DrABC: Porovnání verzí

Z Metodika ZDrSEM
Přejít na: navigace, hledání
m
Řádek 1: Řádek 1:
  
''Ahoj Báro, tohle jsem překopíroval z wikiskript, použij nadpisy, a co budeš dál chtít.  Robert :))))))))))))))''
+
= Metodika =
  
 +
== <meta charset="utf-8"></meta><span style="font-size:13.999999999999998pt;  font-family:Arial;  color:#000000;  background-color:transparent;  font-weight:400;  font-style:normal;  font-variant:normal;  text-decoration:none;  vertical-align:baseline;  white-space:pre;  white-space:pre-wrap">Cíl tématu</span> ==
  
 +
Přednáška DrABC - přístup k bezvědomému má dát účastníkům představu KTERÉ kroky,&nbsp; v jakém POŘADÍ a PROČ má udělat, když se setká s pacientem, který očividně "není v pořádku". Vlastní postup a potřebné dovednosti se naučí účastník až při NÁCVIKU&nbsp; a v SIMULACÍCH.
 +
 +
== <span style="font-size:13.999999999999998pt;  font-family:Arial;  color:#000000;  background-color:transparent;  font-weight:400;  font-style:normal;  font-variant:normal;  text-decoration:none;  vertical-align:baseline;  white-space:pre;  white-space:pre-wrap">Dramaturgie přednášky (délka, zařazení..)</span> ==
 +
 +
Přístup k člověku v bezvědomí je klíčovým tématem výuky první pomoci. Reagovat rychle a správně v případě ztráty vědomí a možné zástavy oběhu je jednou z mála život zachraňujících dovedností, které můžeme naše studenty naučit. Proto dáváme tomuto tématu dostatečný prostor časový i personální - efektivita nácviku je vysoká při poměru 1 lektor na 4 frekventanty, se zvyšujícím se počtem účastníků kvalita výuky nevyhnutelně klesá. Z logiky věci patří tato přednáška na&nbsp; začátek kurzu, zařazujeme ji hned po úvodním bodu "danger". Přednáška s předvedením a vysvětlením postupu má optimální délku 10-20 minut, zvlášť se můžeme věnovat tématu gasping (cca 5-10 minut).&nbsp;
 +
 +
== <span style="font-size:13.999999999999998pt;  font-family:Arial;  color:#000000;  background-color:transparent;  font-weight:400;  font-style:normal;  font-variant:normal;  text-decoration:none;  vertical-align:baseline;  white-space:pre;  white-space:pre-wrap">Nácviky a simulace k tématu, potřebný materiál</span> ==
 +
 +
Nácvik je naprosto esenciální součástí výuky přístupu k bezvědomému. Většinou ho zařazujeme ihned po přednášce s předvedením. Optimální poměr 1 lektor na 4 studenty.
 +
 +
Možné části nácviku, které se nám osvědčily:
 +
 +
*samostatný nácvik záklonu hlavy a kontroly dechu&nbsp;: studenti jsou ve dvojicích, jeden si lehne na podlahu, druhý si zkouší provést pouze kvalitní záklon hlavy a kontrolu dýchání. Lektor dělá co může, aby všechny zkontroloval, že záklon drží správně (tlačí zejména na bradu a zvedají ji vzhůru). Vyzveme všechny aby vnímali pacientův dech - jak moc to je cítit, kde to vnímají nejlépe (pohyb hrudníku vs. "funění" do dlaně). Po nějaké době může lektor nahlas vyzvat ležící, aby zadrželi dech, a odpočítá 10 vteřin, během kterých kontrolující vnímají, jaké to je když pacient nedýchá.
 +
 +
== <span style="font-size:13.999999999999998pt;  font-family:Arial;  color:#000000;  background-color:transparent;  font-weight:400;  font-style:normal;  font-variant:normal;  text-decoration:none;  vertical-align:baseline;  white-space:pre;  white-space:pre-wrap">Pasti</span> ==
 +
 +
= <span style="font-size:20pt;  font-family:Arial;  color:#000000;  background-color:transparent;  font-weight:400;  font-style:normal;  font-variant:normal;  text-decoration:none;  vertical-align:baseline;  white-space:pre;  white-space:pre-wrap">Obsah&nbsp;</span> =
 +
 +
== <span style="font-size:13.999999999999998pt;  font-family:Arial;  color:#000000;  background-color:transparent;  font-weight:400;  font-style:normal;  font-variant:normal;  text-decoration:none;  vertical-align:baseline;  white-space:pre;  white-space:pre-wrap">Osnova výkladu&nbsp;</span> ==
 +
 +
*proč a k čemu DrABC
 +
*ukázka přístupu k bezvědomému bez komentáře
 +
*D- danger, kontrola situace
 +
*r - response, vědomí (oslovení, bol. podnět)
 +
*A - airways (záklon hlavy)
 +
*B - breathing (kontrola dechu 10 vteřin)
 +
*C - circulation (pouze když
 +
 +
== <span style="font-size:13.999999999999998pt;  font-family:Arial;  color:#000000;  background-color:transparent;  font-weight:400;  font-style:normal;  font-variant:normal;  text-decoration:none;  vertical-align:baseline;  white-space:pre;  white-space:pre-wrap">Výklad pro studenty</span> ==
 +
 +
Poskytování první pomoci - zachraňování&nbsp; - je situace velmi emočně náročná a stresující. Není divu - jsme si vědomi, že naše jednání a jeho správnost může vést k záchraně či úmrtí člověka. Je prokázáno, že ve stresu dělá člověk až 10x více chyb, než v klidu. Znalost jednoduchého postupu nám může sloužit jako vodítko a pomůže nám chyby minimalizovat. DrABC je jedním z takových jednoduchých návodů, co a v jakém pořadí dělat, když jednáme s pacientem v kritickém stavu.
  
