně náročná a stresující. Není divu - jsme si vědomi, že naše jednání a jeho správnost může vést k záchraně či úmrtí člověka. Je prokázáno, že ve stresu dělá člověk až 10x více chyb, než v klidu. Znalost jednoduchého postupu nám může sloužit jako vodítko a pomůže nám chyby minimalizovat. DrABC je jedním z takových jednoduchých návodů, co a v jakém pořadí dělat, když jednáme s pacientem v kritickém stavu. | ||
'''DrABC''' je akronym (zkratka) shrnující postup v kritické zdravotní situaci. | '''DrABC''' je akronym (zkratka) shrnující postup v kritické zdravotní situaci. | ||
− | == <big>D</big>anger == | + | === <big>D</big>anger === |
*Hrozící nebezpečí ? /opakování mechanismu úrazu, infekce, agrese, živly / | *Hrozící nebezpečí ? /opakování mechanismu úrazu, infekce, agrese, živly / | ||
Řádek 17: | Řádek 49: | ||
**Jaké jsou další dostupné zdroje? | **Jaké jsou další dostupné zdroje? | ||
− | == <big>r</big>esponse == | + | === <big>r</big>esponse === |
*reakce na oslovení, nebo bolestivý podnět | *reakce na oslovení, nebo bolestivý podnět | ||
Řádek 23: | Řádek 55: | ||
**rozvaha o celkovém stavu pacienta | **rozvaha o celkovém stavu pacienta | ||
− | == <big>A</big>irways == | + | === <big>A</big>irways === |
*rozvaha od záklonu přes intubaci až ke koniopunkci | *rozvaha od záklonu přes intubaci až ke koniopunkci | ||
− | == <big>B</big>reathing == | + | === <big>B</big>reathing === |
*zhodnocení a podpora dechu | *zhodnocení a podpora dechu | ||
− | == <big>C</big>irculation == | + | === <big>C</big>irculation === |
*zhodnocení a podpora oběhu | *zhodnocení a podpora oběhu | ||
− | == Další pořadí dle vedoucího příznaku == | + | === Další pořadí dle vedoucího příznaku === |
*Porucha vědomí neúrazová | *Porucha vědomí neúrazová | ||
Řádek 42: | Řádek 74: | ||
**vyšetření celého těla | **vyšetření celého těla | ||
− | = Proč používat DrABC namísto ABCDE? = | + | == <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Shrnutí</span> == |
+ | |||
+ | == <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Časté lstivé otázky studentů </span> == | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | |||
+ | == <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Rozšiřující obsah pro lektory</span> == | ||
+ | |||
+ | === Proč používat DrABC namísto ABCDE? === | ||
Základních postupů používajících akronym abecedy je několik. Proč používat modifikaci předsazující písmenka D a R? Klasické [https://www.akutne.cz/res/publikace/abcde.pdf ABCDE], používané v ALS, nemá na začátku základní kontrolu situace, která je v podmínkách urgentní medicíny nezbytná. Používáte-li postupu v prostředí vysokoprahového příjmu (pacient je indikován k invazivnímu zajištění vitálních funkcí) začínáte jistě od A. Přesto je však zásadní několik informací (mechanismus úrazu či informace o vývoji), které jsou shrnovány pod Danger. Prvotní reakce na bolestivý podnět (Response v DrABC) se dělá dříve než zhodnocení oběhu (Circulation a pak Disability v ABCDE). | Základních postupů používajících akronym abecedy je několik. Proč používat modifikaci předsazující písmenka D a R? Klasické [https://www.akutne.cz/res/publikace/abcde.pdf ABCDE], používané v ALS, nemá na začátku základní kontrolu situace, která je v podmínkách urgentní medicíny nezbytná. Používáte-li postupu v prostředí vysokoprahového příjmu (pacient je indikován k invazivnímu zajištění vitálních funkcí) začínáte jistě od A. Přesto je však zásadní několik informací (mechanismus úrazu či informace o vývoji), které jsou shrnovány pod Danger. Prvotní reakce na bolestivý podnět (Response v DrABC) se dělá dříve než zhodnocení oběhu (Circulation a pak Disability v ABCDE). | ||
