Faktory ovlivňující psychickou náročnost simulací

Z Metodika ZDrSEM
Verze z 2. 8. 2011, 17:09, kterou vytvořil 195.250.139.158 (diskuse) (dokončeno)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Přejít na: navigace, hledání

Míru zážitku a tím i riziko simulace lze ovlivňovat jejími charakteristikami. Při tvorbě simulace a jejím zařazování do programu je nutno "nadávkovat" její emoční i odbornou náročnost


Kdo simuluje?

:V následujícím pořadí stoupá  náročnost. Především je to otázkou věrohodné herecké akce, plánované změny stavu v průběhu děje a modifikaci scénáře podle činnosti zachránce. Lektor nebo zkušený simulant může dát kvalitnější osobní cílenou zpětnou vazbu.

  1. spolustudent
  2. lektor
  3. externista
  4. externí lektor


Kolik studentů zachraňuje?

Největším přínosem je pouze jeden až dva. Tři a více většinou vedou k rozdělení scény, nebo dokonce k nečinnosti části skupiny. Rozdělení scény je přijatelné v případě více figurantů, ale rozbor komplikované situace nemůže postihnout všechny interakce mezi jednotlivými zachránci a figuranty. Některé dovednosti (hlavně manipulace s pacientem s možným poraněním páteře) vyžadují větší skupinu.
Větší skupina zachránců musí používat týmové spolupráce, řízení. Je nutné zvážit, zda týmová spolupráce je cílem kurzu. Naprostá většina laiků v týmu pracovat nebude, v případě zdravotní události budou koordinovat méně vycvičené náhodné spoluzachránce.


Kolik je figurantů?

S vyšším počtem figurantů stoupá vždy emoční náročnost, minimálně kvůli nepřehlednosti scény. Pokud je méně zachránců než figurantů Problematika třídění (rozhodnutí,komu se věnovat a komu ne) je vysoce náročná a stresuje i profesionály.


Kolik času stráví student nečinností v potenciálně stressové situaci?

Například čekání 10 min do příjezdu "záchranky" u nereagujícího pacienta

Jak je realistické maskování?

Použití profesionálních maskérů má svoje pro i proti

Kolik emocí je v herecké akci?

Je v scénáři plánována agrese vůči zachráncům, opilost, výrazná změna chování?. Výrazná herecká akce simulantů (bolest, utrpení, opilost, agrese, akutní stressová reakce) vždy zvyšuje náročnost simulace.

Přesvědčivý herecký projev
Agrese


Jak hraniční téma se otevírá?

Obecně citlivá hraniční témata (smrt, devastující poranění, rodič-dítě, partnerský vztah) mohou být různě tíživá pro každého jednotlivce. Je lépe je dávkovat opatrně a být připraven ke krizové intervenci.

Zvyšování náročnosti zážitku z hlediska studenta

1:1 simulující spolustudent, minimální očekávaná akce (zachycení vrávorajícího omdlévajícího)

1-3:2 simulující spolustudenti, různé stavy z hlediska závažnosti

1:1 simulující lektor s výraznější hereckou akcí, přechod z vědomí do bezvědomí

1:1 simulující externista

Skupina:více externích simulantů

Skupina:více externích simulantů s agresí vůči zachráncům

Obecně lze doporučit nepoužívat posledních "stupňů" náročnosti u nepřipravených laiků.


MUDr.Robert Pleskot