Resuscitace dítěte: Porovnání verzí
(→Výklad pro studenty) |
|||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | |||
''Autor Hanka Středová'' | ''Autor Hanka Středová'' | ||
== Souhrn == | == Souhrn == | ||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | Pokud je dítě v bezvědomí tj. nereaguje (není v kontaktu očima, nekřičí/nemluví, nereaguje na oslovení, zatřesení, nehýbe se – je hadrovité), vždy zprůchodníme dýchací cesty (v poloze na zádech vytáhneme bradičku nahoru/mírně zakloníme hlavičku), zkontrolujeme, zda dýchá normálně (zdvíhá se hrudník/bříško, normální frekvence, růžová barva obličeje, bez sípavých, chroptivých zvuků). Pokud si nejsme jisti, že dítě dýchá normálně, dáme 5 záchranných umělých vdechů. Pokud stále nereaguje, začneme resuscitovat (15 stlačení hrudníku : 2 umělé vdechy). Pokud jsme sami a telefonování by znamenalo odklad resuscitace, zkusíme nejdřív 1 minutu resuscitovat (cca 4-5 cyklů 15:2) a až potom voláme. | ||
+ | |||
+ | Pro lidi neškolené v resuscitaci dětí platí, že mají postupovat podle doporučení pro resuscitaci dospělých. | ||
+ | |||
+ | | ||
== Dramaturgická poznámka pro lektora == | == Dramaturgická poznámka pro lektora == | ||
− | Obvykle toto téma vykládáme | + | Obvykle toto téma vykládáme v návaznosti na resuscitaci dospělých, takže cílem výkladu je zdůraznit odlišnosti a samozřejmě ideálně umožnit praktický nácvik. Pokud není k dispozici dostatek resuscitačních mimin-figurín, může toto téma, respektive nácvik resuscitace trvat hodně dlouho a je na zvážení, kolik prostoru mu můžeme a chceme věnovat. |
== Výklad pro studenty == | == Výklad pro studenty == | ||
− | '''Nejčastější příčina zástavy srdeční u dětí je dušení.''' Např. překážka | + | '''Nejčastější příčina zástavy srdeční u dětí je dušení.''' Např. překážka v dýchacích cestách (cizí těleso, hlen/hnis), otok dýchacích cest (těžká alergická reakce, zánět, tonutí) a mnoho dalších. To znamená, že dítě se nejdřív dusí, přestává reagovat, upadá do bezvědomí, srdce mu zpomaluje až se zastaví. Občas se může stát, že úvodních 5 záchranných vdechů může přímo odstranit/zrušit příčinu dušení a tím podpořit/obnovit činnost srdce. |
− | |||
Pro zjištění stavu dítěte zhodnotíme vědomí a dýchání. | Pro zjištění stavu dítěte zhodnotíme vědomí a dýchání. | ||
− | |||
'''Vědomí''' (BOReC): | '''Vědomí''' (BOReC): | ||
− | *Bdělé - dítě mluví, křičí, dýchá, hýbe se a fixuje očima. | + | *Bdělé - dítě mluví, křičí, dýchá, hýbe se a fixuje očima. |
− | *Oslovitelné – je spavé, ale reaguje na oslovení, zvuk, zatřesení | + | *Oslovitelné – je spavé, ale reaguje na oslovení, zvuk, zatřesení |
− | *Reaguje na | + | *Reaguje na zatřesení ramínek - jednoznačný důvod pro okamžité volání 155, kontrolujeme dech. |
− | *Jako Cep - „hadrové“ dítě, bez reakce (POZOR! | + | *Jako Cep - „hadrové“ dítě, bez reakce (POZOR! Možná zástava dýchání!). |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | Pozor! '''Porucha vědomí + poloha na zádech = riziko zapadnutí jazyka''' (ucpání dýchacích cest). Pokud dítě nekřičí, nemluví a nereaguje na oslovení či zvuk (bez doteku, zatřesení) je třeba neustále kontrolovat dýchání! | ||
'''Jak poznám, že dítě dýchá normálně?:''' | '''Jak poznám, že dítě dýchá normálně?:''' | ||
− | |||
Dítě dýchá normálně | Dítě dýchá normálně | ||