Řádek 48: | Řádek 88: | ||
Po zhodnocení oběhu v urgentní medicíně je další pořadí D a E sporné. U pacientů s úrazovým dějem je klíčové Exposure, kdežto pacient s poruchou vědomí si opravdu zasluhuje nejdříve Disability. Pro non native uživatele jsou anglické výrazy Disability a Exposure málo návodné. Dosud nedořešenou otázkou je význam písmene F - farmaka podáváme dříve a Funeral není vždy následujícím krokem. | Po zhodnocení oběhu v urgentní medicíně je další pořadí D a E sporné. U pacientů s úrazovým dějem je klíčové Exposure, kdežto pacient s poruchou vědomí si opravdu zasluhuje nejdříve Disability. Pro non native uživatele jsou anglické výrazy Disability a Exposure málo návodné. Dosud nedořešenou otázkou je význam písmene F - farmaka podáváme dříve a Funeral není vždy následujícím krokem. | ||
− | Otázka není, co používat v praxi nad pacientem, ale jak zdůraznit studentům oboru, že začátkem je kontrola situace (Danger) | + | Otázka není, co používat v praxi nad pacientem, ale jak zdůraznit studentům oboru, že začátkem je kontrola situace (Danger) a s pacienty je dobré komunikovat (Response). Obě zkratky se budou jistě ve výuce kombinovat. |
+ | |||
+ | == <span style="font-size:13.999999999999998pt; font-family:Arial; color:#000000; background-color:transparent; font-weight:400; font-style:normal; font-variant:normal; text-decoration:none; vertical-align:baseline; white-space:pre; white-space:pre-wrap">Odkazy, zdroje</span> == | ||
| | ||
+ | * | ||
+ | |||
+ | === === | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | |||
+ | | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == |
Verze z 25. 3. 2021, 23:14
Obsah
[skrýt]Metodika
<meta charset="utf-8"></meta>Cíl tématu
Přednáška DrABC - přístup k bezvědomému má dát účastníkům představu KTERÉ kroky, v jakém POŘADÍ a PROČ má udělat, když se setká s pacientem, který očividně "není v pořádku". Vlastní postup a potřebné dovednosti se naučí účastník až při NÁCVIKU a v SIMULACÍCH.
Dramaturgie přednášky (délka, zařazení..)
Přístup k člověku v bezvědomí je klíčovým tématem výuky první pomoci. Reagovat rychle a správně v případě ztráty vědomí a možné zástavy oběhu je jednou z mála život zachraňujících dovedností, které můžeme naše studenty naučit. Proto dáváme tomuto tématu dostatečný prostor časový i personální - efektivita nácviku je vysoká při poměru 1 lektor na 4 frekventanty, se zvyšujícím se počtem účastníků kvalita výuky nevyhnutelně klesá. Z logiky věci patří tato přednáška na začátek kurzu, zařazujeme ji hned po úvodním bodu "danger". Přednáška s předvedením a vysvětlením postupu má optimální délku 10-20 minut, zvlášť se můžeme věnovat tématu gasping (cca 5-10 minut).
Nácviky a simulace k tématu, potřebný materiál
Nácvik je naprosto esenciální součástí výuky přístupu k bezvědomému. Většinou ho zařazujeme ihned po přednášce s předvedením. Optimální poměr 1 lektor na 4 studenty.
Možné části nácviku, které se nám osvědčily:
- samostatný nácvik záklonu hlavy a kontroly dechu : studenti jsou ve dvojicích, jeden si lehne na podlahu, druhý si zkouší provést pouze kvalitní záklon hlavy a kontrolu dýchání. Lektor dělá co může, aby všechny zkontroloval, že záklon drží správně (tlačí zejména na bradu a zvedají ji vzhůru). Vyzveme všechny aby vnímali pacientův dech - jak moc to je cítit, kde to vnímají nejlépe (pohyb hrudníku vs. "funění" do dlaně). Po nějaké době může lektor nahlas vyzvat ležící, aby zadrželi dech, a odpočítá 10 vteřin, během kterých kontrolující vnímají, jaké to je když pacient nedýchá.