 
'''DrABC''' je akronym (zkratka) shrnující postup v kritické zdravotní situaci.
 
'''DrABC''' je akronym (zkratka) shrnující postup v kritické zdravotní situaci.
  
== <big>D</big>anger ==
+
=== <big>D</big>anger ===
  
 
*Hrozící nebezpečí&nbsp;? /opakování mechanismu úrazu, infekce, agrese, živly /  
 
*Hrozící nebezpečí&nbsp;? /opakování mechanismu úrazu, infekce, agrese, živly /  
Řádek 17: Řádek 49:
 
**Jaké jsou další dostupné zdroje?   
 
**Jaké jsou další dostupné zdroje?   
  
== <big>r</big>esponse ==
+
=== <big>r</big>esponse ===
  
 
*reakce na oslovení, nebo bolestivý podnět  
 
*reakce na oslovení, nebo bolestivý podnět  
Řádek 23: Řádek 55:
 
**rozvaha o celkovém stavu pacienta   
 
**rozvaha o celkovém stavu pacienta   
  
== <big>A</big>irways ==
+
=== <big>A</big>irways ===
  
 
*rozvaha od záklonu přes intubaci až ke koniopunkci  
 
*rozvaha od záklonu přes intubaci až ke koniopunkci  
  
== <big>B</big>reathing ==
+
=== <big>B</big>reathing ===
  
 
*zhodnocení a podpora dechu  
 
*zhodnocení a podpora dechu  
  
== <big>C</big>irculation ==
+
=== <big>C</big>irculation ===
  
 
*zhodnocení a podpora oběhu  
 
*zhodnocení a podpora oběhu  
  
== Další pořadí dle vedoucího příznaku ==
+
=== Další pořadí dle vedoucího příznaku ===
  
 
*Porucha vědomí neúrazová  
 
*Porucha vědomí neúrazová  
Řádek 42: Řádek 74:
 
**vyšetření celého těla   
 
**vyšetření celého těla   
  
= Proč používat DrABC namísto ABCDE? =
+
== <span style="font-size:13.999999999999998pt;  font-family:Arial;  color:#000000;  background-color:transparent;  font-weight:400;  font-style:normal;  font-variant:normal;  text-decoration:none;  vertical-align:baseline;  white-space:pre;  white-space:pre-wrap">Shrnutí</span> ==
 +
 
 +
== <span style="font-size:13.999999999999998pt;  font-family:Arial;  color:#000000;  background-color:transparent;  font-weight:400;  font-style:normal;  font-variant:normal;  text-decoration:none;  vertical-align:baseline;  white-space:pre;  white-space:pre-wrap">Časté lstivé otázky studentů&nbsp;</span> ==
 +
 
 +
&nbsp;
 +
 
 +
== <span style="font-size:13.999999999999998pt;  font-family:Arial;  color:#000000;  background-color:transparent;  font-weight:400;  font-style:normal;  font-variant:normal;  text-decoration:none;  vertical-align:baseline;  white-space:pre;  white-space:pre-wrap">Rozšiřující obsah pro lektory</span> ==
 +
 
 +
=== Proč používat DrABC namísto ABCDE? ===
  
 
Základních postupů používajících akronym abecedy je několik. Proč používat modifikaci předsazující písmenka D a R? Klasické [https://www.akutne.cz/res/publikace/abcde.pdf ABCDE], používané v ALS, nemá na začátku základní kontrolu situace, která je v podmínkách urgentní medicíny nezbytná. Používáte-li postupu v prostředí vysokoprahového příjmu (pacient je indikován k invazivnímu zajištění vitálních funkcí) začínáte jistě od A. Přesto je však zásadní několik informací (mechanismus úrazu či informace o vývoji), které jsou shrnovány pod Danger. Prvotní reakce na bolestivý podnět (Response v DrABC) se dělá dříve než zhodnocení oběhu (Circulation a pak Disability v ABCDE).
 