− | *Má růžovou barvu | + | *Má růžovou barvu |
− | *Nadechne se nejméně 2x/10 sekund (počet dechů za minutu: novorozenec 30-40, kojenec 20-30, starší dítě kolem 16) | + | *Nadechne se nejméně 2x/10 sekund (počet dechů za minutu: novorozenec 30-40, kojenec 20-30, starší dítě kolem 16) |
− | *Dech je tichý | + | *Dech je tichý |
− | *Jsou vidět dýchací pohyby (zvedá se hrudník a bříško) | + | *Jsou vidět dýchací pohyby (zvedá se hrudník a bříško) |
− | *Je slyšet a cítit dechový proud na tváři. | + | *Je slyšet a cítit dechový proud na tváři. |
− | |||
Dítě nedýchá normálně | Dítě nedýchá normálně | ||
− | *Dýchání nedostatečné | + | *Dýchání nedostatečné |
− | *Rychlé povrchní, pomalé lapavé/kapří až vymizelé dechy | + | *Rychlé povrchní, pomalé lapavé/kapří až vymizelé dechy |
− | *Barva kůže je modrošedá | + | *Barva kůže je modrošedá |
− | *Není zřejmý dechový proud (vidět, slyšet, cítit) | + | *Není zřejmý dechový proud (vidět, slyšet, cítit) |
− | *Je zřejmá překážka v dýchacích cestách (tichý nedostatečný kašel, sípání, lapání po dechu – viz kapitola překážka v DC). | + | *Je zřejmá překážka v dýchacích cestách (tichý nedostatečný kašel, sípání, lapání po dechu – viz kapitola překážka v DC). |
− | |||
Pozor! '''Při jakékoliv pochybnosti o dechu dítěte (nedýchá normálně), raději do dítěte vdechneme!''' | Pozor! '''Při jakékoliv pochybnosti o dechu dítěte (nedýchá normálně), raději do dítěte vdechneme!''' | ||
− | |||
'''Jak poznám, zda je srdeční oběh dítěte v pořádku?''' | '''Jak poznám, zda je srdeční oběh dítěte v pořádku?''' | ||
− | |||
Dostatečný oběh | Dostatečný oběh | ||
− | *Růžová barva | + | *Růžová barva |
− | *Křik | + | *Křik |
− | *Pohyby | + | *Pohyby |
− | *Reakce na podněty | + | *Reakce na podněty |
− | |||
Nedostatečný oběh | Nedostatečný oběh | ||
− | *Barva bílá, modrošedá | + | *Barva bílá, modrošedá |
− | *Nekřičí | + | *Nekřičí |
− | *Nehýbe se | + | *Nehýbe se |
− | *Uvolněné - hadrovité | + | *Uvolněné - hadrovité |
− | *Nedýchá | + | *Nedýchá |
− | '''Puls nezjišťujeme - je to zdržení.''' (nedýchá = netepe, dýchá = tepe). | + | '''Puls nezjišťujeme - je to zdržení.''' (nedýchá = netepe, dýchá = tepe). '''Kdo nereaguje a nedýchá normálně, potřebuje resuscitaci.''' |
− | '''Kdo nereaguje a nedýchá normálně, potřebuje resuscitaci.''' | ||
− | |||
'''Postup u bezvědomí, resuscitace''' | '''Postup u bezvědomí, resuscitace''' | ||
+ | *Důrazné oslovení. | ||
+ | *Dotyk, zatřesení ramínky. | ||
+ | *Křikem přivoláme pomoc (event. druhý člověk volá 155). | ||
− | + | '''Nereaguje?''' | |
− | |||
− | |||
− | + | *Zprůchodnění dýchacích cest – mírným záklonem hlavy a vytažením bradičky vzhůru. | |
− | *Zprůchodnění dýchacích cest – mírným záklonem hlavy a vytažením bradičky vzhůru. | + | *Kontrola dechu 10 s – zdvíhání hrudníčku, dechový proud viz výše. |
− | *Kontrola dechu – zdvíhání hrudníčku, dechový proud viz výše. | ||
'''Nedýchá normálně?''' | '''Nedýchá normálně?''' | ||
− | *5 záchranných umělých vdechů. | + | |
+ | *5 záchranných umělých vdechů. | ||
'''Stále nereaguje? – Resuscitace!''' | '''Stále nereaguje? – Resuscitace!''' | ||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | *15 stlačení hrudníčku | ||
+ | *2 umělé vdechy | ||
+ | *Dále resuscitace v poměru 15 stlačení : 2 vdechy | ||