Pasti
Obsah
Osnova výkladu
- proč a k čemu DrABC
- ukázka přístupu k bezvědomému bez komentáře
- D- danger, kontrola situace
- r - response, vědomí (oslovení, bol. podnět)
- A - airways (záklon hlavy)
- B - breathing (kontrola dechu 10 vteřin)
- C - circulation (pouze když
Výklad pro studenty
Poskytování první pomoci - zachraňování - je situace velmi emočně náročná a stresující. Není divu - jsme si vědomi, že naše jednání a jeho správnost může vést k záchraně či úmrtí člověka. Je prokázáno, že ve stresu dělá člověk až 10x více chyb, než v klidu. Znalost jednoduchého postupu nám může sloužit jako vodítko a pomůže nám chyby minimalizovat. DrABC je jedním z takových jednoduchých návodů, co a v jakém pořadí dělat, když jednáme s pacientem v kritickém stavu.
DrABC je akronym (zkratka) shrnující postup v kritické zdravotní situaci.
Danger
- Hrozící nebezpečí ? /opakování mechanismu úrazu, infekce, agrese, živly /
- Co se stalo? (mechanismus úrazu)
- Podezření na poranění páteře
- Podezření na vnitřní krvácení
- Masivní stříkající krvácení
- Hromadné neštěstí??
- Kolik je raněných?
- Jaké jsou další dostupné zdroje?
response
- reakce na oslovení, nebo bolestivý podnět
- minimální anamnéza
- rozvaha o celkovém stavu pacienta
Airways
- rozvaha od záklonu přes intubaci až ke koniopunkci
Breathing
- zhodnocení a podpora dechu
Circulation
- zhodnocení a podpora oběhu
Další pořadí dle vedoucího příznaku
- Porucha vědomí neúrazová
- glykémie, pátrání po neodhaleném úrazu hlavy neurologické vyšetření
- Úrazový děj
- vyšetření celého těla
Shrnutí
Časté lstivé otázky studentů
Rozšiřující obsah pro lektory
Proč používat DrABC namísto ABCDE?
Základních postupů používajících akronym abecedy je několik. Proč používat modifikaci předsazující písmenka D a R? Klasické ABCDE, používané v ALS, nemá na začátku základní kontrolu situace, která je v podmínkách urgentní medicíny nezbytná. Používáte-li postupu v prostředí vysokoprahového příjmu (pacient je indikován k invazivnímu zajištění vitálních funkcí) začínáte jistě od A. Přesto je však zásadní několik informací (mechanismus úrazu či informace o vývoji), které jsou shrnovány pod Danger. Prvotní reakce na bolestivý podnět (Response v DrABC) se dělá dříve než zhodnocení oběhu (Circulation a pak Disability v ABCDE).
Po zhodnocení oběhu v urgentní medicíně je další pořadí D a E sporné. U pacientů s úrazovým dějem je klíčové Exposure, kdežto pacient s poruchou vědomí si opravdu zasluhuje nejdříve Disability. Pro non native uživatele jsou anglické výrazy Disability a Exposure málo návodné. Dosud nedořešenou otázkou je význam písmene F - farmaka podáváme dříve a Funeral není vždy následujícím krokem.
Otázka není, co používat v praxi nad pacientem, ale jak zdůraznit studentům oboru, že začátkem je kontrola situace (Danger) a s pacienty je dobré komunikovat (Response). Obě zkratky se budou jistě ve výuce kombinovat.
Odkazy, zdroje
Externí odkazy
- Shrnutí postupu DrABC, MUDr.Robert Pleskot 2019
- tabulka postupu ABCDE; Kodet J., Mgr. Peřan D. et al; 2018
- Srovnání DrABC a ABCDE
Autoři Barbara Nižnanská a Robert Pleskot