Základních postupů používajících akronym abecedy je několik. Proč používat modifikaci předsazující písmenka D a R? Klasické [https://www.akutne.cz/res/publikace/abcde.pdf ABCDE], používané v ALS, nemá na začátku základní kontrolu situace, která je v podmínkách urgentní medicíny nezbytná. Používáte-li postupu v prostředí vysokoprahového příjmu (pacient je indikován k invazivnímu zajištění vitálních funkcí) začínáte jistě od A. Přesto je však zásadní několik informací (mechanismus úrazu či informace o vývoji), které jsou shrnovány pod Danger. Prvotní reakce na bolestivý podnět (Response v DrABC) se dělá dříve než zhodnocení oběhu (Circulation a pak Disability v ABCDE).
Řádek 48: Řádek 88:
 
Po zhodnocení oběhu v urgentní medicíně je další pořadí D a E sporné. U pacientů s úrazovým dějem je klíčové Exposure, kdežto pacient s poruchou vědomí si opravdu zasluhuje nejdříve Disability. Pro non native uživatele jsou anglické výrazy Disability a Exposure málo návodné. Dosud nedořešenou otázkou je význam písmene F - farmaka podáváme dříve a Funeral není vždy následujícím krokem.
 
Po zhodnocení oběhu v urgentní medicíně je další pořadí D a E sporné. U pacientů s úrazovým dějem je klíčové Exposure, kdežto pacient s poruchou vědomí si opravdu zasluhuje nejdříve Disability. Pro non native uživatele jsou anglické výrazy Disability a Exposure málo návodné. Dosud nedořešenou otázkou je význam písmene F - farmaka podáváme dříve a Funeral není vždy následujícím krokem.
  
Otázka není, co používat v praxi nad pacientem, ale jak zdůraznit studentům oboru, že začátkem je kontrola situace (Danger) as pacienty je dobré komunikovat (Response). Obě zkratky se budou jistě ve výuce kombinovat.
+
Otázka není, co používat v praxi nad pacientem, ale jak zdůraznit studentům oboru, že začátkem je kontrola situace (Danger) a s pacienty je dobré komunikovat (Response). Obě zkratky se budou jistě ve výuce kombinovat.
 +
 
 +
== <span style="font-size:13.999999999999998pt;  font-family:Arial;  color:#000000;  background-color:transparent;  font-weight:400;  font-style:normal;  font-variant:normal;  text-decoration:none;  vertical-align:baseline;  white-space:pre;  white-space:pre-wrap">Odkazy, zdroje</span> ==
  
 
&nbsp;
 
&nbsp;
  
 +
*&nbsp;
 +
 +
=== &nbsp; ===
 +
 +
&nbsp;
 +
 +
&nbsp;
  
 
== Externí odkazy ==
 
== Externí odkazy ==

Verze z 25. 3. 2021, 23:14

Metodika

<meta charset="utf-8"></meta>Cíl tématu

Přednáška DrABC - přístup k bezvědomému má dát účastníkům představu KTERÉ kroky,  v jakém POŘADÍ a PROČ má udělat, když se setká s pacientem, který očividně "není v pořádku". Vlastní postup a potřebné dovednosti se naučí účastník až při NÁCVIKU  a v SIMULACÍCH.

Dramaturgie přednášky (délka, zařazení..)

Přístup k člověku v bezvědomí je klíčovým tématem výuky první pomoci. Reagovat rychle a správně v případě ztráty vědomí a možné zástavy oběhu je jednou z mála život zachraňujících dovedností, které můžeme naše studenty naučit. Proto dáváme tomuto tématu dostatečný prostor časový i personální - efektivita nácviku je vysoká při poměru 1 lektor na 4 frekventanty, se zvyšujícím se počtem účastníků kvalita výuky nevyhnutelně klesá. Z logiky věci patří tato přednáška na  začátek kurzu, zařazujeme ji hned po úvodním bodu "danger". Přednáška s předvedením a vysvětlením postupu má optimální délku 10-20 minut, zvlášť se můžeme věnovat tématu gasping (cca 5-10 minut). 