'''Instrukce k umělému dýchání:''' | '''Instrukce k umělému dýchání:''' | ||
Řádek 102: | Řádek 93: | ||
*Dvěma prsty ucpeme nos a ústy obemkneme ústa dítěte. U menších dětí (cca do roku) můžeme vdechovat do úst i nosu zároveň. | *Dvěma prsty ucpeme nos a ústy obemkneme ústa dítěte. U menších dětí (cca do roku) můžeme vdechovat do úst i nosu zároveň. | ||
*Vdechneme přiměřený objem vzduchu dle konstituce a věku dítěte za současné kontroly zdvíhání hrudníku. Vdechovaný objem je malý! U dětí do jednoho roku vdechujeme cca tolik, kolik pobereme do tváří. Radši vdechovat méně, než dítě předechovat. | *Vdechneme přiměřený objem vzduchu dle konstituce a věku dítěte za současné kontroly zdvíhání hrudníku. Vdechovaný objem je malý! U dětí do jednoho roku vdechujeme cca tolik, kolik pobereme do tváří. Radši vdechovat méně, než dítě předechovat. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
'''Instrukce ke stlačování hrudníku:''' | '''Instrukce ke stlačování hrudníku:''' | ||
− | |||
*Dítě položíme na tvrdou podložku. | *Dítě položíme na tvrdou podložku. | ||
− | *Stlačujeme uprostřed hrudníku na hrudní kosti, mezi bradavkami. | + | *Stlačujeme uprostřed hrudníku na hrudní kosti, mezi bradavkami. |
− | *Důležitá je dostatečná hloubka stlačení (1/3 předozadního průměru hrudníku), správné místo a správná rychlost stlačování (100-120 zmáčknutí/min., tedy téměř 2x/sek.). | + | *Důležitá je dostatečná hloubka stlačení (1/3 předozadního průměru hrudníku), správné místo a správná rychlost stlačování (100-120 zmáčknutí/min., tedy téměř 2x/sek.). |
'''Dítě do 1 roku:''' | '''Dítě do 1 roku:''' | ||
+ | |||
*Stlačujeme dvěma prsty – ukazovák, prostředník jedné ruky nebo dvěma palci - oběma rukama obemkneme hrudníček dítěte a stlačujeme palci proti prstům. | *Stlačujeme dvěma prsty – ukazovák, prostředník jedné ruky nebo dvěma palci - oběma rukama obemkneme hrudníček dítěte a stlačujeme palci proti prstům. | ||
− | *Hloubka stlačení je cca 1-2 cm. | + | *Hloubka stlačení je cca 1-2 cm. |
− | '''Dítě nad 1 rok:''' | + | '''Dítě nad 1 rok:''' |
− | |||
+ | *Stlačujeme hranou dlaně jedné ruky nebo oběma rukama dle konstituce dítěte (lokty jsou propnuty). | ||
− | Poměr stlačení:vdechy je | + | Poměr stlačení:vdechy je 15:2 |
− | |||
− | |||
+ | Pokud je zachránce u dítěte sám, provede cyklus 15 stlačení : 2 vdechy po dobu 1 min (cca 3 cykly), pak volá 155 a pokračujeme v resuscitaci v poměru 15:2. | ||
Pozor! | Pozor! | ||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | *'''Resuscitaci je nutné zahájit okamžitě po zjištění, že dítě nedýchá normálně.''' | ||
+ | *Resuscitaci pokud možno nepřerušujeme! | ||
+ | *Resuscitaci ukončujeme, když se začíná dítě účinně bránit'''– odstrkává nás, kašle, začíná dýchat normálně…jinak resuscitujeme, dokud nás někdo/lékař nevystřídá.''' | ||
'''Schéma postupu u bezvědomí:''' | '''Schéma postupu u bezvědomí:''' | ||
− | + | Oslovení – dotyk, zatřesení - mírný záklon hlavy (předsunutí čelisti) – kontrola dechu (10 sek.) – 5 umělých vdechů – 15 stlačení hrudníku – 2 vdechy – 15 stlačení (celkem 4-5 cyklů vdech:stlačení) – voláme 155 – pokračujeme v poměru 15:2 dokud nás někdo nevystřídá. | |
− | Oslovení – dotyk, zatřesení | ||
== Podklady pro odpovědi na dotazy studentů == | == Podklady pro odpovědi na dotazy studentů == | ||
