Faktory ovlivňující psychickou náročnost simulací: Porovnání verzí
(dokončeno) |
(grafika) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
Míru zážitku a tím i riziko simulace lze ovlivňovat jejími charakteristikami. Při tvorbě simulace a jejím zařazování do programu je nutno "nadávkovat" její '''emoční i odbornou''' náročnost | Míru zážitku a tím i riziko simulace lze ovlivňovat jejími charakteristikami. Při tvorbě simulace a jejím zařazování do programu je nutno "nadávkovat" její '''emoční i odbornou''' náročnost | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Faktory == | ||
=== Kdo simuluje? === | === Kdo simuluje? === | ||
− | + | V následujícím pořadí stoupá náročnost. Především je to otázkou věrohodné herecké akce, plánované změny stavu v průběhu děje a modifikaci scénáře podle činnosti zachránce. Lektor nebo zkušený simulant může dát kvalitnější osobní cílenou zpětnou vazbu. | |
# spolustudent | # spolustudent | ||
Řádek 33: | Řádek 36: | ||
Je v scénáři plánována agrese vůči zachráncům, opilost, výrazná změna chování?. Výrazná herecká akce simulantů (bolest, utrpení, opilost, agrese, akutní stressová reakce) vždy zvyšuje náročnost simulace. | Je v scénáři plánována agrese vůči zachráncům, opilost, výrazná změna chování?. Výrazná herecká akce simulantů (bolest, utrpení, opilost, agrese, akutní stressová reakce) vždy zvyšuje náročnost simulace. | ||
:Přesvědčivý herecký projev | :Přesvědčivý herecký projev | ||
− | :Agrese | + | :Agrese se může vymknout kontrole |
Verze z 2. 8. 2011, 17:12
Míru zážitku a tím i riziko simulace lze ovlivňovat jejími charakteristikami. Při tvorbě simulace a jejím zařazování do programu je nutno "nadávkovat" její emoční i odbornou náročnost
Faktory
Kdo simuluje?
V následujícím pořadí stoupá náročnost. Především je to otázkou věrohodné herecké akce, plánované změny stavu v průběhu děje a modifikaci scénáře podle činnosti zachránce. Lektor nebo zkušený simulant může dát kvalitnější osobní cílenou zpětnou vazbu.
- spolustudent
- lektor
- externista
- externí lektor
Kolik studentů zachraňuje?
- Největším přínosem je pouze jeden až dva. Tři a více většinou vedou k rozdělení scény, nebo dokonce k nečinnosti části skupiny. Rozdělení scény je přijatelné v případě více figurantů, ale rozbor komplikované situace nemůže postihnout všechny interakce mezi jednotlivými zachránci a figuranty. Některé dovednosti (hlavně manipulace s pacientem s možným poraněním páteře) vyžadují větší skupinu.
- Větší skupina zachránců musí používat týmové spolupráce, řízení. Je nutné zvážit, zda týmová spolupráce je cílem kurzu. Naprostá většina laiků v týmu pracovat nebude, v případě zdravotní události budou koordinovat méně vycvičené náhodné spoluzachránce.
Kolik je figurantů?
- S vyšším počtem figurantů stoupá vždy emoční náročnost, minimálně kvůli nepřehlednosti scény. Pokud je méně zachránců než figurantů Problematika třídění (rozhodnutí,komu se věnovat a komu ne) je vysoce náročná a stresuje i profesionály.
Kolik času stráví student nečinností v potenciálně stressové situaci?
Například čekání 10 min do příjezdu "záchranky" u nereagujícího pacienta
Jak je realistické maskování?
Použití profesionálních maskérů má svoje pro i proti
Kolik emocí je v herecké akci?
Je v scénáři plánována agrese vůči zachráncům, opilost, výrazná změna chování?. Výrazná herecká akce simulantů (bolest, utrpení, opilost, agrese, akutní stressová reakce) vždy zvyšuje náročnost simulace.
- Přesvědčivý herecký projev
- Agrese se může vymknout kontrole
Jak hraniční téma se otevírá?
Obecně citlivá hraniční témata (smrt, devastující poranění, rodič-dítě, partnerský vztah) mohou být různě tíživá pro každého jednotlivce. Je lépe je dávkovat opatrně a být připraven ke krizové intervenci.
Zvyšování náročnosti zážitku z hlediska studenta
1:1 simulující spolustudent, minimální očekávaná akce (zachycení vrávorajícího omdlévajícího)
1-3:2 simulující spolustudenti, různé stavy z hlediska závažnosti
1:1 simulující lektor s výraznější hereckou akcí, přechod z vědomí do bezvědomí
1:1 simulující externista
Skupina:více externích simulantů
Skupina:více externích simulantů s agresí vůči zachráncům
Obecně lze doporučit nepoužívat posledních "stupňů" náročnosti u nepřipravených laiků.
MUDr.Robert Pleskot