Nácviky a simulace k tématu, potřebný materiál

Nácvik je naprosto esenciální součástí výuky přístupu k bezvědomému. Většinou ho zařazujeme ihned po přednášce s předvedením. Optimální poměr 1 lektor na 4 studenty.

Možné části nácviku, které se nám osvědčily:

  • samostatný nácvik záklonu hlavy a kontroly dechu : studenti jsou ve dvojicích, jeden si lehne na podlahu, druhý si zkouší provést pouze kvalitní záklon hlavy a kontrolu dýchání. Lektor dělá co může, aby všechny zkontroloval, že záklon drží správně (tlačí zejména na bradu a zvedají ji vzhůru). Vyzveme všechny aby vnímali pacientův dech - jak moc to je cítit, kde to vnímají nejlépe (pohyb hrudníku vs. "funění" do dlaně). Po nějaké době může lektor nahlas vyzvat ležící, aby zadrželi dech, a odpočítá 10 vteřin, během kterých kontrolující vnímají, jaké to je když pacient nedýchá.

Pasti

Obsah 

Osnova výkladu 

  • proč a k čemu DrABC
  • ukázka přístupu k bezvědomému bez komentáře
  • D- danger, kontrola situace
  • r - response, vědomí (oslovení, bol. podnět)
  • A - airways (záklon hlavy)
  • B - breathing (kontrola dechu 10 vteřin)
  • C - circulation (pouze když

Výklad pro studenty

Poskytování první pomoci - zachraňování  - je situace velmi emočně náročná a stresující. Není divu - jsme si vědomi, že naše jednání a jeho správnost může vést k záchraně či úmrtí člověka. Je prokázáno, že ve stresu dělá člověk až 10x více chyb, než v klidu. Znalost jednoduchého postupu nám může sloužit jako vodítko a pomůže nám chyby minimalizovat. DrABC je jedním z takových jednoduchých návodů, co a v jakém pořadí dělat, když jednáme s pacientem v kritickém stavu.

DrABC je akronym (zkratka) shrnující postup v kritické zdravotní situaci.

Danger

  • Hrozící nebezpečí ? /opakování mechanismu úrazu, infekce, agrese, živly /
  • Co se stalo? (mechanismus úrazu)
    • Podezření na poranění páteře
    • Podezření na vnitřní krvácení
    • Masivní stříkající krvácení
  • Hromadné neštěstí??
    • Kolik je raněných?
    • Jaké jsou další dostupné zdroje?

response

  • reakce na oslovení, nebo bolestivý podnět
    • minimální anamnéza
    • rozvaha o celkovém stavu pacienta

Airways

  • rozvaha od záklonu přes intubaci až ke koniopunkci

Breathing

  • zhodnocení a podpora dechu

Circulation

  • zhodnocení a podpora oběhu

Další pořadí dle vedoucího příznaku

  • Porucha vědomí neúrazová
    • glykémie, pátrání po neodhaleném úrazu hlavy neurologické vyšetření
  • Úrazový děj
    • vyšetření celého těla

Shrnutí

Časté lstivé otázky studentů 

 

Rozšiřující obsah pro lektory

Proč používat DrABC namísto ABCDE?

Základních postupů používajících akronym abecedy je několik. Proč používat modifikaci předsazující písmenka D a R? Klasické ABCDE, používané v ALS, nemá na začátku základní kontrolu situace, která je v podmínkách urgentní medicíny nezbytná. Používáte-li postupu v prostředí vysokoprahového příjmu (pacient je indikován k invazivnímu zajištění vitálních funkcí) začínáte jistě od A. Přesto je však zásadní několik informací (mechanismus úrazu či informace o vývoji), které jsou shrnovány pod Danger. Prvotní reakce na bolestivý podnět (Response v DrABC) se dělá dříve než zhodnocení oběhu (Circulation a pak Disability v ABCDE).

Po zhodnocení oběhu v urgentní medicíně je další pořadí D a E sporné. U pacientů s úrazovým dějem je klíčové Exposure, kdežto pacient s poruchou vědomí si opravdu zasluhuje nejdříve Disability. Pro non native uživatele jsou anglické výrazy Disability a Exposure málo návodné. Dosud nedořešenou otázkou je význam písmene F - farmaka podáváme dříve a Funeral není vždy následujícím krokem.

Otázka není, co používat v praxi nad pacientem, ale jak zdůraznit studentům oboru, že začátkem je kontrola situace (Danger) a s pacienty je dobré komunikovat (Response). Obě zkratky se budou jistě ve výuce kombinovat.

Odkazy, zdroje

 

  •  

 

 

 

Externí odkazy

Autoři Barbara Nižnanská a Robert Pleskot