+ | Dítě = 0-15 let (0-28 dnů = novorozenec, 28 dnů – 1 rok = kojenec). Z hlediska zjednodušení je postup při resuscitaci odlišný u novorozence – (postup není v těchto materiálech popsán, protože se s ním laik prakticky nesetká), postup u kojence (do 1 roku) a u dítěte (nad 1 rok). Vzhledem k veliké rozměrové variabilitě dětí od 1 do 15 let, je třeba přizpůsobit sílu vdechu i stlačení velikosti a konstituci dítěte. | ||
− | + | Významné odlišnosti od resuscitace dospělých: Příčina zástavy srdce u dětí je, že se předtím dusí (vdechnutí cizího tělesa, infekce dýchacích cest, alergie, úraz…). Srdce je téměř vždy naprosto zdravé, mladé a hlavní problém je nedostatek kyslíku. Proto resuscitaci dítěte zahajujeme 5 umělými vdechy a pokud jsme sami, resuscitujeme 1 minutu před tím, než zavoláme 155. Může se stát, že se nám podaří tímto úvodem dítě rozdýchat, probrat, zrušit vlastně příčinu dušení. Více [http://wiki.zdrsem.cz/wiki/MUDroviny http://wiki.zdrsem.cz/wiki/MUDroviny] – první minuta resuscitace. Další odlišnosti platí hlavně pro kojence do 1 roku – bolestivý podnět provádíme štípnutím na vnitřní stranu paže – a záklon hlavy neprovádíme z důvodu možného poškození krční páteře a měkkosti a poddajnosti dýchací trubice – přílišným záklonem se může ucpat. Hlavičku dáváme do roviny a dýchací cesty zprůchodňujeme zdvihnutím bradičky 2 prsty směrem nahoru. | |
− | |||
− | |||
− | Významné odlišnosti od resuscitace dospělých: | ||
− | Příčina zástavy srdce u dětí je, že se předtím dusí (vdechnutí cizího tělesa, infekce dýchacích cest, alergie, úraz…). Srdce je téměř vždy naprosto zdravé, mladé a hlavní problém je nedostatek kyslíku. Proto resuscitaci dítěte zahajujeme 5 umělými vdechy a pokud jsme sami, resuscitujeme 1 minutu před tím, než zavoláme 155. Může se stát, že se nám podaří tímto úvodem dítě rozdýchat, probrat, zrušit vlastně příčinu dušení. Více http://wiki.zdrsem.cz/wiki/MUDroviny – první minuta resuscitace. | ||
− | Další odlišnosti platí hlavně pro kojence do 1 roku – bolestivý podnět provádíme štípnutím na vnitřní stranu paže – a záklon hlavy neprovádíme | ||
+ | Lapavé dechy (pomalé cca 1 dech/10 sek., obvykle doprovázené mručením, u dětí je výrazné i zatahování kůže v oblasti nad klíčními kostmi a prsní kostí) nejsou dostatečné, nedochází při nich k dodávce kyslíku do plic. V přítomnosti lapavých dechů vždy resuscitujeme. | ||
− | + | Můžu dítěti resuscitací ublížit? Dítě, které potřebuje resuscitaci je v tu chvíli mrtvé a nelze mu víc ublížit, resuscitací mu vždy pomáháme! Ano, po resuscitaci bývají občas poranění nejčastěji v oblasti hrudníku (žebra, plíce, prsní kost). | |
+ | Jak poznám, kolik do dítěte vdechnout? Neroztrhnu ho? Objem vdechu by měl být cca 10 ml/kg váhy dítěte, což je v podmínkách laické resuscitace nezměřitelné a neuhlídatelné. Obecně lze říci, že se řídíme konstitucí dítěte, zdvíháním hrudníku/bříška, vdech by měl jít lehce, pokud začíná vzrůstat odpor (protitlak) v dýchacích cestách dítěte, je to náš pomyslný strop. Vždy je potřeba se hlídat, abychom do dítěte vdechovali méně, než je náš dechový objem. | ||
− | + | Musím držet hlavičku v záklonu, když stlačuji hrudník? Ne, při masáži stejně dítě nedýchá, hlavičku mírně zakláníme před umělým vdechem. | |
− | |||
+ | Musíme volat ZZS, když se dítě probere z bezvědomí/po resuscitaci? ANO! Vždy, když dítě, které má být normálně bdělé, je ve snížené úrovni vědomí (ve smyslu BORCE), nebo které je dokonce po resuscitaci, je potřeba volat 155. | ||
− | + | | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Metodika pro lektory == | == Metodika pro lektory == | ||
− | Je dobré | + | Je dobré v úvodu tématu zdůraznit odlišnosti od resuscitace dospělých a jejich důvod. Před výkladem teorie je vhodné ukázat celý postup u bezvědomí, 3 cykly resuscitace a volání na záchranku – SPRÁVNĚ lektorem. Účastníci pak sami popisují, co viděli. K praktickému nácviku je potřeba počítat nejméně 2-3 min/1 účastníka/1 resuscitační panenku. Zvukovou nahrávku TANR – resuscitace dítěte lze použít ke zopakování/povzbuzení účastníků (i neškolení laici to zvládnou pod taktovkou vyškolených dispečerek). Lapavé dechy by měl předvést lektor, nebo pustit ukázku na videu (Bondi beach – cpr) Ke zopakování resuscitace lze použít mikrosimulaci „Dusí se ti dítě!“. Lektor vloží resuscitační figurínu účastníkovi do rukou se slovy: „při jídle náhle začalo kašlat, dáví, sípe, dusí se…“, účastník zpravidla reaguje vypuzovacími údery mezi lopatky. Lektor pokračuje:…“přestává kašlat, modrá, upadá do bezvědomí, je hadrovité…“, účastník zahajuje resuscitaci umělými vdechy, pokračuje minutou resuscitace, volá fiktivně 155 a vrací se k resuscitaci. Mikrosimulaci ukončuje lektor. Tuto mikrosimulaci lze provádět paralelně podle počtu resuscitačních mimin. 1 lektor zpravidla uhlídá opravdu kvalitně max. 2 resuscitace. |
− | Před výkladem teorie je vhodné ukázat celý postup u bezvědomí, 3 cykly resuscitace a volání na záchranku – SPRÁVNĚ lektorem. Účastníci pak sami popisují, co viděli. | ||
− | |||
− | Zvukovou nahrávku TANR – resuscitace dítěte lze použít ke zopakování/povzbuzení účastníků (i neškolení laici to zvládnou pod taktovkou vyškolených dispečerek). | ||
− | Lapavé dechy by měl předvést lektor, nebo pustit ukázku na videu (Bondi beach – cpr) | ||
− | Ke zopakování resuscitace lze použít mikrosimulaci „Dusí se ti dítě!“. Lektor vloží resuscitační figurínu účastníkovi do rukou se slovy: „při jídle náhle začalo kašlat, dáví, sípe, dusí se…“, účastník zpravidla reaguje vypuzovacími údery mezi lopatky. Lektor pokračuje:…“přestává kašlat, modrá, upadá do bezvědomí, je hadrovité…“, účastník zahajuje resuscitaci umělými vdechy, pokračuje | ||
− | |||
''Autor Hanka Středová'' | ''Autor Hanka Středová'' | ||
− | + | [[Category:Témata]] [[Category:2013]] [[Category:Bez korektury]] | |
− | |||
− | |||
− | [[ | ||
− | [[ | ||
− | [[ |
Verze z 15. 1. 2022, 17:29
Autor Hanka Středová
Obsah
[skrýt]Souhrn
Pokud je dítě v bezvědomí tj. nereaguje (není v kontaktu očima, nekřičí/nemluví, nereaguje na oslovení, zatřesení, nehýbe se – je hadrovité), vždy zprůchodníme dýchací cesty (v poloze na zádech vytáhneme bradičku nahoru/mírně zakloníme hlavičku), zkontrolujeme, zda dýchá normálně (zdvíhá se hrudník/bříško, normální frekvence, růžová barva obličeje, bez sípavých, chroptivých zvuků). Pokud si nejsme jisti, že dítě dýchá normálně, dáme 5 záchranných umělých vdechů. Pokud stále nereaguje, začneme resuscitovat (15 stlačení hrudníku : 2 umělé vdechy). Pokud jsme sami a telefonování by znamenalo odklad resuscitace, zkusíme nejdřív 1 minutu resuscitovat (cca 4-5 cyklů 15:2) a až potom voláme.
Pro lidi neškolené v resuscitaci dětí platí, že mají postupovat podle doporučení pro resuscitaci dospělých.
Dramaturgická poznámka pro lektora
Obvykle toto téma vykládáme v návaznosti na resuscitaci dospělých, takže cílem výkladu je zdůraznit odlišnosti a samozřejmě ideálně umožnit praktický nácvik. Pokud není k dispozici dostatek resuscitačních mimin-figurín, může toto téma, respektive nácvik resuscitace trvat hodně dlouho a je na zvážení, kolik prostoru mu můžeme a chceme věnovat.
Výklad pro studenty
Nejčastější příčina zástavy srdeční u dětí je dušení. Např. překážka v dýchacích cestách (cizí těleso, hlen/hnis), otok dýchacích cest (těžká alergická reakce, zánět, tonutí) a mnoho dalších. To znamená, že dítě se nejdřív dusí, přestává reagovat, upadá do bezvědomí, srdce mu zpomaluje až se zastaví. Občas se může stát, že úvodních 5 záchranných vdechů může přímo odstranit/zrušit příčinu dušení a tím podpořit/obnovit činnost srdce.
Pro zjištění stavu dítěte zhodnotíme vědomí a dýchání.
Vědomí (BOReC):
- Bdělé - dítě mluví, křičí, dýchá, hýbe se a fixuje očima.
- Oslovitelné – je spavé, ale reaguje na oslovení, zvuk, zatřesení
- Reaguje na zatřesení ramínek - jednoznačný důvod pro okamžité volání 155, kontrolujeme dech.
- Jako Cep - „hadrové“ dítě, bez reakce (POZOR! Možná zástava dýchání!).
Pozor! Porucha vědomí + poloha na zádech = riziko zapadnutí jazyka (ucpání dýchacích cest). Pokud dítě nekřičí, nemluví a nereaguje na oslovení či zvuk (bez doteku, zatřesení) je třeba neustále kontrolovat dýchání!
Jak poznám, že dítě dýchá normálně?:
Dítě dýchá normálně
- Má růžovou barvu
- Nadechne se nejméně 2x/10 sekund (počet dechů za minutu: novorozenec 30-40, kojenec 20-30, starší dítě kolem 16)
- Dech je tichý
- Jsou vidět dýchací pohyby (zvedá se hrudník a bříško)
- Je slyšet a cítit dechový proud na tváři.
Dítě nedýchá normálně
- Dýchání nedostatečné
- Rychlé povrchní, pomalé lapavé/kapří až vymizelé dechy
- Barva kůže je modrošedá
- Není zřejmý dechový proud (vidět, slyšet, cítit)
- Je zřejmá překážka v dýchacích cestách (tichý nedostatečný kašel, sípání, lapání po dechu – viz kapitola překážka v DC).
Pozor! Při jakékoliv pochybnosti o dechu dítěte (nedýchá normálně), raději do dítěte vdechneme!
Jak poznám, zda je srdeční oběh dítěte v pořádku?
Dostatečný oběh
- Růžová barva
- Křik
- Pohyby
- Reakce na podněty
Nedostatečný oběh
- Barva bílá, modrošedá
- Nekřičí
- Nehýbe se
- Uvolněné - hadrovité
- Nedýchá
Puls nezjišťujeme - je to zdržení. (nedýchá = netepe, dýchá = tepe). Kdo nereaguje a nedýchá normálně, potřebuje resuscitaci.
Postup u bezvědomí, resuscitace
- Důrazné oslovení.
- Dotyk, zatřesení ramínky.
- Křikem přivoláme pomoc (event. druhý člověk volá 155).
Nereaguje?
- Zprůchodnění dýchacích cest – mírným záklonem hlavy a vytažením bradičky vzhůru.
- Kontrola dechu 10 s – zdvíhání hrudníčku, dechový proud viz výše.
Nedýchá normálně?
- 5 záchranných umělých vdechů.
Stále nereaguje? – Resuscitace!
- 15 stlačení hrudníčku
- 2 umělé vdechy
- Dále resuscitace v poměru 15 stlačení : 2 vdechy
Instrukce k umělému dýchání:
- Dvěma prsty ucpeme nos a ústy obemkneme ústa dítěte. U menších dětí (cca do roku) můžeme vdechovat do úst i nosu zároveň.
- Vdechneme přiměřený objem vzduchu dle konstituce a věku dítěte za současné kontroly zdvíhání hrudníku. Vdechovaný objem je malý! U dětí do jednoho roku vdechujeme cca tolik, kolik pobereme do tváří. Radši vdechovat méně, než dítě předechovat.
Instrukce ke stlačování hrudníku:
- Dítě položíme na tvrdou podložku.
- Stlačujeme uprostřed hrudníku na hrudní kosti, mezi bradavkami.
- Důležitá je dostatečná hloubka stlačení (1/3 předozadního průměru hrudníku), správné místo a správná rychlost stlačování (100-120 zmáčknutí/min., tedy téměř 2x/sek.).
Dítě do 1 roku:
- Stlačujeme dvěma prsty – ukazovák, prostředník jedné ruky nebo dvěma palci - oběma rukama obemkneme hrudníček dítěte a stlačujeme palci proti prstům.
- Hloubka stlačení je cca 1-2 cm.
Dítě nad 1 rok:
- Stlačujeme hranou dlaně jedné ruky nebo oběma rukama dle konstituce dítěte (lokty jsou propnuty).
Poměr stlačení:vdechy je 15:2
Pokud je zachránce u dítěte sám, provede cyklus 15 stlačení : 2 vdechy po dobu 1 min (cca 3 cykly), pak volá 155 a pokračujeme v resuscitaci v poměru 15:2.
Pozor!
- Resuscitaci je nutné zahájit okamžitě po zjištění, že dítě nedýchá normálně.
- Resuscitaci pokud možno nepřerušujeme!
- Resuscitaci ukončujeme, když se začíná dítě účinně bránit– odstrkává nás, kašle, začíná dýchat normálně…jinak resuscitujeme, dokud nás někdo/lékař nevystřídá.
Schéma postupu u bezvědomí:
Oslovení – dotyk, zatřesení - mírný záklon hlavy (předsunutí čelisti) – kontrola dechu (10 sek.) – 5 umělých vdechů – 15 stlačení hrudníku – 2 vdechy – 15 stlačení (celkem 4-5 cyklů vdech:stlačení) – voláme 155 – pokračujeme v poměru 15:2 dokud nás někdo nevystřídá.
Podklady pro odpovědi na dotazy studentů
Dítě = 0-15 let (0-28 dnů = novorozenec, 28 dnů – 1 rok = kojenec). Z hlediska zjednodušení je postup při resuscitaci odlišný u novorozence – (postup není v těchto materiálech popsán, protože se s ním laik prakticky nesetká), postup u kojence (do 1 roku) a u dítěte (nad 1 rok). Vzhledem k veliké rozměrové variabilitě dětí od 1 do 15 let, je třeba přizpůsobit sílu vdechu i stlačení velikosti a konstituci dítěte.
Významné odlišnosti od resuscitace dospělých: Příčina zástavy srdce u dětí je, že se předtím dusí (vdechnutí cizího tělesa, infekce dýchacích cest, alergie, úraz…). Srdce je téměř vždy naprosto zdravé, mladé a hlavní problém je nedostatek kyslíku. Proto resuscitaci dítěte zahajujeme 5 umělými vdechy a pokud jsme sami, resuscitujeme 1 minutu před tím, než zavoláme 155. Může se stát, že se nám podaří tímto úvodem dítě rozdýchat, probrat, zrušit vlastně příčinu dušení. Více http://wiki.zdrsem.cz/wiki/MUDroviny – první minuta resuscitace. Další odlišnosti platí hlavně pro kojence do 1 roku – bolestivý podnět provádíme štípnutím na vnitřní stranu paže – a záklon hlavy neprovádíme z důvodu možného poškození krční páteře a měkkosti a poddajnosti dýchací trubice – přílišným záklonem se může ucpat. Hlavičku dáváme do roviny a dýchací cesty zprůchodňujeme zdvihnutím bradičky 2 prsty směrem nahoru.
Lapavé dechy (pomalé cca 1 dech/10 sek., obvykle doprovázené mručením, u dětí je výrazné i zatahování kůže v oblasti nad klíčními kostmi a prsní kostí) nejsou dostatečné, nedochází při nich k dodávce kyslíku do plic. V přítomnosti lapavých dechů vždy resuscitujeme.
Můžu dítěti resuscitací ublížit? Dítě, které potřebuje resuscitaci je v tu chvíli mrtvé a nelze mu víc ublížit, resuscitací mu vždy pomáháme! Ano, po resuscitaci bývají občas poranění nejčastěji v oblasti hrudníku (žebra, plíce, prsní kost).
Jak poznám, kolik do dítěte vdechnout? Neroztrhnu ho? Objem vdechu by měl být cca 10 ml/kg váhy dítěte, což je v podmínkách laické resuscitace nezměřitelné a neuhlídatelné. Obecně lze říci, že se řídíme konstitucí dítěte, zdvíháním hrudníku/bříška, vdech by měl jít lehce, pokud začíná vzrůstat odpor (protitlak) v dýchacích cestách dítěte, je to náš pomyslný strop. Vždy je potřeba se hlídat, abychom do dítěte vdechovali méně, než je náš dechový objem.
Musím držet hlavičku v záklonu, když stlačuji hrudník? Ne, při masáži stejně dítě nedýchá, hlavičku mírně zakláníme před umělým vdechem.
Musíme volat ZZS, když se dítě probere z bezvědomí/po resuscitaci? ANO! Vždy, když dítě, které má být normálně bdělé, je ve snížené úrovni vědomí (ve smyslu BORCE), nebo které je dokonce po resuscitaci, je potřeba volat 155.
Metodika pro lektory
Je dobré v úvodu tématu zdůraznit odlišnosti od resuscitace dospělých a jejich důvod. Před výkladem teorie je vhodné ukázat celý postup u bezvědomí, 3 cykly resuscitace a volání na záchranku – SPRÁVNĚ lektorem. Účastníci pak sami popisují, co viděli. K praktickému nácviku je potřeba počítat nejméně 2-3 min/1 účastníka/1 resuscitační panenku. Zvukovou nahrávku TANR – resuscitace dítěte lze použít ke zopakování/povzbuzení účastníků (i neškolení laici to zvládnou pod taktovkou vyškolených dispečerek). Lapavé dechy by měl předvést lektor, nebo pustit ukázku na videu (Bondi beach – cpr) Ke zopakování resuscitace lze použít mikrosimulaci „Dusí se ti dítě!“. Lektor vloží resuscitační figurínu účastníkovi do rukou se slovy: „při jídle náhle začalo kašlat, dáví, sípe, dusí se…“, účastník zpravidla reaguje vypuzovacími údery mezi lopatky. Lektor pokračuje:…“přestává kašlat, modrá, upadá do bezvědomí, je hadrovité…“, účastník zahajuje resuscitaci umělými vdechy, pokračuje minutou resuscitace, volá fiktivně 155 a vrací se k resuscitaci. Mikrosimulaci ukončuje lektor. Tuto mikrosimulaci lze provádět paralelně podle počtu resuscitačních mimin. 1 lektor zpravidla uhlídá opravdu kvalitně max. 2 resuscitace.
Autor Hanka Středová